تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۸۳۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میوه ها و سبزی ها پیام آوران سلامتی
مصرف کم سبزی و میوه از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها است که با افزایش مصرف آنها خطر ابتلا به این بیماری ها کاهش می یابد
خوزنیوز : مصرف کم سبزی و میوه از مهمترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها است که با افزایش مصرف آنها خطر ابتلا به این بیماری ها کاهش می یابد.

به گزارش خوزنیوز و به نقل از علوم پزشکی اهواز؛ بیماری های غیرواگیر مهمترین دلیل مرگ و میر در کشور ما بشمار می رود به طوریکه 76 درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.

مسئول واحد تغدیه مرکز بهداشت خوزستان اظهارکرد: میوه و سبزی ها دو گروه مهم هرم غذایی هستند که به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین های گروه B، ویتامینC ،A و املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی (ضدسرطان)، می توانند از ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کنند.

مهنوش صاحبدل افزود: مصرف روزانه میوه و سبزی از عوامل مهم پیشگیری از سرطان است که این اثر مربوط به آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین C، ویتامین A، فولات و فیبر غذایی است. این مواد به عنوان مسدود کننده یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزایی دارند. همچنین فیبر موجود در میوه ها و سبزی ها در پیشگیری از سرطان ها به ویژه سرطان های دستگاه گوارش نقش بسزایی دارند و به دلیل دارا بودن فیبر بالا می توانند با کاهش جذب و کاهش روند آزاد شدن قند در خون احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

وی ادامه داد: میوه ها و سبزی ها دارای عنصری به نام پتاسیم هستند که یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است و کمبود آن در بدن می تواند زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا باشد. بنابراین از طریق مصرف روزانه سبزی هایی مانند جعفری، کرفس، لوبیا سبز و قارچ و میوه هایی مانند موز، گریپ فروت، زردآلو و طالبی که غنی از این عنصر هستند، می توان خود را در برابر بیماری های قلبی - عروقی و فشار خون بالا ایمن کرد.

مسئول واحد تغدیه مرکز بهداشت خوزستان اظهارکرد:فیبر موجود در سبزی ها با کاهش جذب چربی ها در روده، باعث کاهش تری گلیسرید و کلسترول بد خون می شود و در نتیجه خطر بیماری های قلبی - عروقی را کاهش می دهد؛ همچنین وجود فیبر در سبزی ها به دلیل کاهش جذب مواد قندی و چربی ها و افزایش احساس سیری با توجه به پائین بودن کالری سبزی ها به ویژه سبزی های برگی از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می کند.

صاحبدل گفت: آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C و A نقش مهمی در حفظ سلامت و شادابی پوست و مو دارند. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با افزایش رشد سلول های پوست باعث حفظ سلامت پوست و مو می شود. این ویتامین ها با مصرف روزانه سبزی ها و میوه های تازه تامین می شوند.

وی افزود: توصیه می شود برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از بیماری ها روزانه حداقل سه واحد از گروه سبزی ها و 2واحد از گروه میوه ها مصرف کنید.

گفتنی است یک عدد گوجه فرنگی یا خیار یا هویج متوسط یعنی یک واحد سبزی. همچنین یک لیوان سبزی خوردن و یا کاهوی خرد شده معادل یک واحد سبزی است.

همچنین یک عدد میوه متوسط (سیب، موز، پرتقال یا گلابی) یا نصف گریپ فروت یا نصف لیوان میوه های ریز مثل توت، انگور، انار یا نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه یا یک چهارم لیوان میوه خشک یا خشکبار یا سه چهارم لیوان آب میوه تازه و طبیعی یک واحد میوه است.
:
:
:
آخرین اخبار