تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۳۸۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حیدر بهمنی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران :
شرکت ملی حفاری یک ارتش مجهز و آماده به خدمت برای ایران اسلامی است
برای برخی محصولات و خدمات نمی توان به کشورهای دیگر وابسته بود .برای مثال گندم برای مملکت ما جایگاه استراتژیک دارد. هر چند که مکن است بتوانیم گندم را با قیمت کمتر وارد کنیم اما به دلیل اهمیت این محصول نمی توانیم تولید آن را در کشور متوقف کنیم. حفاری هم چنین شرایطی را دارد و برای بقای صنعت نفت نقشی استراتژیک دارد.
شرکت ملی حفاری یک ارتش مجهز و آماده به خدمت برای ایران اسلامی است

خوزنیوز: صبح امروز و در آستانه فرا رسیدن یکم دی ماه سالروز فرمان امام خمینی برای تشکیل شرکت ملی حفاری ایران نشست مدیرعامل این شرکت با اصحاب رسانه در محوطه یکی از دکل های حفاری مستقر در نزدیکی شهراهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خوزنیوز حیدر بهمنی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در این نشست گفت: شرکت ملی حفاری تنها نهاد صنعتی است که با فتوا و فرمان مرجع تقلید تشکیل شده است . این شرکت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب در صنعت نفت و نظام جمهوری اسلامی بوده است که کاملا بومی بوده و به دست متخصصان داخلی پا گرفته است.

شرکت ملی حفاری یک ارتش مجهزآماده به خدمت برای ایران اسلامی است

بهمنی ادامه داد: در باور هیچ کس در نمی گنجید که امروز صنعت حفاری ما در دنیا چنین اقتداری داشته باشد. شرکت حفاری به عنوان یک ارتش مجهز در کشور آماده به خدمت برای ایران اسلامی است و از همین رو هیچ کشوری نمی تواند در این صنعت برای ما شاخ و شانه بکشد. پایداری و استقامت شرکت ملی حفاری حاصل جانفشانی شهدا و دو هزار جانباز و ایثارگر این شرکت است. همکاران ما می توانستند موقعیت های بهتری را در شرکت ها خارجی کسب کنند اما در ایران ماندند و بر باور خود برای خدمت به میهن پافشاری کردند.

وی در مقایسه وضعیت علمی صنعت حفاری کشور در قبل و بعد از انقلاب گفت: پیش از انقلاب معدل سواد کارکنان مدرک سیکل بود و تنها حدود 92 لیسانسه در حفاری مشغول بود اما امروز مفتخریم که اعلام کنیم در شرکت ملی حفاری ایران 200 دکترا ، هزار فوق لیسانس، 5 هزار لیسانسه مشغول خدمت هستند و این موفقیتی نبوده است که رایگان به دست آمده باشد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: شرکت های خارجی پیش از انقلاب و طی 50 سال هزار و 100 حلقه چاه حفر کردند اما ما با اعتقاد و ایمان کار را با فرمان امام خمینی آغاز کردیم و طی 36 سال 4 هزار و 200 حلقه چاه حفر کرده ایم. هرچند که عمق چاه ها پیش از انقلاب بیشتر از 4 هزار متر نبوده است اما اکنون به دلیل پیچیدگی کار حفاری و عمر مخازن ، عمق برخی چاه ها به 6 هزار متر نیز می رسد.

تحریم ها هرگز نتواسته است پشت ما را خم کند

بهمنی گفت: نمی توان در جای خود بی تحرک ماند و استقلال و در پی آن رفاه و آسایش کسب کرد. برای کسب استقلال باید تلاش کرد و هزینه داد. ما اولین شرکتی بودیم که انتظار می رفت از تحریم ها آسیب ببینیم و بشکنیم. اما می بینید که تحریم ها هرگز نتواسته است پشت ما را خم کند و حرکت ما همچنان رو به ترقی و پیشرفت است.

بهمنی گفت: در این مسیر شرکت های خارجی توطئه های زیادی برای ما کرده اند و به دنبال جلوگیری از حرکت رو به رشد صنعت حفاری ایران بوده اند. اما کارکنان شرکت ملی حفاری بدون هرگونه نگرش سیاسی و باند بازی هایی که عامل توقف کار باشد تحت لوای رهبری امام خمینی و مقام معظم رهبری به پیش رفته اند. مدعی هستیم همکاران ما فتوی امام خمینی (ره) را همچون شهدا و آنانی که به روی مین ها رفتند، با جان دل لبیک گفته اند و با از خود گذشتگی در راه اعتلای وطن گام برداشته اند. تنها راه نفوذ دشمن بر هم زدن وحدت ما است و همه دستاوردهای ما علی رغم جنگ و تحریم ها درسایه وحدت بوده است.شرکت ملی حفاری یک ارتش مجهز و آماده به خدمت برای ایران اسلامی است

حفاری کلید فتح مخازن نفتی است

وی درباره اهمیت و نقش حفاری در صنعت نفت کشور گفت: برای برخی محصولات و خدمات نمی توان به کشورهای دیگر وابسته بود .برای مثال گندم برای مملکت ما جایگاه استراتژیک دارد. هر چند که مکن است بتوانیم گندم را با قیمت کمتر وارد کنیم اما به دلیل اهمیت این محصول نمی توانیم تولید آن را در کشور متوقف کنیم. حفاری هم چنین شرایطی را دارد و برای بقای صنعت نفت نقشی استراتژیک دارد.

بهمنی تاکید کرد: شرکت ملی حفاری نقش غیر قابل انکاری در نگهداشت و افزایش سطح تولید دارد و با حذف خدمات حفاری تا 8 سال دیگر تولید نفت به نصف می رسد. قول معروف حفاری کلید فتح مخازن نفتی است. هر چند که صنعت نفت ایران در زمان دکتر مصدق ملی شد اما این کار با فرمان امام خمینی و تشکیل شرکت حفاری به واقعیت پیوست. اکنون در کشور ما هیچ نیازی به شرکت های حفاری چینی و اروپایی نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: وقتی شرکت هالیبرتون کار را درکشور ما رها کرد، مابرای انجام عملیات حفاری پیشقدم شدیم هر چند که تجربه حفاری در دریا را نداشتیم . خوشبختانه ما توانستیم فاز 9 و 10 پارس جنوبی را تکمیل کنیم و تحویل دهیم. اگر ما نیز کار را رها می کردیم همه این موفقیت ها حاصل نمی شد.

وی تاکید کرد: بنا بر اذعان کارشناسان خارجی ایران جزو کشورهای نخست در صنعت حفاری است و به قول آمریکایی ها هرکس بتواند در ایران حفاری کند در هرکجای دنیا می تواند حفاری کند چرا که مخازن نفتی در ایران بسیار پیچیده و خاص هستند. از سویی دیگر تلاش کردیم تجربیات کسب شده را نیز به شرکت های خصوصی منتقل کنیم . خوشبختانه هم اکنون از لحاظ تجهیزات چیزی کم نداریم. می توان گفت همه شرکت های خصوصی این صنعت در کشور ایران، زیر سایه شرکت ملی حفاری قد علم کرده اند. بسیاری از کارشناسان و متخصصان ما به عنوان مدیر، کارشناس و حفار در شرکت های خصوصی در حال کار هستند و از شرکت ملی حفاری منتقل شده اند و تجربیات خود را در بخش خصوصی به کار گرفته اند.

فرمان مقام معظم رهبری جان تازه ای به شرکت داد

مدیرعامل شرکت ملی حفاری در مورد خصوصی سازی دستگاه های دولتی گفت: خوشبختانه فرمان مقام معظم رهبری برای جلوگیری از خصوصی سازی شرکت حفاری جان تازه ای به شرکت و فعالیت های آن داد. شرکت ما هم اکنون با 80 دستگاه حفاری تمام خدمات لازم را در درون خود دارد و در این میان 30 دستگاه نیز به تجهیزات خاص برای رعایت مسایل زیست محیطی مجهزند. ما به دیگر شرکت حفاری داخلی به چشم رقیب نگاه نکرده و نخواهیم کرد و مبنای تعامل ما با آنها نیز همیاری و انتقال تجربیات است. ما هم اکنون سهم 60 درصدی از بازار حفاری کشور را داریم و همچنین 50 درصد از خدمات داخلی شرکت را نیز به بخش خصوصی سپرده ایم.

بهمنی گفت: در حالی که صنعت نفت کشورهای وابسته در منطقه با یک اخم امریکا تعطیل خواهند شد اما ما هشت سال با وجود تحریم و جنگ پایداری کردیم و صنعت نفت ما حتی یک روز هم تعطیل نشد. مردم این سرزمین خون دادند اما خاک ندادند. ما شهید دادیم اما از مرزهای سرزمین مان دفاع کردیم. در گذشته برخی کشورها ممکن بود ما را به خاک خود راه ندهند اما اگر می بینید امروز سرنوشت کشورهای عراق، سوریه و یمن با ایران مشخص می شود نتیجه و خروجی همین رشادت ها و جانفشانی ها است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: درصنعت حفاری تلاش زیادی برای بومی سازی قطعات مصرفی انجام شده است و خوشبختانه توانسته ایم از 33 هزار قطعه مصرفی 20 هزار قطعه را در خوزستان و کشور تولید کنیم. شرکت ملی حفاری نیز هزینه های زیادی داده است تا سازندگان قطعات در کشور به معنای واقعی سازنده شوند. در ابتدا کار بسیاری از قطعه سازان، ما با آنها مدارا کرده ایم تا تجربه کسب کنند و کیفیت و عمر قطعات خود را بالا ببرند. ما برای تامین قطعات خود حدود 90 میلیارد تومان هزینه کرده ایم و به واسطه آن نیز 5 هزار شغل مستقیم و 50 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در رابطه با تامین قطعات ایجاد کرده ایم. خوشبختانه در اهواز هیچ شهرک صنعتی نمی توان یافت که در آن قطعات مورد نیاز شرکت حفاری تولید نشود.

نمایشگاه صنعت حفاری امسال حرفه ای و تخصصی برگزار می شود

بهمنی با اشاره به افتتاح نمایشگاه صنعت حفاری اهواز در آغاز دیماه گفت: ما بنیان گذار برگزاری نمایشگاه حفاری در خوزستان بودیم چرا که نمایشگاه نفت و حفاری باید در مناطق نفتخیز و جایی برگزار شود که شرکت ها بیشترین فعالیت را در آنجا دارند. نمایشگاه صنعت حفاری امسال از نمایشگاه نفت جدا شده است و به صورت یک نمایشگاه حرفه ای و تخصصی برگزار می شود. خوشبختانه استقبال خوبی از نمایشگاه حفاری شده است و تا کنون 260 شرکت برای حضور در نمایشگاه تقاضا داده اند. اگر مسوولین استان همت کنند و جایگاه بهتر و وسیع تری را برای برگزاری نمایشگاه تهیه و در درسترس قرار دهند امکان معرفی بهتر شرکت ها بیش از پیش مهیا می شود.

وی تاکید کرد: شرکت ملی حفاری نه تنها به لحاظ مالی هیچ وابستگی به دولت ندارد بلکه مطالبات زیادی نیز از دولت دارد. شرکت ما در جلوگیری از خروج ارز نیز نفش موثری داشته است . اگر قرار بود 4 هزار حلقه چاه را شرکت های خارجی حفر کنند دست کم 18 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شد.

در شرکت ملی حفاری هیچ فرد غیر متخصص و مرتبطی جایگاه مدیریتی را اشغال نکرده است

بهمنی در مورد جوانگرایی و نقش افراد با تجربه در صنعت حفاری گفت: انتصابات و استخدام ها در شرکت حفاری به دور از هرگونه دیدگاه سیاسی، قومی و دیگر مسایل است. هر چند که ما به توانایی های جوانان بسیار باور داریم اما کار در شرکت حفاری به گونه است که باید به صورت پلکانی مدارج را طی کرد و نمی توان کسی که تجربه و دانش کار کردن بر روی دکل و قسمت های مختلف را ندارد برای نظارت بر کسانی گذاشت که از او متخصص تر هستند. به جرات می توان گفت در شرکت ملی حفاری هیچ فرد غیر متخصص و مرتبطی جایگاه مدیریتی را اشغال نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پایان گفت: شرکت ملی حفاری علیرغم اینکه اجباری در ورود به برخی مسایل نداشته 50 درصد هزینه های ساخت جاده کمربندی اهواز نیز ساخت ده ها مسجد و مدرسه متقبل شده است و تجهیزات و امکانات آموزشی 2 هزاردانش را که بیشتر آنان از دانش اموزان خارج از سیستم شرکت ملی حفاری هستند مهیا کرده است. همچنین است علاوه بر کمک به ارایه امکانات به تیم های جانبازان و معلولان، با مدیریت 26 تیم ورزشی و 92 هکتار مکان ورزشی، امکان ورزش را برای 4 هزار نفر مهیا کرده ایم. از سویی دیگر شرکت حفاری سهم ویژه را در اشتغال خانواده شهدا دارد و در این امر نیز از دیگر سازمانها جلو تر است.

:
:
:
آخرین اخبار