تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۳۸۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سفر به سرزمین نخل و نفت و هور
خوزستان سرزمین زیبای نخل ونفت و نیشکر، هور و نیزار ورود است؛ سرزمینی با خاک حاصلخیز و آثار تاریخی و باستانی متنوع که کمتر شناخته‌ایم ...
سفر به سرزمین نخل و نفت و هورخوزستان سرزمین زیبای نخل ونفت و نیشکر، هور و نیزار ورود است؛ سرزمینی با خاک حاصلخیز و آثار تاریخی و باستانی متنوع که کمتر شناخته‌ایم. اینجا زادگاه حماسه است؛ جایی ‌که هرچند خاطره زخم گلوله و جنگ بر دیوارهایش ماندگار است و هر شهر و روستایش را می‌توان چون موزه‌ای از شجاعت مردمان نجیب و غیور آن، گرامی داشت، اما مردم مقاومش هنوزروی مسافران لبخند می‌زنند ومیهمانوازی منحصربه‌فردشان بخشی ازجذابیت‌های گردشگری برای هرغریبه وآشنایی است که راهی این دیار شود

اگر برای اولین‌بار به شمال و شرق این استان زرخیز سفر کنید، با دیدن رودهای خروشان، جلگه‌ها، دره‌ها و دشت‌های سبزش غافلگیر می‌شوید و بدون تردید استان خوزستان با گنجینه‌ای از دشت، رود، جلگه، جنگل، کویر، کوهستان، ساحل و بندر، به همراه دیدنی‌ترین آثار باستانی هزاران ساله‌اش، می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور، به‌ویژه در نیمه دوم سال باشد. ما در این گزارش به اهواز، مرکز استان خوزستان، و آبادان، دومین شهر مهم استان، سفر می‌کنیم اما خوزستان را باید وجب‌به‌وجب سفر کرد و نوشت، خاکش را بوسید و به یادگار نگه داشت...


دلبستگی؛ سوغات اهواز

اهواز برای خیلی‌ها پایتخت نفت، فولاد و درآمد ملی است. عده‌ای آن را شهر دانشگاه جندی شاپور و شهید چمران و قدیمی‌تر‌ها آن را شهر خاطرات خود از غروب دل‌انگیز ساحل کارون می‌دانند، برای بعضی‌ها هم شهر شرجی و گرما و گرد و خاک چند سال اخیر است. این شهر با تنوع نژادها و قومیت‌های متنوعی که در آن زندگی می‌کنند، دربردارنده مجموعه‌ای از فرهنگ‌هاست و تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی دارد؛ سواحل غربی و شرقی کارون، پارک‌های زیبای ساحلی و پل‌های بلند و بی‌نظیر که نماد توأمان مدرنیته و نوستالژی هستند اما با این همه، دیدنی‌ترین نقاط شهر برای یک مسافر، می‌تواند خانه تک‌تک شهروندان اهوازی باشد. باید طعم میهمان‌پذیری و دستپخت مادران این شهر را چشیده باشید تا بدانید میهمان این مردم شدن چه حال‌وهوایی دارد. مطمئن باشید از زمانی که به خانه‌شان پا می‌گذارید و عطر مسرت‌بخش غذاهایشان در سرتان می‌پیچد تا وقتی که به اجبار آن فضای صمیمی را ترک می‌کنید، در حال خلق یک خاطره فراموش‌نشدنی هستید.

ملاقات با کارون از میان پل‌های سفید و سیاه

کافی است نام اهواز به گوش‌تان بخورد تا پل مشهور آن در ذهن‌تان تداعی شود؛ پل سفید اولین پل معلق ایران است و بدون اغراق از همان سال نخست تاسیس‌اش، یعنی 1315 تا کنون، محل عکس انداختن زوج‌های جوان بوده و هست.

این پل در طرفین خود، پیاده‌روهای باریکی دارد که بهترین جایگاه برای چشم انداختن به پهنای رودخانه زیبای کارون است، به‌ویژه که با همت مسئولان شهرداری اهواز، در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای محوطه‌سازی حاشیه کارون انجام شده است.

عموما در زیر پل، قایق‌های کوچکی چشم انتظارند. قایق‌سواری در کارون، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به اهواز است و البته توصیه می‌شود با انداختن یک عکس یادگاری در وسط کارون، برای همیشه آن لحظه را ثبت کنید.

اگر درست وسط پیاده‌روی پل سفید ایستاده باشید، کمی آن‌طرف‌تر، نخستین پل احداث‌شده در شهر اهواز را با قدمت بالای هشتاد سال خواهید دید که به‌علت سیاه‌رنگ بودنش به پل سیاه مشهور است. البته این پل فقط برای عبور قطار استفاد می‌شود که دیدن آن هم خالی از لطف نیست.

دیدار از بزرگ‎ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه

برای مشاهده طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه که شب‌هنگام از کناره‌های یک پل با ترکیب نورهای رنگین زیبا، به سمت رود آب می‌پاشند باید به پل هفتم اهواز بروید و شک نکنید که دیدن تلفیق رنگ سیاه شب با طیف‌های شاد نور به‌همراه ملودی آرام و زیبای آب، یکی از بی‌نظیرترین و دیدنی‌ترین جلوه‌های خاطره‌انگیز شهر اهواز است و حالا می‌رسیم به هشتمین پل اهواز که تازه تاسیس شده و بزرگ‌ترین پل کابلی خاورمیانه است و از سال 1390 تا کنون، جلوه‌ای بسیار زیبا به رودخانه کارون بخشیده است. پل کابلی را هم حتما ببینید.

پرانتزی در سفر! هتل قو، میراث ملی نبود؟

هتل قوی اهواز، به گفته کارشناسان میراث‌فرهنگی خوزستان، یکی از مهمترین و شاخص‌ترین بناهای تاریخی اهواز به شمار می‌رود که در دوره گذار از سنت به مدرنتیه احداث شده و به ‌لحاظ معماری دارای سبکی خاص و منحصربه‌فرد است، این بنا از سال ۱۳۲۹ در اجاره بزرگ‌ترین بانک ایران و انگلستان بوده و در اوایل دهه ۳۰ تبدیل به هتل قو می‌شود که در واقع اولین هتل اهواز نیز هست. حیفمان آمد در میان دیدنی‌های اهواز از این بنای با ارزش حرفی نزنیم اما واقعیت این است که متاسفانه به‌دلیل کم‌کاری‌های همیشگی‌مان در حفظ میراث تاریخی، این ساختمان کم‌کم در حال تبدیل شدن به مخروبه است و علیرغم تمام تلاش و «قول‌های روی کاغذ» هنوز در عمل کار مرمت آن به جایی نرسیده است.

فلافل لشکرآباد؛ داغ، تند، بین‌المللی...

این روزها فلافل‌فروشی‌های متعدد اهواز در خیابان لشکرآباد با طعم‌های دلپذیر و سبک سلف‌سرویسی خیابانی‌شان، از جاذبه‌های جدی گردشگری اهواز به‌شمار می‎روند، تا جایی که راسته اختصاصی فلافل اصل اهوازی و مخلفات رنگارنگش، با بازارهای بین‌المللی غذا در تایلند و مالزی مقایسه می‌شود. وقتی عطر انواع خوراکی‌های خوشمزه، از سمبوسه و فلافل تا بادنجان سرخ‌کرده و زولبیا و بامیه، با شور و حال فروشندگان خونگرم اهوازی همراه می‌شود، زندگی جان تازه‌ای می‌گیرد و عجیب نیست که گردشگران را چنین به وجد می‌آورد، چشیدن طعم‌های جنوبی را حتما در لشکرآباد تجربه کنید.

دیگر نقاط دیدنی اهواز عبارتند از:

عمارت ماپار، دانشسرای مقدماتی پسران با قدمت نود ساله، ساختمان سه‌گوش یا دانشکده ادبیات با هشتاد سال قدمت، بقعه متبرک علی‌ابن‌مهزیار، شادروان یا سد اهواز، بازار امام خمینی.

آبادان، عروس اروند و خورشید

آبادان بعد از اهواز مهم‌ترین شهر استان خوزستان است، مهم بودنش جای خود اما این شهر از قدیم به عروس شهرهای جنوب ایران هم معروف است و این عنوان، عجیب برازنده‌اش می‌شود اگر در یک غروب طلایی به ساحل اروندرودش برسید؛ همان وقت‌هایی که تن پهناور رود، خورشید داغ جنوب را در خود فرو می‌کشد و جشن شبانه آسمان آغاز می‌شود تا هر غروب بر سر و روی شهر گرد طلا بپاشد، آن طرف‌تر میلیون‌ها نخل آزاد با نوازش باد می‌رقصند و سفر به عمق هزار رویا با تماشای شب‌های گرم و دلچسب اروند، جان می‌گیرد، همان‌جاست که می‌فهمی، چرا یک ملت برای حفظ مرز آبی آرامش‌بخش این خاک، جانانه جنگیده‌اند. چشم که بیندازی از آن سوی رود، خاک عراق پیداست و حس می‌کنی یکباره تن تمام نخل‌های رقصان تیر می‌کشد، با خودت می‌گویی الان است که خرماها تلخ شوند اما نخل‌های این دیار مثل مردمش نجیبند و شیرین‌ترین خرمای دنیا از شاخه‌هایشان می‌ریزد.

آن‌سوتر، پالایشگاه نفت آبادان استوار ایستاده است تا با گذر از بیش از 100 سال فرآوری نفت، هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه نفت جهان، بشود به عظمتش نازید و نماد عظیم و باشکوه آبادانی باشد که یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه است. آبادان، شهر نفت و نخل و خرما و سینما و فوتبال، خاک دامنگیری دارد و با وجود بافت زنده، مردمان خونگرم و شیرین‌لهجه‌اش خیلی زود دلتان برای دیدار دوباره‌اش تنگ می‌شود. راستش مردمان آبادان خودشان جاذبه گردشگری‌اند.

تماشای بندر و نخلستان

آبادان جزیره‌ای دیدنی و زیباست که اگر به آب، ماهیگیری، کشتی و قایق علاقمه‌ند باشید، زیبایی بندر فوق‌العاده‌اش در همان ابتدای سفر شما را می‌گیرد، تماشای غروب رودخانه‌های زیبای اروند و بهمنشیر، درحالی‌که در سواحلشان نشسته‌اید و عبور و مرور کشتی‌های بزرگ و قایق‌های ماهیگیری را تماشا می‌کنید، بسیار لذتبخش است. آن طرفِ شط هم خاک عراق پیداست که با دیدنش گاهی بغض سنگین می‌شود، همان‌وقت است که باید راهی نخلستان‌ها شوید، در این شهر و اطراف آن میلیون‌ها نخل خرما قد کشیده‌اند که فقط تماشای قامتشان، حالتان را خوب می‌کند؛ گویی نخل‌های آبادان درددل شنیدن را یاد گرفته‌اند و در سایه‌شان می‌شود آرام گرفت.

مسجد رنگونی، زیباترین مسجد جنوب

مسجد رنگونی‌ها بدون هیچ شکی، یکی از زیباترین مساجد جنوب ایران است که 95 سال پیش برای کارکنان برمه‌ای پالایشگاه نفت آبادان، به‌دست پاکستانی‌ها ساخته شد. این مسجد که مطابق با معماری شبه‌قاره هند ساخته شده، دارای گچبری‌های بسیار زیبای برجسته و تزیینات منحصربه‌فردی است که بدون اغراق بی‌نظیرند و نقطه عطف این بنا هم محراب مسجد است که با اشکال و نقوش موزون، رنگین و چشمگیرش، بسیار دیدنی است. به‌علاوه، موزه‌ای در این مسجد قرار دارد که در آن می‌توانید قرآن‌های خطی نفیس و اسناد و مدارکی از مکاتبات تجاری بین تاجران ایرانی و انگلیسی را ببینید. دیدن این مسجد زیبا را که رو در روی اروندرود، مثل نگینی می‌درخشد، از دست ندهید.

آبادان، روزگاری شهر سینما بود

گفته می‌شود اولین سینمای حرفه‌ای ایران متعلق به شهر آبادان است و با این حساب مردم آن یکی از علاقه‌مندان پیگیر و جدی سینما بوده‌اند. تاریخچه سینماهای آبادان نشان می‌دهد که سینما «شیرین» با قدمتی بالای هشتاد سال، از قدیمی‌ترین سینماهای عمومی شهر آبادان است که نخستین سینمای غیردولتی ایران و درعین‌حال اولین سینمای سه طبقه خاورمیانه با سالن تابستانی بوده است. این سینما در سال 1310 به‌دست یک تاجر هندی در شهر آبادان ساخته شده و این روزها اداره میراث‌فرهنگی خوزستان از آن به عنوان یک اثر ملی نگهداری می‌کند.

متاسفانه از آن همه سینمای قدیمی که در این شهر وجود داشته فقط سینما «نفت» فعال است؛ سینمایی که حدود 70 سال قدمت دارد و در جنوب محله «بووآورده» واقع است و هنوز هم معماری مجلل آن با آجرهای قرمز لندنی و هیبت شیرمانندش چشمگیر است.
راهی نور شوید...

خیلی وقت‌ها برای مسافران آبادان دیدار از آثار به‌جامانده از هشت سال دفاع مقدس تنها دلیل سفر است، به همین دلیل هم یادمانی از عملیات والفجر هشت در این شهر ساخته شده که برای دیدار از آن راهنمایان مخصوصی مسافران را سوار بر قایق‌ها به دل اروندرود می‌برند تا با وصف ابعاد و استراتژی آنچه در حماسه بزرگ والفجر هشت اتفاق افتاد، گردشگران با لبه‌های تیز جنگ و تفکر نظامی مهندسی‌شده این عملیات بزرگ آشناتر شوند، علاوه‌براین، با حضور در باغ موزه دفاع مقدس که در منطقه بریم واقع است و وسعتی 66 هکتاری دارد، می‌توانید با آثار دست‌نخورده‌ای که از هجوم هشت‌ساله به‌ جا مانده است به همراه ابزار و ادوات باقی مانده از جنگ، بیشتر آشنا شوید.

محله شمشادها و قهرمان‌های ادبی

آبادان گذشته از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری که دارد، به دلیل ساختار معماری شهری‌اش در بعضی نقاط شهر برای گردشگران قابل توجه است برای مثال در محله‌های بریم و بووآرده، در کنار آثار باقیمانده از معماری‌ هماهنگ و یکپارچه خانه‌های مربوط به پالایشگاه آبادان، تلفیقی از معماری قدیمی ایرانی و معماری مدرن دیده می‌شود که خیابان‌بندی و سبکی دلپذیر و دیدنی دارد. دو محله نامبرده که توصیفشان در رمان‌های ادبی هم به شهرت آن‌ها افزوده است، در فهرست میراث ملی جای گرفته‌اند ضمن اینکه در نزدیکی محله بریم خانه‌های جنگ‌زده‌ای برای بازدید عمومی درنظر گرفته شده که می‌توانید بخشی از تاریخ و یادگارهای جنگ را روی دیوارهایشان ببینید.

بازار ته‌لنجی‌ها یادتان نرود

برای دوست‌داران بازارهای محلی، آبادان با بازارهای محلی، فراوان و زنده‌اش، یک مقصد عالی است. برای بازارگردی ابتدا به ساحل روداروند سری بزنید چون بازار بزرگ ماهی‌فروشان شهر همان‌جاست. این بازار با بوی تند ماهی‌ها و موجودات دریایی کوچک و بزرگش برای گردشگران جالب است؛ جایی که می‌توانید در آن انواع ماهی‌های دریایی و رودخانه‌ای، میگو و شاه‌میگوی جنوب ایران را ببینید و بخرید علاوه‌براین، پاساژهای لوکس‌تری با انواع اجناسی که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند در همان نزدیکی‌ها هست و البته مهم‌تر از همه این‌ها بازار ته‌لنجی‌هاست. بازاری همیشه شلوغ، پرجنب‌وجوش و رنگارنگ که از دیدن تنوع اجناس و گاهی قیمت‌های مناسبشان هیجان‌زده خواهید شد.

خرید از این بازار با انواع اجناس، ادویه‌ها و خوردنی‌های منحصربه‌فرد و متنوعش به همراه بازارگرمی‌های دستفروشان شیرین لهجه آبادانی، یک تجربه تازه است.

دیگر دیدنی‌های آبادان: باغ‌موزه دفاع مقدس، موزه قدیمی آبادان با قدمت بالای نیم قرن، مقام خضر، قدمگاه حضرت سجاد(ع) و کلیسای بزرگ آبادان.

مرجع / ایران آنلاین
:
:
:
آخرین اخبار