تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۳۷۵۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رييس سازمان برنامه و بودجه خوزستان عنوان كرد:
عملكرد ضعيف دستگاه ها در جذب اعتبارات متفرقه ملي
رييس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت:از دو سال قبل تاکنون به عملکرد دستگاه های اجرایی استان در جذب اعتبارات از ردیف های متفرقه و متمرکز ملی پرداخته ایم و به دستگاه های اجرایی اعلام کرده ایم که این موضوع به عنوان ارزیابی عملکرد شما لحاظ می شود اما تاکنون بر اساس گزارشات بدست آمده ، عملكرد جذب اعتبارات ردیف های متفرقه ملی توسط دستگاه های استان بسیار ضعیف بوده است.

امید حاجتی در شورای برنامه ریزی و توسعه خوزستان که عصر گذشته، 17 آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: استاندار خوزستان پیشنهاد ویژه ای به سازمان برنامه و بودجه و دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مبنی بر احصاء و تعریف شاخص های موثر بر کیفیت زندگی مردم استان در تمام حوزه ها ارائه کردند.

وي افزود: برای مثال در زمينه اعتبارات گلوبال كه در بودجه کشور لحاظ و در اختیار وزارتخانه ها و سازمان های کشوری قرار می گیرد، هر استانی با پیگیری های دستگاه های اجرایی خود سهمی را از این ردیف ها جذب می کند و میزان جذب این اعتبارات ناخودآگاه بر شاخص های زندگی مردم استان تأثیر می گذارد.

حاجتی با بیان اینکه میزان جذب اعتبارات از ردیف های ملی توسط دستگاه اجرایی بر ارائه خدمات و سطح کیفیت زندگی و رضایتمندی مردم خوزستان بسیار موثر و حائز اهمیت است، عنوان کرد: اقدامات خود را در خصوص تعریف و احصاء شاخص های موثر بر زندگی مردم استان آغاز کرده ایم و دستگاه های اجرایی هم باید در این زمینه کمک کنند تا انشاءالله این شاخص ها شناسایی و وضعیت استان در این شاخص ها در مقایسه با وضعیت سایر استان ها سنجیده شود.

وی با اشاره به اهمیت اعتبارات ملی بیان کرد: اعتبارات استانی در هر صورت در استان می ماند اما در خصوص اعتبارات ملی اگر دستگاه های اجرایی پیگیری نکنند اصلاً چیزی وارد استان نمی شود. اگر بنا است سهم خوزستان از ردیف های متفرقه و متمرکز ملی بر اساس مساحت و جمعیت استان باشد، باید 6 درصد اعتبارات ردیف های ملی به خوزستان اختصاص یابد که معادل 600 میلیارد تومان در سال 95 بوده و اين رقم از اعتبارات استانی بیشتر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان افزود: باید در زمینه جذب اعتبارات از ردیف های متمرکز و متفرقه ملی هدف گذاری کنیم و با توجه به اینکه خوزستان 6 درصد مساحت و وسعت کشور را دارد، باید حداقل سهم استان از اعتبارات ردیف های ملی از یک درصد به 6 درصد افزایش یابد و در برنامه ریزی ها و کمیته هایی که به این منظور راه اندازی خواهد شد، برنامه های ما برای هدف 6 درصدی از اعتبارات ملی باشد.

حاجتی با بیان اینکه در موضوع جذب اعتبارات از ردیف های ملی تنها دستگاه های اجرایی می توانند موثر باشند، اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته سهم خوزستان از طرح های ملی در لایحه بودجه 96 نسبت به بودجه 95 کاهش قابل توجهی داشته است که این کاهش مختص خوزستان است.

 وي اظهار كرد: در زمينه اين اعتبارات چهار یا پنج دستگاه اجرایی استان با کاهش بیشتری مواجه شده اند و به عبارتی سهم آنها از اعتبارات طرح های ملی در لایحه بودجه 96 نسبت به بودجه 95، 37 درصد کاهش یافته است. به این دستگاه ها فرصت می دهیم تا در زمان باقیمانده تا تصویب لایحه بودجه 96 جهت اصلاح وضعیت سهم خود از اعتبارات طرح های ملی اقدام کنند.

حاجتي بيان كرد: مهمترین ردیف های اعتباری ما در سال گذشته نظیر توسعه پایدار و ردیف احیای رودخانه کارون که در قانون بودجه 95 منظور شده بود در لایحه بودجه 96 هم مجددا پایدار شده اند و همچنین یک ردیف مهم و ویژه با پیگیری و پیشنهاد استاندار خوزستان به ریاست جمهوری به میزان 200 میلیارد تومان جهت کمک به مسئله آب و فاضلاب خوزستان منظور شده است.

در این نشست اجرای طرح جامع و تفضیلی دارخوین، اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار به اداره کل راه و شهرسازی خوزستان جهت تهیه 30 طرح جامع و تفضیلی خوزستان تا پایان سال جاری، ساخت و ساز سه مورد ساختمان و مجتمع در درون و خارج حریم شهرهای استان که دارای مصوبه کارگروه امور زیربنایی بودند و راه اندازی یک کمیته متشکل از سازمان امور دارایی، سازمان برنامه و بودجه خوزستان، دفتر فنی استانداری و مشاور برنامه و بودجه استاندار، جهت پیگیری سهم استان از اعتبارات طرح ها و ردیف های ملی در لایحه بودجه سال 96 به تصویب رسید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار