تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۳۷۴۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست پرسش و پاسخ هیأت رئیسه علوم پزشکی اهواز با دانشجویان مطرح شد؛
از انتخاب دو دانشجوی نمونه کشوری تا آلودگی آب
اعضای هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، امروز 16 آذرماه در یک نشست صمیمی با دانشجویان به سوالات آن‌ها پیرامون مسائل و اتفاقات مهم دانشجویی در سطح دانشگاه و همچنین برخی معضلات در حوزه شهری پاسخ گفتند.

دکتر ساسان موگهی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم که امروز 16 آذر به مناسبت روز دانشجو در تالار شهدای این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: روز دانشجو روزی است که نماد سربلندی و عزت و افتخار دانشجویان است. هر دانشجویی می‌تواند با یادآوری خاطره 16 آذر سرش را بالا بگیرد و بگوید من همان دانشجوی ایرانی هستم که اجازه نمی‌دهد ذره‌ای از خاک کشورش زیر پوتین‌های بیگانه قرار بگیرد. همیشه شعار "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" را بر زبان می‌آوریم.

وی افزود: این مسأله همان بحث آرمان‌خواهی، حق‌طلبی و آزادگی دانشجویان است. ما در حوزه فرهنگی تلاش کرده‌ایم فضای سیاسی دانشگاه، فضایی پرنشاط و پرشور باشد و به شکل برابر از تمام تشکل‌ها و انجمن‌هایی که در حوزه سیاست مشغول فعالیت بودند، حمایت کردیم؛ به طوری که یک فضای رقابت و رفاقت شکل بگیرد و همه انجمن‌های مختلف با دوستی مشغول به فعالیت باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: در طی سه سال اخیر 84 مجوز برای برنامه‌های سیاسی صادر شده و تنها به یک برنامه مجوز داده نشده است. گفته شده که لیست بلندبالایی از برنامه‌هایی که مجوز دریافت نکرده‌اند وجود دارد. من می‌خواهم اگر کسی چنین مستنداتی دارد، آن‌ها را ارائه دهد. در کدام دانشگاه بیش از 20 درصد دانشجویان در انتخابات تشکل‌های سیاسی شرکت می‌کنند. سال گذشته در مجموع انتخابات دو تشکل اسلامی 1500 نفر از بین هفت‌هزار دانشجو در انتخابات شرکت کردند.

موگهی با بیان اینکه در سال 92 تنها هفت کانون فرهنگی هنری در دانشگاه وجود داشت اما در حال حاضر این تعداد به 17 عدد رسیده است، گفت: اینکه این توسعه فرهنگی به کجا انجامیده، باید گفت در سال گذشته انشجویان دانشگاه در جشنواره فرهنگی کشوری رتبه دوم را کسب کردند. در فعالیت‌های قرآنی با فعالیت‌های منظمی که انجام شد نیز دانشجویان دانشگاه رتبه سوم را در جشنواره قرآنی به خود اختصاص دادند. دانشگاه موفق شده است به عنوان دانشگاه نمونه نمازی استان یعنی دانشگاهی که از نظر مسائل نمازی در خوزستان در رتبه اول است، انتخاب شود.

وی ادامه داد: انتخاب دو دانشجوی نمونه کشوری از دانشگاه اقدامی بی‌سابقه بود. آیین‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای نیز در دانشگاه تدوین و از مهرماه به اجرا گذاشته شد. در بحث مسائل رفاهی و معیشتی شما تلاش‌های ارزنده‌ای انجام و در سه سال اخیر، سه خوابگاه دانشجویی افتتاح شد و سرانه خوابگاه هر دانشجو از 10.5 متر به 15.4 متر افزایش پیدا کرد. خوابگاههای خودگردان و مشارکتی تعطیل شدند و در حال حاضر هر دانشجوی مجردی که به خوابگاه نیاز داشته باشد، خوابگاه دریافت می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: در 30 سال گذشته هفت میلیارد تومان تجهیزات در خوابگاه خریداری شد و چیزی حدود 30 درصد خدمات ایاب و ذهاب دانشجویی نسبت به سال 92 افزایش پیدا کرد. در بحث آشپزخانه و سلف سرویس نیز تصمیم گرفته شد دانشجویانی که از نظر مالی کم‌توان هستند غذای خود را رایگان دریافت کنند. فیش فراموشی نیز حذف شد و در حال حاضر جریمه‌ای از دانشجو گرفته نمی‌شود.

موگهی گفت: در حوزه اداره مشاوره در سال 92، 6 مورد اقدام خودآسیب‌رسان یعنی اقدام به خودکشی در دانشگاه ثبت شد. این رقم در سال 93 به پنج عدد و در سال 94 به صفر رسید. این بخاطر کارهایی بود که در راستای ایجاد شور و نشاط در دانشگاه و در بحث فرهنگی صورت گرفت.

وی افزود: در حوزه تربیت بدنی در دانشگاه، 11 پروژه عمرانی با اعتبار 700 میلیون تومان راه‌اندازی شدند که نتیجه آن ارتقاء 12 رتبه‌ای ما در المپیاد دانشجویان پسر و ارتقاء 5 رتبه‌ای در المپیاد دانشجویان دختر است. در بحث شورای انضباطی نیز حدود 30 درصد از پرونده‌های حضور در شورای انضباطی کاهش پیدا کرده است. یعنی تخلفات دانشجویی به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده و آن هم ناشی از آن است که آیین‌نامه ها و مقررات کاملاً به دانشجویان اطلاع داده شد و این مسأله نشان داد دانشجو زمانی که از قوانین و مقررات اطلاع داشته باشد به آن‌ها پایبند است.

در این مراسم، دکتر موگهی در پاسخ به پرسش دانشجویان که آیا افزایش کانون‌های فرهنگی ارتباطی با ارتقاء فرهنگی در سطح دانشگاه دارد یا خیر؟ گفت: مصداق ما از اینکه فرهنگ در دانشگاه ارتقا پیدا کرده است، چیست؟ ما اگر به دنبال توسعه فرهنگ ایرانی – اسلامی هستیم از کجا باید شروع کنیم؟ این مسأله یک جواب دارد و آن هم این است که باید از راه اندیشه‌ورزی انجام شود چراکه اگر ما، شروع به فکر کردن کنیم، در مقوله فرهنگ ایرانی – اسلامی هم می‌توانیم ارتقا پیدا کنیم و هم دانشگاه را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های فکر کردن و اندیشه‌ورزی در زمینه مسائل فرهنگی همین کانون‌ها هستند چراکه دانشجویان در این کانون‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند، تفکر کنند و از لحاظ فرهنگی رشد کنند. می‌پرسند که آیا زیرساخت‌ها برای فعالیت فرهنگی در دانشگاه فراهم است یا خیر؛ بله ما از نظر فضای فیزیکی کمبود داریم. اما آیا این کمبود مانعی ایجاد می‌کند تا اگر یک دانشجو می‌خواهد یک فعالیت فرهنگی انجام دهد به او بگوییم به علت مشکل فضای فیزیکی نمی‌توانیم به شما اجازه فعالیت دهیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه در حال حاضر 200 برنامه عملیاتی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است، افزود: ما باید افراد شایسته را جذب کنیم. یکی از مشکلاتی که در مدیریت فرهنگی وجود داشت آن بود که افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند واقعاً از جان مایه می‌گذارند. در این سه سال هیچ کس به ما اضافه نشد، اما نمی‌شود اجازه داد این شرایط ادامه پیدا کند. باید افراد جدیدی جذب شوند.

موگهی در پاسخ به تقاضای دانشجویان برای حمایت بیشتر از نشریات دانشجویی، گفت: گاهی انتظارات بیش از توان ما است، اعتبار کارهای فرهنگی از سوی وزارتخانه ابلاغ می‌شود و مطابق با آن ما نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌دهیم. ما در حد توان‌مان از نشریات حمایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این صحبت که دانشگاه تلاشی در راستای احیای مطالبه‌گری دانشجویان در دانشگاه نمی‌کند و دانشجویان علاقمند نیستند، تصریح کرد: وظیفه ما آن نیست که علاقه را در دانشجو ایجاد کنیم. ما باید بسترهای لازم را فراهم کنیم تا دانشجویان مطالبه‌گری کنند. در حال حاضر این بسترها فراهم است و هر کس دغدعه‌ای دارد، متناسب با آن در همان راستا فعالیت می‌کند، اما این مسأله که دانشجویان دغدغه‌مند نیستند خواسته ما نیز هست. ما همیشه خواسته‌ایم دانشجویان وارد فعالیت‌های فرهنگی، هنری و سیاسی شوند. روزی می‌توانیم بگوییم موفق بوده‌ایم که همه دانشجویان در یک فعالیت اجتماعی در دانشگاه مشغول باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص حجاب و عفاف دانشجویان گفت: آیین‌نامه‌ای بر اساس پوشش و لباس فراگیران تنظیم شده، طبق بررسی‌های میدانی که انجام شد متوجه شدیم مشکل بیشتر از طرف دانشجویان است. ممکن است برخی از دانشجویان این مسأله را خیلی رعایت نکنند که البته احساس ما این است که این ناشی از عدم اطلاع آن‌ها است. از سال 92 نیز شروع به اطلاع‌رسانی در این زمینه کردیم و این کار باعث شد 30 درصد از پرونده‌های انضباطی کاهش پیدا کند.

همچنین در این مراسم، دکتر شکرالله سلمان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، در خصوص آلودگی آب منطقه کوی علوی و دلیل آن و فعالیت‌های انجام شده برای رسیدگی گفت: به طور شبانه‌روزی وضعیت آب اهواز و میزان کلر باقیمانده، بار میکروبی و سختی آب بررسی می‌شود. طبق آماری که به​دست آمده است، آب اهواز از نظر کلر باقیمانده بیش از 90 درصد مناسب است. از نظر میکروبی نیز بیش از 98 درصد سالم است، اما به دلیل سختی آب کیفیت آن در اغلب اوقات ممکن است خیلی خوب نباشد.

وی افزود: شبکه آبرسانی اهواز فرسوده است و به‌ویژه در ساعاتی ممکن است افت فشار پیدا کند یا آلودگی وارد آب شود. حتی در مواقعی هم آب فاضلاب وارد لوله‌کشی شده و در چندین مورد نیز رؤسای آب و فاضلاب به دادگاه کشیده شدند. متأسفانه بروز هپاتیت A در منطقه کوی علوی نیز رخ داد. اقدامات لازم از سوی سازمان آب و برق انجام شده اما این اقدامات کافی نیست. با حمایت خوبی که از سوی استاندار رخ داد، اتفاقات خوبی خواهد افتاد تا ابتدا شبکه آب و فاضلاب در مناطقی که فرسوده هستند اصلاح شوند. سپس نیز امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بازسازی شبکه آب و فاضلاب اهواز باشیم.

همچنین دکتر علی خدادادی قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، نیز در این جلسه اظهار کرد: جای خوشبختی دارد که در دانشگاه فضای پویایی و نقادی فراهم است و دانشجو می‌تواند بیاید و انتقاد کند، اما نکته‌ای که این دانشجویان همیشه باید مدنظر داشته باشند، آن است که باید یک همگرایی در دانشگاه جندی‌شاپور وجود داشته باشد. تشکل‌های مختلف دانشجویی همه به دنبال مطالبات دانشجویی هستند. امیدواریم با تعامل خوبی که در فضای دانشگاه حاکم است، بتوانیم مطالبات دانشجویان را فراهم کنیم و دانشگاه نیز بتواند جایگاه علمی خود را که همیشه مدنظر داشته است، احیا کند.

وی افزود: نکته ظریفی که باید به آن توجه کرد آن است که ما باید یاد بگیریم چه طور با هم تعامل داشته باشیم. سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف باعث رشد و توسعه جامعه سیاسی ما می‌شود. ما از سال‌های گذشته همیشه با این چالش روبرو بوده‌ایم و توانستیم از این تجربه استفاده کنیم. در خصوص فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه جندی‌شاپور اجرای بیش از 83 برنامه نشان از پویایی دانشگاه دارد. در فضای فرهنگی نیز عرصه‌های مختلفی فراهم شده است اما زمینه بروز استعدادها با تکثر مهیا می‌شود.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: اگر فضای مناسب برای این دانشجویان وجود نداشته باشد، آن نقش تأثیرگذاری دانشجو رو به افول می‌رود. امیدواریم بتوانیم با حمایت از قداست و استقلال دانشگاه، نقش مؤثر خود را در این زمینه ایفا کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار