تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۳۷۵۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اقتصادی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد:
فولاد اکسین قطعه مهم و حساس دومینوی توسعه منطقه است
فولاد اکسین قطعه مهم و حساس دومینوی توسعه منطقه است و حمایت از این شرکت باید در دستور کار استاندار و نمایندگان خوزستان قرار گیرد. چرا که با شکست در تحقق این زنجیره توسعه منطقه نیز محقق نخواهد شد و بسیاری از بنگاه های دیگر اقتصادی نیز با کاهش تولید و شکست مواجه خواهند شد.

خوزنیوز:دکتر حجت اله میرزایی معاون اقتصادی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در سفر به خوزستان روز گذشته در شرکت فولاد اکسین خوزستان حضور یافت و از ظرفیت های تولیدی، طرح های توسعه و مشکلات این شرکت بازدید کرد. در این بازدید مجوز راه اندازی مرکز آموزشی جوار کارگاهی فنی و حرفه ای شرکت فولاد اکسین نیز در حضور معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان به محمود محمد پور مدیر عامل شرکت فولاد اکسین اعطا شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر  میرزایی معاون وزیر تعاون کار رفاه و تامین اجتماعی؛ در این بازدید گفت: فولاد اکسین سمبل و تجلی تولید ملی است. این شرکت نمونه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است. سخت کوشی، برنامه ریزی و پیگیری جدی شرکت فولاد اکسین و استفاده از فناوری نوین و نیروهای متخصص زمینه یک جهش را در تولید ملی در این کارخانه به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی مستلزم رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی است که این مساله به عوامل متفاوتی بستگی دارد. بخش بزرگی از این عوامل سرمایه انسانی متخصص و پرتلاش، سرمایه اجتماعی، انتخاب درست مکان کارخانه هستند که در موفقیت مجموعه نقش مهمی دارند. با دستیابی به ظرفیت تولید اسمی می توان رقابت پذیری مجموعه را نیز تقویت کرد. شرکت فولاد اکسین نیز به شرط رسیدن به ظرفیت اسمی می تواند رقابت پذیر باشد. با هدف گذاری برای تحقق ظرفیت اسمی است که سود آوری و ادامه حیات شرکت تضمین خواهد شد.

معاون وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی گفت: با وجود تردیدهای زیاد برای توجیه پذیری بنگاه های جدید فولادی در کشور، شرکت اکسین به صورت جدی باید توسعه بنگاه و ایجاد خط تولید فولاد سازی را در دستور کار قرار دهد.   چرا که با این ظرفیت در آینده می توانیم پشتیبان و تولید کننده نیاز کشورهای چین و هند باشیم. این کشورها نیز طی مذاکراتی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری و مشارکت در صنعت فولاد ایران به وزارتخانه اعلام کرده اند و همین امر می توان فضای رقابت را بین بنگاه های اقتصادی بیشتر کند.

میرزایی گفت: با وجود تکنولوژی منحصر به فرد و امکان تولید محصولات ویژه، متاسفانه وضعیت فعلی فولاد اکسین مطلوب نیست. شرکت فولاد اکسین به دلیل ویژگی خاص محصولی که دارد می تواند از ظرفیت اسمی خود برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده کرده و بر توانمندی های خود بیفزاید.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارها بین 3.5 تا 4 میلیون تن فولاد در سال صادرات داشته ایم و معادل همین میزان را نیز وارد می کنیم . این امر مخارج مالی سنگینی را به لحاظ ارزی برای کشور به دنبال دارد. فولاد اکسین می تواند این مساله را با جایگزینی محصول خود حل کند و زنجیره ارزش در کشور را تکمیل کند.

معاون وزیر با اشاره به تغییرات مدیریتی در شرکت فولاد اکسین گفت: ما اعتقاد داریم آمدن مدیرعامل و هیات مدیره تازه نفس پشتوانه خوبی برای برنامه های اجرایی مجموعه است . ما از زحمات مدیران گذشته سپاسگزاریم اما واقعیت این است که برنامه ریزی ها به گونه ای نبوده است که نیازهای شرکت را تامین کند. این شرکت با توجه به نقش ویژه خود در منطقه باید موثرتر عمل کند. فولاد اکسین مکمل صنعت فولادسازی و کشتی سازی است و در صورت کارکرد نامناسب، این زنجیره ناقص خواهد ماند.

میرزایی تاکید کرد: فولاد اکسین قطعه مهم و حساس دومینوی توسعه منطقه است و حمایت از این شرکت باید در دستور کار استاندار و نمایندگان خوزستان قرار گیرد. چرا که با شکست در تحقق این زنجیره توسعه منطقه نیز محقق نخواهد شد و بسیاری از بنگاه های دیگر اقتصادی نیز با کاهش تولید و شکست مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: شرکت اکسین یک بنگاه اقتصادی با سهام داران مشخصی است که هدف اصلی آن کسب سود، سهم بالا در بازار و حضور در زنجیره ارزش است. همه این مسایل منکر مسوولیت های اجتماعی شرکت فولاد اکسین نیست اما اگر شرکت بخواهد مسوولیت های اجتماعی خود را اجرا کند ابتدا باید کار خود را با قدرت ادامه دهد. در مرحله بعد شرکت باید حمایت ها و وظایف خود را در قبال کارکنان شرکت و خانواده های آن ها انجام دهد. برای ما توجیهی ندارد که فولاد اکسین کمک های میلیاردی را به یک تیم خاص ورزشی داشته باشد.

معاون وزیر کار افزود: توجیه ندارد که با فشار هر مرجعی از جیب بازنشستگان و سهام داران هزینه های بی مورد کنیم . باید یک نظام نامه مسوولیت اجتماعی برای فولاد اکسین تدوین شود. اگر مسوولیتی است ابتدا باید در قبال کارکنان و خانواده های آنان و در مرحله بعدی محیط زیست و حمایت از اشتغال معلولان ، ورزش کارکنان، فناوری های نوین ، نخبگان و بورس های تحصیلی فرزندان کارکنان داشته باشد.

وی تاکید کرد: وزارت خانه تلاش خود را برای تامین نقدینگی ، بحث تامین مالی و ایجاد خط تولید شرکت فولاد اکسین خواهد کرد. ایجاد خط تولید فولاد اکسین از طریق نظام بانکی داخلی با سودهای 20 تا 24 درصد بسیار مشکل است و این هزینه باید از طریق مشارکت های خارجی تامین شود. بیشترین کمک برای این کار جذب فایناس و تامین مالی و فناوری از طریق مشارکت های خارجی است. این کار یک اقدام برد برد برای دو طرف خواهد بود.

میرزایی افزود: در مذاکرات ما با کشورهای خارجی نیز اولویت با فولاد اکسین است. امید می رود که مذاکرات ما با شرکت های فولادی هندی که یکی از غول های فولادی جهان هستند منجر به عقد تفاهم نامه شود . با توجه به مشکلات بانکی نمی توان به تامین منابع فولاد اکسین از منابع داخلی امید بست. از سویی اگر که تحریم ها بر گردند مشارکت خارجی ها از آسیب پذیری شرکت جلوگیری خواهد کرد چرا که علی رغم شرکای خارجی برای حفظ منافع و سودآوری خود مجبور به اجرای تعهدات خواهند بود.

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در خصوص مجوز مرکز آموزشی اعطا شده به فولاد اکسین گفت: این مرکز موجب توانمند سازی نیروی انسانی خواهد شد. با ایجاد یک مرکز فنی و حرفه ای در کنار یک بنگاه تولیدی فعال و با فناوری نوین، افراد آموزش لازم را خواهند دید و عنوان نیروهای ماهر برای ورود به بازار کار آماده خواهند شد . این آموزش قابل مقایسه با آموزش های دانشگاهی نیست بلکه موثر تر از سایر آموزش های رسمی است.

در صورت تامین مواد اولیه می توانیم بیشتر از ظرفیت اسمی تولید کنیم

محمدپور مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در این آیین گفت: با توجه به توسعه صنعت فولاد در کشور، نیاز به آموزش نیروهای ماهر به صورت جدی احساس می شود. خوشبختانه مجوز مرکز آموزشی جوارکارگاهی به شرکت فولاد اکسین اجازه آموزش پرسنل صنعت فولاد با گواهینامه مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای را میسر می کند و امکان اشتغال آنان در صنعت فولاد را در جای جای کشور ممکن می سازد.

وی ادامه داد: با این اقدام شرکت فولاد اکسین در کنار فعالیت اصلی خود می تواند رویکرد های آموزشی را نیز دنبال کند و با فعالسازی توانایی های کارکنان به بهترین نحو از این توانایی ها کمک بگیرد.

مدیر عامل شرکت فولاد اکسین گفت: این شرکت یک مجموعه انحصاری در کشور و منطقه است . استان خوزستان باتوجه به وجود صنایع نفتی و همجواری با کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس بیشترین نیاز را به محصولات فولاد اکسین دارد و بر اساس همین ظرفیت های مناسب اقتصادی، با طراحی حساب شده و در بهترین منطقه کشور ساخته شده است.

وی ادامه داد: فولاد اکسین در منطقه خاورمیانه، یک تولید کننده میانی است و محصول نهایی آن در شرکت های لوله سازی و مخزن سازی به وقوع می پیوندد. از سویی شرکت فولاد خوزستان نیز تامین کننده مواد اولیه است. از همین رو با توجه به این جایگاه ویژه در بحث واردات و صادرات می تواند بسیار به صرفه باشد.

محمدپور یادآور شد: شرکت های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و هرمزگان سیاست های خاص خود را پیگیری می کنند و محصول را برای مصارف ویژه خود تولید می کنند اما محصولات تولیدی فولاد اکسین برای مصارف ویژه است و در نتیجه مواد اولیه ویژه ای را می طلبد.

وی ادامه داد: هم اکنون در در حال پیگیر اخذ مجوزهای زیست محیطی لازم برای توسعه هستیم تا با همکاری وزارتخانه برای ساخت بخش فولادسازی اقدام کنیم. با تحقق این هدف می توانم این محصولات ویژه را با ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاداکسین گفت: پیشتر اختلاف ما با فولاد خوزستان به محاکم قضایی کشیده شده بود که خوشبختانه با ورود استانداری و مدیران استانی از این مسایل خارج شده ایم و راه همکاری را در پیش گرفته ایم. تعهدات مالی فولاد اکسین نیز حدود 300 میلیارد تومان است که با حمایت سهامداران قابل تامین و پرداخت است و تا اندازه ای با مطالبات ما برابری می کند. متاسفانه فولاد اکسین مطالبات زیادی به میزان 200 میلیارد تومان از بازار دارد که برای وصول آن با مشکل جدی مواجه است . در صورت وصول این مطالبات بخش عمده ای از تعهدات قابل پرداخت خواهد شد.

محمودپور با اشاره به دیگر مشکلاتی که گریبانگیر فولاد اکسین هستند گفت: تامین مواد اولیه یکی از مشکلات جدی و اساسی ما است که در روند تولید نیز می تواند تاثیرگذار باشد. فولاد اکسین باید مواد اولیه به اندازه کافی در اختیار داشته باشد تا محصول بهره ور و با ارزش اقتصادی بالا را تولید کند. تنها در صورت ورودی دقیق و برنامه ریزی شده مواد اولیه است این اتفاق محقق خواهد شد. ظرفیت تولید ما در سال جاری 430 هزار تن بود، درحالی که ظرفیت اسمی تولید ما یک میلیون و 50 هزار تن است. در صورت حمایت سهامداران و حل شدن مشکل تامین مواد اولیه نه تنها می توانیم حداقل تا سال آینده به ظرفیت اسمی برسیم بلکه محصولی با ارزش افزوده بالا تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به نقش وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در صنعت فولاد گفت: این وزارتخانه سهام شرکت های مختلف فولادی همچون فولاد اکسین و لوله سازی را در اختیار دارد . با متصل شدن این دو شرکت و تشکیل یک زنجیره ارزش و از سویی تامین مواد اولیه لازم ما قادریم تا پروژه های سنگینی را بگیریم و خود و به اندازه ظرفیت اسمی شرکت و حتی بیشتر از آن تولید کنیم.

وی در پایان گفت: فولاد اکسین برای ساخت فولاد ساختمانی طراحی نشده است. در دنیا معدود کشورهایی هستند که امکان تولید ورق فولادی برای محیط ترش را دارند و فولاد خوزستان یکی از همین شرکت ها است. خوشبختانه ما توانستیم به وندور لیست شرکت نفت عراق پیدا کنیم . این یک موفقیت بزرگ است که نشانگر کیفیت بالای محصول ماست. تلاش ما این است که شرکت لوله سازی نیز به این لیست راه یابد تا امکان صادارت محصول به عراق را داشته باشیم.

مولایی معاون اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان نیز در آیین اعطای این مجوز گفت: خوشبختانه فولاد اکسین خوزستان نگاه ویژه ای به امر آموزش دارد و امیداریم با برپایی این مرکز اموزشی، نیروهای ماهر و آموزش دیده به بازار کار روانه شوند و با افزایش تولید و بهبود کیفیت موجبات تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم آورند. آموزش های کارگاهی در شرایط کارگاه و محیط کاراتفاق می افتند و استانداردهای محیط کار را با خود دارند.

وی با اشاره به مزایای مراکز آموزشی جوار کارگاهی گفت: آموزش باید در کنار صنعت و صنعت باید در کنار آموزش باشد تا یکدیگر بهبود بخشند. امیدواریم با همکاری و اعتقاد ویژه مدیرعامل فولاد اکسین به امر آموزش و افتتاح این مرکز به توسعه استان کمک کنیم و در ارتقای مهارت نیروها گام برداریم.

:
:
:
آخرین اخبار