تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۸۰۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از آسیب های اجتماعی چه می دانید؟
آسیب های اجتماعی مسائلی هستند که اکنون جامعه ما به شدت با آن دست وپنجه نرم می کند واگر برنامه ای برای آن ساماندهی نشود شاید آینده اجتماع را به خطر بیندازد وبه مسائلی جبران ناپذیر وگریبان گیر تبدیل شوند.
آسیب شناسی اجتماعی مفهومی  جدید  است که از علوم زیستی گرفته شده است و مبتنی  بر  تشابهی  است که دانشمندان بین بیماری های عضوی و انحرافات اجتماعی قائل می شود.

در واقع با شکل گیر ی  و رشد جامعه  شناسی در قرن نوزدهم میلادی بهره گیری از علوم مختلف برای بیان فرایندهای اجتماعی نیز معمول گردید  و در نتیجه  بسیاری  از اصطلاحات و واژه های رایج در علوم دیگر چون زیست شناسی , علوم پزشکی , زمین شناسی و مانند آن در جامعه شناسی نیز به  کار  گرفته شد  که از جمله می توان آسیب شناسی عبارت است از مطالعه و شناخت  ریشه ی  بی نظمی ها  در ارگانیسم انسانی  بنابراین  در  مشابهت  کالبد  انسانی  با  کالبد جامعه، اصطلاح آسیب شناسی اجتماعی برای مطالعه و ریشه یابی بی نظمی های اجتماعی بکار می رود.

سید ضیاالدین طباطبایی استاد دانشگاه علمی کاربردی اهواز در تعریف آسیب های اجتماعی بیان داشت: هر عملی که بتواند به فردی آسیب بزند چه از لحاظ مسائل روانی و شخصیتی که در ظاهر آن است وچه در مسائلی که در قالب روحی واعتقادی او باشد را آسیب های اجتماعی می گویند.

رضا جوانی٣۰ ساله است که از نبود کار در تنگنا است واز طرفی می گوید زمان ازدواج من رسیده و شاید هم گذشته اما من بی کارم و به فرد بی کار هم زن نمیدهند گاهی وقت ها که به سیم آخر می زنم با دوستانم دور هم می نشینیم و انواع مواد مخدر ونوشیدنی های غیر مجاز را مصرف می کنیم تاشاید برای ساعتی هم که شده از مشکلات غافل باشیم...

حال اینجا این سوال مطرح می شود که برای مقابله با آسیب های اجتماعی چه کارهایی باید انجام شود؟

از آسیب های اجتماعی چه می دانید؟

سید ضیا الدین طباطبایی گفت: هر عمل بازدارنده، وضدیت با آن عمل  که بتواند به مقابله با آسیب های اجتماعی بپردازد. می تواند راهکار مناسبی برای از بین بردن آسیب های اجتماعی باشد برای مثال برای از بین بردن فقر یا فحشا در جوانان همانطور که در روایتی آمده(از دری که فقر وارد می شود از پنجره ایمان خارج می شود) باید جوانان کار کنند باید بستر مناسب برای کار کردن فراهم شود ویا باید اگر کار های زشت وخارج از عرف در جوانان وجود دارد برای آن جایگزینی مناسب به وجود آورد.

 وی در ادامه بیان کرد: نباید از نقش مهم خانواده به عنوان اولین اجتماع انسانی در این عرصه غافل شد وقتی که در خانواده روابط صمیمی وجود نداشته باشد قطعا نوجوانی در حال رشد برای گرفتن محبت به سمت افراد غیر از خانواده خود خواهد رفت...

 هر چند در این موقعیت که در شبکه های ماهواره ای زن (به عنوان فردی موثر در خانواده) نه به عنوان کسی که باید در خانواده محبت وعشق را تزریق کند، بلکه تنها به گونه ای باشد که همیشه زیبا باشد به زیباییش فکر کند وبه خودش برسد واصلا به بچه ها توجهی نداشته باشد وآن ها را تربیت نکند باشد نباید تازمانی که اقدامی جدی در این زمینه صورت نگیرد توقع چندانی از خانواده داشت...

 استاد دانشگاه علمی کاربردی اهواز در پایان اظهار داشت: شاید یکی از دلایل مسائل امروزی در جوانان فرزند سالاری در عصر نوین باشد وهمچنین که خیانت ها در خانواده نفوذ کرده برای مثال دیگر فرزند در خانواده به راحتی دروغ می گوید و این خودبه نوعی خیانت است وقتی که در خانواده نقش فرزند خراب شود، اگر جوان به درستی تربیت نشود می تواند تاثیرات منفی بگذارد واگر این جوان در خانواده اینگونه تربیت شود دارای هیچ چار چوبی نخواهد بود وبه هیچ اصولی پایبند نیست چه این جوان در آینده پزشک شود چه مهندس چه نماینده مجلس چه مکانیک وچه غیره.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
متاسفانه فقر بیکاری اعتیاد و... باعث فروپاشی اجتماعی کشور شده و تمام آسیبهای اجتماعی فوران کرده و فروپاشی سیاسی کشور رو هم میشه از علل آن دانست ، اختلاسهای نجومی و فرار سرمایه داران به خارج ، فرار مغزها همه نشان از عدم امید حتی در زمامدارن است که نمونه آن ریاست بانک بود که میلیاردها رو به کانادا برد ، اگر همین الان جلوی بیکاری و فقر و فساد و رانت و پارتی بازی گرفته نشه ، از شوری هم بدتر خواهیم شد .
:
:
:
آخرین اخبار