تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۷۴۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان پزشکی قانونی عنوان کرد:
شناسایی کامل ۵۷ پیکر شهدای حادثه حله/ احتمال افزایش آمار شهدای حله + اسامی
در حادثه حله، از بین قطعات و افراد و خانواده هایی که مراجعه کردند، ۵۷ نفر شناسایی و تشخیص هویت شدند
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از بین پیکرها و قطعات و اعضای بدن جانباختگان انفجار حله و همچنین تطبیق نمونه آزمایش (dna) با افراد خانواده آنها، 57 تن در حادثه حله شناسایی و تشخیص هویت داده شده‌اند و همچنین 43 تن نیز مربوط به حادثه قطار سمنان شناسایی و تشخیص هویت داده شده‌اند.

احمد شجاعی روز سه شنبه در نشست خبری درخصوص تعیین هویت جانباختگان حله عراق و حادثه قطار سمنان، افزود: از بین ۵۷ تن که در حادثه حله عراق تشخیص هویت داده شده اند، ۵۵ تن ایرانی و ۲ تن دیگر عراقی و افغانستانی هستند.

وی با ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان این ۲ حادثه گفت: در ۲ هفته گذشته پزشکی قانونی با حجم بسیار بالای کار مواجه بود.

وی ادامه داد: این ۲ حادثه بسیار دردناک و فجیع بود به دلیل اینکه در هر دوی این حادثه ها تقریبا اجساد سوخته و غیرقابل تشخیص بودند و تعدادی هم قطعات بدن وجود داشت.

شجاعی ادامه داد: به دلیل عمق حادثه و سوخته شدن اجساد امکان شناسایی ظاهری غیرممکن بود و کار استخراج DNA از همه اجساد آغاز شد و به خانواده ها هم اعلام شد که برای دادن نمونه به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در هفته گذشته در کهریزک جلسه ای با حضور مسئولین ذیربط برگزار شد و تصمیم گرفته شد که روز چهارشنبه مصادف با شهادت امام رضا (ع) پیکر جانباختگان حادثه قطار تشییع شود.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار براین بود که اجساد جانباختگان به دلیل حجم و عمق بالای حادثه با استفاده از کد شناسایی دفن شوند اما به دلیل کاستن از آلام بازماندگان درخواست شد با انجام کار شبانه روزی ظرف سه چهار روز کار تشخیص هویت پیکرها انجام شود و سرانجام در این مدت نیز موفق به این کار شدیم و تمامی پیکرهای ارجاع داده شده به پزشکی قانونی شناسایی و تشخیص هویت داده شد و به بازماندگان تحویل داده شد.

وی اعلام کرد: بعد از روز چهارشنبه کار شناسایی قطعات انجام شد.

شجاعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای دقت بیشتر در شناسایی و تشخیص هویت اجساد برای هر نمونه سه نویت کار تطبیق انجام شد که در مجموع ۱۳ هزار و ۸۰۰ بار و بیش از ۴۰ هزار نمونه DNA مر بوط به حادثه انفجار حله بر روی پیکرها و قطعات به جامانده بدن و همینطور نمونه خانواده های جانباختگان انجام شد.

شجاعی درخصوص حادثه قطار سمنان نیز گفت: در مورد شناسایی و تشخیص هویت جانباختگان این حادثه نیز در سه نوبت نمونه ها تطبیق داده شد که در مجموع ۲هزار و ۹۰۰ مورد تطبیق انجام شد و گاهی اوقات به ناچار از هر فرد شاید چند بار نمونه گرفته شد.

وی تاکید کرد: برای داشتن دقت و سرعت عمل در شناسایی و تشخیص هویت جانباختگان این ۲ حادثه، پزشکی قانونی شبانه روزی در این مدت فعالیت کرده است.

امکان افزایش تعداد جانباختگان در حادثه حله وجود دارد

شجاعی اضافه کرد: با توجه به عمق حادثه انفجار که در پمپ بنزین انجام شده است و همینطور سوخته شدن اجساد، احتمال اینکه در برخی از قطعات بتوان افرادی را شناسایی کرد، وجود دارد.

وی ادامه داد: از بین افراد شناسایی شده در حادثه حله ۹ مورد از روی قطعات بدن به جا مانده از جانباختگان شناسایی شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص حادثه قطار سمنان نیز گفت: برخی از مسئولان در خصوص آمار جانباختگان حادثه قطار ۴۸ یا ۴۹ مورد را اعلام کرده اند اما آنچه پزشکی قانونی تشخیص هویت داده و اسامی آنها را نیز اعلام کرده است، ۴۳ تن بوده و موارد دیگر مربوط به راه آهن است که می بایست در بررسی های خود اعلام کند.

شجاعی در پاسخ به سوال هزینه های انجام شده برای نمونه برداری DNA گفت: کار شناسایی و تشخیص هویت از طریق آزمایش DNA هزینه بسیار بالایی دارد و این در حالی است که ما برای شناسایی مجبور بودیم حتی تا چند دوره این کار را تکرار کنیم.

وی تاکید کرد: انجام یک دوره آزمایش DNA معادل ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

شجاعی گفت: ما کار خود را درخصوص شناسایی اجساد انجام داده ایم و هرچه امکانات داشتیم را استفاده کرده ایم و مسئولین اگر تشخیص بدهند باید این نیازها را جبران کنند زیرا می بایست لوازم جایگزین که در انجام این آزمایش ها در این حوادث مصرف شده است برای بروز حوادث احتمالی در آینده جایگزین شود.

تکمیلی / به گزارش تسنیم ؛ اسامی پیکرها و قطعات شناسایی شده از حادثه انفجار حله به شرح زیر است:

1. کاظم صالحی
2. فیصل سگوری
3. معصومه جنادله
4. زهرا حلفی
5. سبیحه بالدی
6. ملوک جهانگرد اهوازی
7. زهرا حسونی زاده چلداوی
8. سحر قائدی
9. نسرین یوسفی
10. محمدرضا رومزی
11. فاطمه فرجیان
12. فضیله صالحی
13. خیری حسین پور
14. توران اسکندری
15. سید عظیمه آذریون
16. ژیلا شاهزاده
17. ناصر اسدی رکنی
18. فاطمه قاسمی
19. زهرا عبیاوی
20. بی بی هایده حیات زاده
21. محمد جواد قائدی
22. علی قائدی
23. مینا جدیدی فیاض
24. حمیده لطیفی
25. هاشمیه صالحی
26. مریم جنادله
27. حلاوه موردی
28. زهرا عگله زاده
29. سیده زهرا نایپ پور
30. طاهره رزاقی منش
31. حمیده موسوی
32. لطیفه عبیات
33. اختر ارجمند نژادیان
34. مرضیه شمس الدین
35. فاطمه دارندی
36. مریم یوسفی
37. منصور رومزی
38. کفایت اسدی
39. صغری رزاقی منش
40. اکرم شکیبایی
41. فریده بنشاوی
42. سمیره فرجی
43. حیات حزبائی
44. مرضیه کاظمی اسفند
45. عصمت محمدزاده شوشتری
46. خدیجه ولی زاده
47. فوزیه بدوی
48. حسنه صالحی
49. ضامن علی توفان (تبعه افغان)
50. فرزانه مفرج کوچکی
51. صدیقه رزاق پناه
52. محمد نوری منش
53. فریبا سگوند
54. شرهان صالحی
55. لیلا حزبائی
56. ابراهیم قائدی
57. عماد راضی (راننده)

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
0
2
روحشون شاد
:
:
:
آخرین اخبار