تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۳۸۳۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر کمیته علمی همایش یافته‌های پژوهشی در پیش‌دبستانی عنوان کرد:
ارائه 80 پژوهش درباره نقش پیش‌دبستانی بر تحصیل کودکان
دبیر کمیته علمی اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی با اشاره به ارائه بیش از 80 پژوهش دانشجویی در این همایش، نتایج این پژوهش‌ها بر ابعاد مختلف اجتماعی، مهارتی، یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان را تشریح کرد.

دکتر محمد حویزاوی با تبریک ایام ولادت پیامبر (ص) و امام صادق (ع) و قدردانی از کسانی که اولین همایش یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی را طراحی، پشتیبانی و اجرایی کردند، اظهار داشت: در مجموع حدود 80پژوهش دانشجویی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پیش دبستانی به دبیرخانه همایش ارائه شد.

وی با بیان اینکه انتظارات برگزارکنندگان به‌طور نسبی برآورده شده است، در عین حال تصریح کرد: برای دوره‌های آتی همایش باید ایده‌های نو حمایت و پشتیبانی شوند؛ انتظار این است که مربیان و کارشناسان این رشته حمایت شوند.

دبیر کمیته علمی اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی برگزاری این همایش را در راستای اهداف دانشگاه علمی کاربردی و در جهت تقویت ابعاد مهارتی و کاربردی این رشته عنوان کرد و گفت: در حوزه تأثیر مراکز پیش‌دبستانی بر رشد اجتماعی، مهارت‌های زندگی و اجتماعی، 12 پژوهش انجام شده است.

حویزاوی با بیان اینکه رشد اجتماعي به معني تكامل روابط اجتماعي فرد و مستلزم هماهنگي با گروه اجتماعي و پيروي از هنجارها و سنت‌هاي آن است، گفت: در یکی از پژوهش‌ها مشخص شد که بین آموزش کودکان در مقطع پیش‌دبستانی و رشد اجتماعی آنان در پایه اول ابتدایی ارتباط معناداری وجود دارد و گذراندن دوره پیش‌دبستانی موجب رشد و سازگاری اجتماعی آن‌ها می‌شود که معیار رشد اجتماعی كودك در پرسشنامه رفتار سازشي و ويژگي‌هاي رشد يافته اجتماعي بوده است.

وی همچنین با اشاره به نتایج یک پژوهش دیگر که آموزش پیش‌دبستانی موجب تعادل روانی فرد می‌شود، افزود: همچنین در پژوهش‌های انجام‌شده نقش آموزش‌های این دوره در یادگیری مهارت‌های زندگی و اجتماعی نتایج جالب و معناداری نشان می‌دهد به‌طوری‌که موجب همدلی میان کودکان می‌شود و از آنجا که همدلی یکی از مهارت‌های زندگی اجتماعی است، به تعیین هدف و خودشناسی فرد کمک می‌کند.

دبیر کمیته علمی اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی در خصوص نقش آموزش پیش‌دبستانی در پیشرفت تحصیلی، اظهار داشت: پنج پژوهش در این زمینه انجام شد که نشان داد کودکانی که آموزش پیش‌دبستانی را می‌گذرانند، در کلاس اول ابتدایی در یادگیری مفاهیم پیش عددی و زبان‌آموزی نسبت به دیگران وضعیت بهتری داشتند؛ همچنین عملکرد آن‌ها در درس املا، ریاضی و خزانه لغات بهتر بود.

حویزاوی همچنین میزان پیشرفت درس ریاضی در این کودکان را بر اساس این پژوهش‌ها بهتر ارزیابی کرد و گفت: از معلمان و مربیان نیز نظرسنجی علمی بر اساس مدل‌های پژوهشی انجام شد که تأثیر بسیار مثبت پیش‌دبستانی در پیشرفت تحصیلی را تأیید می‌کرد. همچنین بازی‌های آموزشی در پیش‌دبستانی و تأثیر آن در یادگیری مفاهیم پیش عددی مورد پژوهش قرار گرفت که ارتباط مثبت و معناداری را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: در یکی از تحقیق‌ها باتوجه به نظر مربیان دوره پیش‌دبستانی مشخص شد که حضور دانش‌اموزان در کلاس‌های پیش‌دبستانی موجب پیشرفت آن‌ها در زمینه‌های تکلم زبان، شکوفایی ذهنی، یادگیری مفاهیم، پیشرفت، افزایش فعالیت‌های حرکتی و ورزشی، نوشتن و دستخط، اجتماعی کردن نوآموز، افزایش اعتماد به نفس، تعامل بهتر دانش‌آموز و معلم و افزایش مهارت برقراری ارتباط با دیگر دانش‌آموزان می‌شود.

دبیر کمیته علمی اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی با بیان اینکه بین شکوفایی ذهنی و گسترش دایره لغات کودکان پیش‌دبستانی از دیدگاه مربیان رابطه معناداری وجود دارد، تصریح کرد: 2 پژوهش هم در ارتباط با احساسات، کودکان شدیدار ابراز می کنند، تصور اینه که کنترل احساسات را بیشتر ولی دیدیم اینها بیشتر نشان می دهند.

حویزاوی در خصوص مهدکودک ایده‌آل و نمونه نیز گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهند کودکانی که آموزش‌های پیش‌دبستانی را با کیفیت بالاتری گذرانده‌اند در دوره‌های آموزشی بالاتر هم از نظر اجتماعی و تحصیلی موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند. در زمینه ویژگی‌های مهدهای کودک نیز پنج پژوهش دانشجویی انجام و مواردی چون رعایت استاندارهای فضا و امکانات، روش‌های آموزشی، محتوا، ساختار، ویژگی‌های مؤسسان و مربیان و جو اجتماعی حاکم بر این مراکز بررسی شد. در این  پژوهش‌ها به 2 بعد کلی ساختارها و فرآیندها تأکید شده است.

وی تصریح کرد: مهد كودك ايده‌آل روی کنترل رفتاري در کودکان تأثیر دارد. تخصص مدیریتی مربیان مهدکودک بر روی ابراز وجود در کودکان، تخصص‌های جامعه‌شناسی مربیان روی مهارت‌ها و فنون ارتباط صحیح با دیگران و تخصص تربیتی و آموزشی مربیان مهدکودک روی نحوه استفاده صحیح از زبان و گفتار مؤثر است.

دبیر کمیته علمی اولین همایش ارائه یافته‌های پژوهشی در حوزه پیش‌دبستانی با بیان اینکه در نظرسنجی از والدین در خصوص میزان آشنایی آن‌ها با هدف‌های آموزش پیش‌دبستانی بالای 97 درصد عنوان کردند که اطلاعات آن‌ها بالا است، این امر را نگران‌کننده و موجب دخالت در کار مربیان دانست و افزود: مربیان در خصوص امنیت شغلی خود نگرانی دارند؛ واحد آموزش در پيش‌دبستاني فعاليت است و فعاليت برخلاف درس كه به واحد تدريس در دبستان و بالاتر اطلاق مي‌شود، نياز به آغاز، ادامه و پايان رسمي ندارد.

حویزاوی ادامه داد: درباره یک واحد کار مناسب نیز پژوهش‌هایی انجام شد؛ شناخت واحد كار مورد نياز كودكان پيش‌دبستاني هم براي والدين و هم براي مديران و مربيان براي جلب‌نظر والدين و پيشرفت در كار و كمك به يادگيري بهتر كودكان براي آينده ضروری است. واحد كار بايد عيني و با تجربه خود كودك به‌دست آيد؛ واحدهای كار بايد مرتبط به‌هم بوده و يكديگر را تعميم دهند و بايد بر مبناي نياز جامعه و توانايي يادگيري كودك باشند و با استفاده از وسايل كمك‌آموزشي و با خلاقيت مربي ارائه شوند؛ در خوزستان باید به واحدهای کاری بومی مانند کارون، نفت و .. نیز در کنار واحدهای کاری ملی پرداخته شود.

حویزاوی با بیان اینکه در زمینه زبان‌آموزی و دوزبانه بودن نیز چندین پژوهش انجام شد، تصریح کرد: دو زبانه‌بودن را یکی از فرصت‌های بسیار ارزشمند در خوزستان می‌دانم، نه یک تهدید؛ اما اگر به این موضوع توجه در روش‌های تدریس توجه نشود ممکن است به افت تحصیلی دانش‌آموز منتهی شود. در یک پژوهش تأثیر آموزش به سه زبان رسمی، مادری و ترکیبی مورد واکاوی قرار گرفت که نتایج نشان داد پیشرفت تحصیلی و عملکرد کودکان در آموزش با زبان ترکیبی بالاترین سطح و پس از آن آموزش به زبان مادری و زبان رسمی است؛ بنابراین برای پیشرفت کار بهتر است که در کنار زبان رسمی، با زبان مادری هم به کودکان آموزش داده شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار