تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۴۴۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رييس سازمان آب و برق خوزستان عنوان كرد:
بايد تكليف سهم خوزستان از حوضه هاي آبي مشخص شود
بايد تكليف سهم خوزستان از پنج حوضه کارون، دز، کرخه، مارون و زهره به عنوان پایین دست ترین نقطه در اين حوضه ها مشخص شود و تصمیم گیری در این زمینه در اختیار وزارت نیرو است و اگر این سهم مشخص شود، اولین مشکل در این زمینه حل خواهد شد
بايد تكليف سهم خوزستان از حوضه هاي آبي مشخص شودرئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: بايد تكليف سهم خوزستان از پنج حوضه کارون، دز، کرخه، مارون و زهره به عنوان پایین دست ترین نقطه در اين حوضه ها مشخص شود و تصمیم گیری در این زمینه در اختیار وزارت نیرو است و اگر این سهم مشخص شود، اولین مشکل در این زمینه حل خواهد شد.

محمدرضا شمسایی در جلسه حفاظت از منابع آب خوزستان که عصر روز سه شنبه، 16 آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ما در استان از یک طرف با خشكسالي و از طرف دیگر با کشت های غیرمجاز در سطح وسیع مواجه هستیم که در این زمینه برخوردهای لازم انجام نگرفته است و باید در ابتدا جلوی این برداشت های غیرمجاز از منابع آبی گرفته شود.

وي  افزود: ما در این زمینه بعضاً موارد را شناسایی و آنها را جریمه می کنیم اما این مسائل تأثیر چندانی ندارد و باید در استان تصمیم جدی برای حل این مشکل گرفته شود.

شمسايي تصريح كرد: نزدیک به پنج هزار هکتار پرورش غير مجاز ماهي و بیش از 100 هزار هکتار کشت غیرمجاز در خوزستان وجود دارد که برخی از آنها را به مراجع قضایی معرفی می کنیم و به تخریب حوضچه ها و جلوگیری از کشت های غیرمجاز می پردازیم.

وي ادامه داد: در این زمینه بحث اشتغال و بیکاری در استان مانع می شود كه بخواهیم در مقابله با این مسائل سختگیری کنیم و در این زمینه سعی شده تا به گونه ای رفتار شود تا به مردم فشار زیادی وارد نشود.

شمسايي عنوان كرد: اگر بخواهیم برای حل مسائل آب اولویت بندی انجام دهیم، در مرحله اول باید بخش سیاسی استان با ما همکاری کند زیرا در حال حاضر این همراهی با ما انجام نمی شود و برای جلوگیری از این برداشت های غیرمجاز آب و کشت های غیرمجاز نیاز به همراهی بیشتر بخش سیاسی استان از جمله فرمانداران، دادگستری و ... داریم.

وي گفت: ما به عنوان متولی آب استان وظیفه داریم تا گروه های گشتی برای شناسایی برداشت های غیرمجاز تشکیل دهیم تا این امر را کنترل كنند و زمانی که برداشت غیرمجاز شناسایی شد باید مسئولان سیاسی مسئله را پیگیری و مشکل را حل کنند.

شمسايي اظهار كرد: در بحث حل مشکلات، جهاد کشاورزی همکاری لازم را انجام نمی دهد و این مسئله به دلیل آن است که هدف جهاد کشاورزی تولید محصول بیشتر است و ما نیز می خواهيم که برداشت آب کمتری انجام گیرد و این امر موجب به وجود آمدن این مشکلات می شود.

وي بيان كرد: همچنین بخش دادگستری و فرمانداری ها نیز برای حل مشکلات و جلوگیری از کشت های غیرمجاز ورود نمی کنند. چون این مسئله با چالش های بسیاری همراه است. بنابراین در بسیاری از مواقع سازمان آب در بحث جلوگیری از برداشت های غیرمجاز کاری از دستش بر نمی آید.

شمسايي افزود: در طول این سالیان میزان آب حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است و این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی در استان در زمینه های مختلف شده است.

وي عنوان کرد: اگر مشکلات آب در زمینه های مختلف در حوزه پایین دست حل نشود، بسیاری از نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان از بین می رود و باید در این زمینه تصمیم گیری انجام شود.

شمسايي خاطرنشان کرد: کسانی که در پایین دست هستند حق آبه تاریخی دارند و نمی توانيم به آنها آب ندهیم. به دلیل اینکه عده ای در بالادست می خواهند برداشت های غیرمجاز انجام دهند و باید در این زمینه هماهنگی های انجام شود تا در پایین دست با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

در مناطق بالادست كشور نظمي در زمينه مديريت مصرف آب وجود ندارد

بايد تكليف سهم خوزستان از حوضه هاي آبي مشخص شودمشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: مشکل ما در استان در بحث آب، آن است که در كشور و در بالادست نظمی در زمینه مديريت مصرف آب وجود ندارد و وقتی که مدیریت صحیح در بخش بالادست كشور در مسائل آب انجام نمی‌گیرد، خود به خود خوزستان که در پایین دست قرار دارد با مشکل مواجه می‌شود.

مهدي قمشی در جلسه حفاظت از منابع آب خوزستان اظهار کرد: مسئله آب در کشور کاملاً روشن است و این‌که ما کشوری خشک هستیم و آب کمی داریم و بیکاری در کشور وجود دارد و می‌خواهیم در همه زمینه ها خودکفا باشیم، امکان‌پذیر نیست زیرا این مسائل باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند و نمی‌توان همه آنها را یک‌جا داشت.

وی افزود: وقتی منطقی در بالادست در بخش مدیریت آب وجود ندارد، نمی‌توان انتظار داشت که در پایین دست به صورت علمی و با روش‌های علمی برای حل مشکلات تلاش کرد و این مسئله امکان‌پذیر نیست.

قمشی تصریح کرد: در حوضه کارون، مارون و زهره، سالیان سال است که زنگ خطر به صدا در آمده و مقدار مصرف و منابع مصرفی در این سه حوضه از حد مجاز بسیار بیشتر است.

وی گفت: تا مسائل از بالادست حل نشوند، تزریق یک مسئله علمی برای حل مشکلات بسیار سخت است و حرف‌های علمی که در بالادست زده می‌شود فقط حرف هستند و در عمل، کاری که انجام می گیرد غیرعلمی است.

قمشي گفت: 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است و ما در بخش کشاورزی بیش از حد از آب استفاده می‌کنیم و اگر می‌خواهیم به همین میزان تولیدات داشته باشیم، باید راندمان آب را در مصارف کشاورزی افزایش دهیم.

وي عنوان کرد: باید به سمتی برویم که آب به صورت حجمی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد؛ نه این‌که آب بدون حساب و کتاب به کشاورزان تخصیص داده شود زیرا اگر این امر اتفاق بیفتد، شاهد مدیریت مصرف آب خواهیم بود.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب افزود: اگر تخصيص آب کشاورزی را از حالت بی‌نظمی و بدون حساب و کتاب به حالت حجمی تبدیل کنیم، راندمان آب افزایش پیدا می‌کند و بخشی از مشکلات در حوزه آب حل می‌شود.

قمشی گفت: باید راندمان آب در کشاورزی به حدود 50 درصد برسد زیرا ما در این زمینه از کشورهای اطراف خودمان چیزی کم نداریم و اگر این امر اتفاق بیفتد، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و این به منزله صرفه‌جویی 50 درصدی آب است که دستمان را برای کارهای دیگر باز می‌کند و باعث می‌شود تا بخشی از مسائل آب در استان حل شود.

لزوم وجود نقشه راه براي رسيدگي و حل مشكلات آبي در خوزستان
    
فرمانده انتظامي خوزستان گفت: در گذشته مواردی که باید در بحث مدیریت آب و مبارزه با برداشت‌های غیرمجاز آب انجام می‌گرفت، اعمال نشد که اکنون این مسائل به مشکلاتی برای استان تبدیل شده است و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

سردار اسحاقی در جلسه حفاظت از منابع آب خوزستان اظهار کرد: پیش‌بینی نمی‌شود که در سالیان آتی شرایط بهتری در بارندگی‌های استان را شاهد باشیم و با توجه به این مسائل باید از اکنون در استان یک نقشه راه و طرحی برای حل مشکلات به وجود آمده در بحث آب برای استان داشته باشیم و مطالعاتی را در این زمینه انجام دهیم تا شاهد حل مشکلات باشیم.

وی افزود: اینکه جهاد کشاورزی به دنبال تولید بیشتر و سازمان آب و برق به دنبال مدیریت منابع آب هستند، باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود و باید برای حل این مشکلات در جایی جمع شوند و به برنامه ریزی بپردازند تا این مشکلات روز به روز بیشتر نشود.

اسحاقي گفت: اگر نمی توانیم در حوزه مدیریت آب در بالادست کاری کنیم تا آب مورد نیاز به پایین دست برسد باید جایگزین هایی را برای آن در نظر بگیریم و در این زمینه در فاصله های زمانی معین برنامه هایی را تعریف کنیم.

اسحاقی تصریح کرد: برای این کار می‌توانیم به تغییر الگوی کشت بپردازیم یا در برخی از موارد کشت انجام ندهیم یا محصول مورد نیاز را از جای دیگری تأمین کنیم یا در شیوه آبیاری و نحوه تأمین آب تغییر ایجاد کنیم تا به نوعی کاری را که نتوانستیم در بالادست انجام دهیم در حوزه خودمان با این تغییر روش ها انجام داده باشیم.

اسحاقی عنوان کرد: مشکلات درون استان در بحث آب باید حل شود. همچنین در خصوص حل مشکلات بیرونی باید از بیرون استان به صورت فنی این مطالبات دنبال شود تا شاهد حل مشکلات در بحث آب در بالادست خوزستان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم با تعیین یک نقشه راه درون استانی، مسئله را سامان دهیم تا بتوانیم با اشراف بیشتر بر مسائل به حل مشکلات آب در خوزستان بپردازیم.

همچنين در ادامه این جلسه علیمرادی، مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان عنوان کرد: در مدیریت مصرف همه حوزه‌ها و مسئولین باید به کمک سازمان آب و برق بیایند زیرا اگر این متولیان اطلاعات درستی در اختیارشان قرار گیرد، می‌توانند به نحو صحیحی در بحث مدیریت مصرف عمل کنند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم حوزه تأمین و تقاضا، همه دستگاه‌ها همکاری جدی با سازمان آب و برق داشته باشند تا این سازمان بتواند سیاست‌های خود را عملیاتی کند تا مشکلات درون استان حل شود.

علیمرادی تصریح کرد: باید همه به کمک حوزه مدیریت تأمین آب بروند تا این خواست عمومی در درون استان محقق شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
4
بحث مدیریت منابع آبی خوزستان باید در اسرع وقت اجرا شود و با هر گونه انتقال آب از سرشاخه های کارون به دیگر استان ها مخالفت شدید شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
نه بابا مثل اینکه مدیران استان خوزستان بحث ریاضتی آب را برای مردم خوزستان میخواهند ! چرا کسی نمیگه اگر اصفهان آب شرب نداره پس چرا برنج کشت میشود!؟ حالا اگر خوزستانیها کشت میکنند میتونند چون آب دارند نه اینکه آب را انتقال بدهند اصفهان که اصفهانی ها برنج کشت کنند مگر کشاورز اصفهانی ایرانی استخوزستانی ایرانی نیست که کشت برنج را از کشاورز خوزستانی می گیرید و به کشاورز اصفهان احازه ی کشت برتج دهید!؟
چرا خوزستانییها در زمینه ی آب باید ریاضت کنند و رنج بکشند ولی آب پاک و سالم راحت به دست اصفهانی ها برسد و ریخت و پاش کنند !؟؟؟
آب سرچشمه های کارون حتی احتیاج به تصفیه هم نداره واقعا ظلمه به خوزستانییها .
اصفهان آب کشاورزی هم پاکه ولی ما خوزستانییها آب شرب مان آلوده با طعم فاظلاب است و در پایین دست که اصلا قابل خوردن نیست شور است لطفا جواب این چراها را بدهید مسئولین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
5
مسئولین حالا به این نتیجه رسیدند که خوزستانییها صرفه جویی کنند کشت های غیر مجاز را کنار بگذارند تا کشاورزان اصفهان بتوانند به راحتی به کشت برنج و کشت های غیر مجاز دیگر ادامه دهند. مثل این می ماند که به شمالی ها بگویید برنج کشت نکنید کویری ها باید در کویر برنجکاری کنند
خوزستان هم خاک حاصلخیز دارد هم آب فراوانی داشت قبل از انتقال از سرچشمه های کارون ، و هیچ فرقی با زمینهای حاصلخیز شمال ندارد منتهی در خوزستان مردمان حق کشت برنج ندارند چون غیر مجاز است و باید آبهای خوزستان را راهی اصفهان کنیم و خود را محروم از داشته هایمان کنیم تا دیگران سود ببرند
برای مدیران بی فکر استانم متاسفم که خود ندانسته با مافیای آب همکاری میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
3
اینکه سهم خوزستان مشخص شود یک بحث ناآگاهانه یا خیانتکارانه است چون سهم خوزستان از سالهای قبل مشخص بود و همان آورده طبیعی رودخانه ها است والا اصفهانیها با لابی سیاسی و مکر و فریب رودخانه ها و تالابهای خوزستان را خشک خواهند کرد تا خوزستانیها مجبور شوند در اصفهان کارگری کنند و زمینهای کویر اصفهان را برای ساخت خانه بخرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
این اظهار نظرها نشان از عدم درک صحیح و جامع از مشکل دارد هنگامی که تصمیماتی در این سطح در کشور باید گرفته شود لازم است که از مهیار منافع ملی در تصمیم گیری استفاده شود که در هیچکدام از اظهارنظرها به آن اشاره نشده بود
:
:
:
آخرین اخبار