تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز عنوان کرد:
ثبت نزدیک به 112 ژن عقرب توسط مرکز تحقیقات سم‌شناسی اهواز
رئیس مرکزتحقیقات سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه اولویت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات در زمینه سموم عقرب اعم از تجزیه و تحلیل سموم عقرب، عقرب‌درمانی، عقرب‌تشخیصی و ... است، گفت: طی فعالیت‌های این مرکز قریب به 112 ثبت ژن از گونه‌های عقرب طی یک‌سال گذشته در سایت NCBI انجام شده است
رئیس مرکزتحقیقات سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه اولویت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات در زمینه سموم عقرب اعم از تجزیه و تحلیل سموم عقرب، عقرب‌درمانی، عقرب‌تشخیصی و ... است، گفت: طی فعالیت‌های این مرکز قریب به 112 ثبت ژن از گونه‌های عقرب طی یک‌سال گذشته در سایت NCBI انجام شده است.

دکتر محمدحسن پی‌پل‌زاده اظهار کرد: 12 مقاله به نام مرکز تحقیقات سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی در سال 2015 در مجالات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور به چاپ رسیده است که از این تعداد 6 مقاله در پایگاه‌هایISI  و PubMed و چهار مقاله دیگر در سایت  SCOPUS نمایه شده است.

وی درباره کیفیت مقالات و تحقیقات این مرکز، تصریح کرد: در سال 2015، 104 بار به مقالات این مرکز ارجاع داده شده است که این شاخص نشان‌دهنده کیفیت مقالات است؛ همچنین هر مرکز دارای یک شاخص H-index است به این معنا که چند مقاله معتبر دارد که دیگران به آن ارجاع داده‌اند؛ مرکز تحقیقات سم‌شناسی دارای 9 مقاله معتبر است که به هر مقاله 9 ‌بار ارجاع شده است.

رئیس مرکزتحقیقات سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان داد: در سال 2015 هفت طرح تحقیقاتی در مرکز انجام شده است که نتایج سه طرح در قالب مقاله منتشر شده و چهار طرح دیگر همچنان در حال اجرا است.

پی‌پل‌زاده با بیان اینکه سال 94 برای اجرای هفت طرح ارائه‌شده به این مرکز 50 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد، به وضعیت فضای آزمایشگاهی و اداری این مرکز اشاره کرد و توضیح داد: در گذشته با کمبود فضای آزمایشگاهی مواجه بودیم اما در حال حاضر سوله‌ای از سوی دانشکده پیراپزشکی در اختیار مرکز قرار داده شده است.

وی ادامه داد: هزینه‌ای برای ساخت فضای جدید صرف نشده اما برای تعمیر، بازسازی و اصلاح این سوله هزینه شده است. اکنون 6 ماه است که مرکز به فضای جدید انتقال یافته است؛ همچنین  فضای آزمایشگاهی بیشتری در نظر گرفته شده و در کنار این آزمایشگاه‌ها قسمت اداری مرکز وجود دارد.

پی‌پل‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر هیأت‌علمی پژوهشی در‌ تمامی مراکز نه‌تنها مرکز تحقیقات سم‌شناسی وجود ندارد زیرا ردیف استخدامی از سوی وزارت بهداشت برای مراکز تعریف نشده است اما هیأت‌علمی آموزشی فعلی در این مرکز در کنار تدریس، در طرح‌های مرکز همکاری و فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی این مرکز، گفت: طی یک‌سال گذشته در این مرکز قریب به 112 ثبت ژن از گونه‌های مختلف عقرب انجام شده است که این آمار در سایت NCBI (مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری آمریکا) موجود است؛ همچنین اکثر این تحقیقات به‌صورت مشترک و گروهی با دیگر مراکز تحقیقات انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری به کیفیت پژوهش‌ها نسبت به  کمیت اهمیت بیشتری داده‌ایم، توضیح داد: مجلات علمی را بر اساس شاخص‌های کیفی طبقه‌بندی کرده‌ایم و تأکید بر چاپ مقالات در مجلات معتبر و با رتبه بالای علمی است؛ برای ما این مسأله از اهمیت بیشتری برخوردار است که  از 20 مقاله مرکز، 10 مقاله در این مجلات قرار گیرند، زیرا چاپ مقاله در این مجلات نشان می‌دهد از کیفیت بالایی برخوردار بوده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار