تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۳۷۵۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد؛
لزوم تصویب شهرداری های بافت تاریخی در خوزستان
امیدوارم تشکیل شهرداری های بافت تاریخی استان مصوب شود، تا خوزستان نیز دارای چنین شهرداری هایی باشد
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: امیدوارم تشکیل شهرداری های بافت تاریخی استان مصوب شود، تا خوزستان نیز دارای چنین شهرداری هایی باشد.

مرجان شوشتری ظهر امروز چهارشنبه در جلسه کارگروه گردشگری و میراث فرهنگی که در سالن جلسات استاندار برگزار شد، اظهار کرد: ۶ شهر در خوزستان دارای محدوده مصوب بافت تاریخی هستند که متأسفانه تاکنون به دلایل مختلف دارای شهرداری بافت تاریخی نسبت به سایر استان ها است و همچنین در پروسه طولانی ثبت بافت تاریخی مانده اند.

وی تصریح کرد: شرق کارون اهواز ۱۶۱ هکتار بافت تاریخی و ۳۹ اثر ثبت شده در صورتی که ۱۵۰ اثر را شناسایی کردیم که فقط دو مورد آن عرصه و حریم دارد. شهر آبادان نیز دارای بافت صنعتی جدید در کشور است و اگرچه مدرن است ولی از المان های تاریخی در ساخت و ساز آن استفاده شده و محدوده دور پالایشگاه به مساحت ۱۶۱ هکتار است که ۹۲ اثر ملی، سه بافت ارزشمند بدون ثبت دارد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: شهر شوشتر نیز ۱۴۳ هکتار بافت تاریخی با ۷۰ اثر ملی ثبت شده و بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت نشده یکی دیگر از شهرها است. اگرچه مطالعات تکمیلی انجام شده ولی ساماندهی های مختلف به ویژه معابر انجام نشده است.

شوشتری ادامه داد: در رامهرمز نیز ۶۵.۵ هکتار با پنج اثر ملی ثبت شده و ۱۰ اثر شناسایی شده بافت تاریخی داریم. معمولا آنچه ثبت ملی شده به دلیل ارزش های ملی است ولی بافت تاریخی هم باعث حفظ هویت شهری می شود.

وی اضافه کرد: در شهر بهبهان ۱۲۳ هکتار با ۱۵ اثر ملی ثبت شده و ۱۰ اثر شناسایی شده نیز دیگر شهر دارای بافت تاریخی است. متأُسفانه مطالعات تکمیلی ضعیفی دارد و شهرداری بافت تاریخی آن شکل نگرفت.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان کرد: بر اساس قانون تشکیلات شهرداری ها باید مورد تجدیدنظر قرار گرفته و ساز و کار مدیریتی مناسبی برای بافت تاریخی تعیین تا از این بافت ها به منظور اشتغالزایی، گردشگری شهری (محلی، منطقه ای، استانی و کشور) و همچنین حفظ هویت شهری حفاظت شود.

شوشتری گفت: امیدوارم در این کارگروه تشکیل شهرداری های بافت تاریخی را مصوب کنند تا ما نیز مانند سایر استان ها دارای چنین شهرداری هایی باشیم. میراث فرهنگی بخشی از شهرداری است و انشاالله با تعیین یک چارت در این زمینه به موفقیت های مدنظر برسیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار