تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۱۳۷۳۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توفان های گرد و غبار مهمترین تبعات فرسایش خاک است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز مهترین اثر فرسایش و تخریب خاک را در خوزستان بوجود آمدن توفان های گرد و خاک دانست و افزود: فرسایش خاک حاصل مدیریت نامناسب منابع آب و بهره وری خاک و تغییر اقلیم و خشکسالی است
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به روند فرسایش و تخریب خاک در خوزستان هشدار داد و گفت: مهمترین تبعات فرسایش خاک در خوزستان، به وجود آمدن توفان های گرد و غبار است.

احمد لندی دوشنبه اظهار کرد: با توجه به اهمیت 'خاک' در تولیدات کشاورزی و منابع موردنیاز، سازمان 5 دسامبر (15 آذر) روز جهانی خاک نامگذاری شده و پارسال (2015) نیز به نام سال خاک نامیده شده بود.

وی مهترین اثر فرسایش و تخریب خاک را در خوزستان بوجود آمدن توفان های گرد و خاک دانست و افزود: فرسایش خاک حاصل مدیریت نامناسب منابع آب و بهره وری خاک و تغییر اقلیم و خشکسالی است.

وی با بیان اینکه در آمریکا برای هر تن خاک 27 دلار ارزشگذاری شده است اظهار کرد: بر این اساس فرسایش خاک سالانه 56 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می کند.

لندی افزود: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب شاید مشکل حفاظت از منابع آب و خاک باشد اما خاک مهمتر است زیرا به دلیل مختلف از جمله وسعت و حجم زیاد نمی توانیم آن را منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: نرخ فرسایش خاک در خوزستان چهار تا 20 تن در هر هکتار گزارش شده است که بسته به مناطق مختلف، متفاوت است.

لندی ادامه داد: ایران جزو کشورهایی است که در رده های بالای فرسایش خاک در دنیا قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 60 درصد توفان های گرد و غباری که وارد خوزستان می شود از عراق و سوریه، عربستان و اردن است اظهار کرد: بعضی از زمین های خوزستان به دلیل نبود مدیریت منابع آب به کانون های داخلی شکل گیری گرد و غبار تبدیل شده اند و برخی زمین های کشاورزی نیز به دلیل کاهش منابع آب رها شده اند که می توانند بخشی از توفان های گرد و غبار را تولید کنند.

لندی افزود: سدسازی نیز باعث شده آب هایی که در گذشته در دشت ها و آبخیرها جاری،و رطوبت خاک را تامین می کرد نداشته باشیم و خشکی بیش از اندازه بوجود آید و با وزش باد با سرعت کم نیز شاهد گرد و غبار باشیم.

وی تاکید کرد: بخشی از گرد و غبار نیز به نبود رطوبت کافی در خاک به دلیل اجرای طرح های انتقال آب میان حوضه ای بوجود آمده است.

عضو گروه خاکشناسی دانشگاه چمران همچنین گفت: در حوضه های بالادست، چرای بی رویه، قطع جنگل ها و نبود حفاظت خاک باعث شده فرسایش خاک افزایش یابد و فرسایش در حوضه های بالادست خوزستان بیشتر است.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی موزه خاک در برخی استان های کشور، خواستار همکاری مسئولان برای راه اندازی موزه خاک در خوزستان شد.

لندی همچنین خواستار حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لایحه حفاظت از خاک شد و افزود: این لایحه چند بار درکمیسیون های مختلف مجلس مطرح شده ولی به تصویب نرسیده است.

بر اساس این گزارش، خاک یک منبع محدود و در مقیاس انسانی، تجدیدناپذیر است و امروزه با وجود نقش مهم آن در حیات بشر، در سطح جهان در معرض تخریب جدی قرار دارد. اتحادیه بین‌المللی علوم خاک با درک اهمیت آن در سال 2002 پیشنهاد داد که 5 دسامبر (15 آذر) هر سال به عنوان روز جهانی خاک نام گرفته و از اهمیت خاک بعنوان جز اساسی سیستم های طبیعی جهان و از عوامل مهم رفاه و حیات بشر یاد شود. این پیشنهاد به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

تخریب و آلودگی خاک دو شاخص مهم مدیریت خاک هستند. ایران از این نظر وضعیت مناسبی ندارد.

خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین حاصلخیز دارد که به دلیل محدودیت منابع آب کمتر از نیمی از آنها زیرکشت می رود. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، مساحت کانون های گرد و غبار در خوزستان 350 هزار هکتار است که با احتساب کانون های فرسایش بادی و بیابان ها به بیش از 500هزار هکتار می رسد.

تفکیک کانون های شکل گیری گرد و غبار بر اساس نوع کاربری آنها نشان می دهد که 205 هزار هکتار از اراضی مرتعی تخریب شده، 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم، 45 هزار هکتار از بدون پوشش گیاهی (آبگیرهای قدیمی)، 31 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی و 700 هکتار از سایر زمین ها اکنون به کانون شکل گیری این پدیده تبدیل شده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار