تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۳۷۴۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرتولید مناطق نفتخیز جنوب کشور :
فازدوم طرح آماک تا پایان آذرماه سال 95 افتتاح می شود
فاز دو طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت ) به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در حوزه نفت و گاز تا پایان آذرماه افتتاح می شود
مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب کشور گفت: فاز دو طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت ) به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در حوزه نفت و گاز تا پایان آذرماه افتتاح می شود.

عبدالرضا دبیری در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از پالایشگاه شیرین سازی گاز کارون و طرح آماک اظهار کرد: طرح جمع آوری گازهای همراه نفت لایه بنگستان میدان های آب تیمور، منصوری، مارون، اهواز و کوپال موسوم به آماک (AMAK)در حال حاضر بزرگترین طرح زیست محیطی کشور در حوزه نفت و گاز محسوب می شود.

وی افزود: در این طرح حوزه های اهواز و مارون گازهای ترش حاصل از فراورش نفت بنگستان را جمع آوری کرده و پس از آن این گازها به پالایشگاه شیرین سازی گاز کارون منتقل شده و پس از پالایش و جداسازی ترکیبات گوگردی، گاز آن به کارخانه شرکت کارون برای تولید به محصول ارسال می شود.

وی افزود: ظرفیت دریافت این پالایشگاه حدود 260 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر حدود 180 میلیون متر مکعب گاز در آن دریافت و پالایش می شود.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: گازشیرین حاصله از این پالایشگاه را به عنوان خوراک پتروشیمی مارون به شرکت نفت و گاز مارون تحویل می دهیم تا پس از ریکاوری به عنوان خوراک به پتروشیمی بندر امام منتقل شود.

وی اظهار کرد: همچنین در مرحله دوم طرح آماک گاز ترش جدا شده و تحت عنوان گازاسیدی فشرده می شود و پس از آبگیری و نم زدایی به پتروشیمی رازی منتقل می شود و در نهایت از آن گوگرد تولید می شود.

طرح آماک(طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) درمحدوده شهرهای اهواز، رامهرمز، شادگان و بندرامام خمینی در حال اجرا بوده و ایستگاههای اهواز 1، اهواز 2، اهواز 3، منصوری، مارون 3، کوپال، آب تیمور و پالایشگاه شیرین سازی راه اندازی شده اند.

اکنون نیز سایر فعالیتهای باقیمانده جهت راه اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز اسیدی و خط لوله مربوط در دستور کار قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار