تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان:
حاشیه‌نشینی در خوزستان رو به گسترش است
رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان با بیان این‌که هیچ حمایتی از حوزه انبوه‌سازی در استان نشده است، گفت: اگر به دنبال رونق در صنعت ساختمان هستیم، چاره‌ای جز حمایت از فعالین ساختمانی نداریم
رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان با بیان این‌که هیچ حمایتی از حوزه انبوه‌سازی در استان نشده است، گفت: اگر به دنبال رونق در صنعت ساختمان هستیم، چاره‌ای جز حمایت از فعالین ساختمانی نداریم.

فرشید پورحاجت در نشست خبری که شب گذشته، 19 آذرماه در حاشیه نمایشگاه صنعت ساختمان خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در 10 سال اخیر نتوانسته‌ایم مشکلات حوزه ساختمان را برطرف کنیم و در این سال‌ها که این صنعت نیاز به حمایت داشته است، هیچ حمایتی از کارآفرینان حوزه تولید انجام نگرفته است.

وی افزود: این عدم حمایت تبعاتی از جمله حجم عظیمی از بیکاری را به وجود آورده است که اگر از صنعت ساختمان حمایت می‌شد، این حوزه می‌توانست نقش مهمی در ایجاد اشتغال در استان داشته باشد اما متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

زیرساخت لازم برای اجرای قانون پیش فروش مسکن در کشور وجود ندارد

پورحاجت تصریح کرد: باید عزم جدی در رفع موانع تولید و بهبود فضای کار برای انبوه‌سازان در استان به وجود آید تا آن‌ها بتوانند بدون دغدغه به فعالیت خود در استان ادامه دهند. در این زمینه قول‌هایی داده شده اما هیچکدام از این قول‌ها عملیاتی نشده است.

وی در خصوص قانون پیش فروش مسکن عنوان کرد: برای اجرای قانون پیش فروش مسکن در کشور زیرساختی وجود ندارد و جامعه انبوه‌ساز نیز نسبت به این مساله گله دارد اما هیچ عزمی برای حل این مشکلات در کشور وجود ندارد.

پورحاجت عنوان کرد: کشورهای توسعه‌یافته دنیا در زمان رکود، در زمینه مالیات‌ها از بنگاه‌های تولیدی حمایت می‌کنند اما در کشور ما در این سال‌ها سنگین‌ترین مالیات‌ها را برای فعالین حوزه ساختمان وضع کردند که مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود آورد.

اخذ مالیات‌های سنگین و وضع قوانین مالیاتی خلق‌الساعه

وی ادامه داد: در این زمینه، وضع قوانین مالیاتی خلق‌الساعه یکی دیگر از مشکلاتی است که برای تولید کنندگان مسکن به وجود می‌آید و عملا اجرای قوانین در این حوزه به شکل متفاوتی نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته است.

پورحاجت اظهار کرد: ما به عنوان بخش خصوصی مالیات‌های خودمان را به طور کامل پرداخت می‌کنیم اما در این زمینه به دنبال عدالت مالیاتی هستیم، اما باید دید که آیا این عدالت مالیاتی در این حوزه اتفاق افتاده است؟

وی اظهار کرد: اخذ مالیات‌های سنگین بر پیکره نیمه جان صنعت ساختمان، بن‌بستی برای این حوزه است و باید قوانین مالیاتی در این زمینه اصلاح شود.

ابزارهای مالی برای تامین مسکن مردم مشخص نیست

پورحاجت عنوان کرد: در حوزه بیمه‌های تامین اجتماعی، تمام هزینه‌های جامعه زحمتکش کارگر پرداخت می‌شود اما این اجازه به کارفرما داده نمی‌شود تا لیست اسامی کارگرانی که بیمه برای آن‌ها رد می‌شود را مشاهده کند و اساسا این نوع بیمه ایراد دارد که باید به این مشکل نیز توجه شود.

وی با بیان این‌که سیستم بانکی باید نگاهش را به تولید کارآفرینی عوض کند، گفت: در حوزه مسکن، بانک تخصصی بانک مسکن است که باید عملکرد توسعه‌ای داشته باشد و در این زمینه، باید نگاه به سیستم‌ها و روش های قدیمی عوض شود و به دنبال طرحی نو در حوزه بانکداری باشیم.

پورحاجت عنوان کرد: ابزارهای مالی برای تامین مسکن مردم مشخص نیست و باید در این زمینه تمهیداتی برای خانه‌دار شدن مردم در نظر گرفته شود. باید به فکر آن باشیم که شرایط خانه‌دار شدن جوانان را تسهیل کنیم و در این زمینه مجلس و دولت تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

ستادهای بازآفرینی بافت‌های فرسوده باید فعال شوند

وی گفت: مجلس و دولت حتما باید در برنامه ششم توسعه تمهیداتی برای تامین نیاز مسکن جوانان در نظر بگیرند تا آن‌ها بتوانند به راحتی صاحب مسکن شوند.

پورحاجت با بیان این‌که باید به فکر توانمندسازی شهری در برنامه ششم توسعه باشیم، اظهار کرد: در کشور حدود 20 میلیون نفر بدمسکن هستند و در خانه‌هایی نا امن یا فرسوده زندگی می‌کنند که باید برنامه‌ریزی جامعی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در حاشیه‌های شهرها و سکونتگاه‌های امن انجام بگیرد.

وی ادامه داد: ستادهای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در استان باید فعال شوند زیرا خوزستان 11 درصد از بافت فرسوده کشور را به خود اختصاص داده است و باید برنامه‌ای جامع برای احیای بافت‌های فرسوده در استان مورد توجه قرار بگیرد.

حاشیه‌نشینی در خوزستان رو به گسترش است

پورحاجت عنوان کرد: ستادهای استانی باید در این زمینه جلسات خود را برگزار کنند و کمیته راهبردی برای بازآفرینی شهری تشکیل شود تا مردم و بخش خصوصی فعال شوند و دولت بتواند از این دو بخش حمایت کند وا شاهد حل مشکلات و بازسازی بافت‌های فرسوده باشیم.

وی در خصوص مساله حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها خاطرنشان کرد: بافت حاشیه‌نشینی در حال زادوولد است و حاشیه‌نشینی در خوزستان رو به گسترش است و هیچ توجهی نیز به این مساله نمی‌شود. در مناطق مختلف اهواز بافت حاشیه‌ای در حال تولید است و هیچ برنامه‌ای برای سکونت هموطنان ما در بافت‌های حاشیه‌ای اهواز و سایر شهرها وجود ندارد.

پورحاجت ادامه داد: امیدواریم با درایت‌هایی که در این حوزه از سوی مسئولان انجام می‌گیرد، دغدغه هموطنان ما حل شود زیرا این مساله جز تکالیف دولت است تا سرپناهی امن برای مردم ایجاد کند.

شورای شهر و شهرداری اهواز چه اتفاق مثبتی را در شهر رقم زده‌اند؟

وی در خصوص انتظارات از شورای شهر و شهرداری اهواز عنوان کرد: انتظار ما از شورای شهر و شهرداری آن است که عملکرد خود را مشخص کنند و به مردم نشان دهند که در این سه سال گذشته چه اتفاق مثبتی را در شهر رقم زده‌اند.

پورحاجت افزود: المان‌های شهری ما متاسفانه از شاخص‌های هویتی و فرهنگی و استانداردها دور هستند و ورودی شهرهای ما دارای شاخص‌های تعریف‌شده نیستند و از هر طرف وارد می‌شویم وارد بافت حاشیه اهواز می‌شویم و هیچ عزمی برای برطرف کردن این مشکلات وجود ندارد.

وی گفت: باید نگاه ما به انتخابات آینده شورای شهر نگاهی کارشناسانه باشد و افرادی که قرار است در این انتخابات شرکت کنند، باید به شهر تعلق خاطر داشته باشند و ما نیز به عنوان بخش خصوصی در کنار آن‌ها خواهیم بود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
0
0
به نظر بنده افزایش فاصله طبقاتی باعث گسترش این پدیده شوم شده است.در گزارش عنوان شده که طی 10سال گذشته نتوانستیم مشکلات مسکن را حل کنیم.ان شاالله در 10سال آینده حل میشود عجله نکنید.این یعنی مدیریت کارآمد.
:
:
:
آخرین اخبار