تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۳۸۴۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجت الاسلام و المسلمین عادلی نژاد:
در مورد ارزش خروجی و ثمره علمی پژوهش ها و تاثیرگذاری آنها بر محیط، باید فکر و چاره ای اندیشید
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اهواز: امروزه در دنیا کشوری که سهمش در تولید علم، دانش و پژوهش بیشتر باشد، قدرت و میزان تاثیرگذاری اش در مناسبات بین المللی نیز بیشتر خواهد بود
به مناسبت هفته پژوهش، آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه، حجت الاسلام والمسلمین آیت عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر علی خدادادی قائم مقام دانشگاه، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فناوری، دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه، دکتر عبداله رفیعی معاون توسعه آموزش، دکتر قدرت الله شاکری نژاد رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان و جمعی از مدیران، اعضاء هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه در تالار شهداء برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با تقدیم خالصانه ترین سلام ها و درودها به همه شهدای راه حق و فضیلت، خصوصا پنج شهید گمنام آرمیده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز و همچنین زنده کردن یاد و خاطره دکتر شیرعلی که از زحمت کشان حوزه پژوهش بودند و  ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: امیدوارم این هفته و این روز نمادین که به عنوان گرامیداشت پژوهش و پژوهشگر می باشد برای همگی مغتنم بوده و بتوان از آن به خوبی استفاده کرد.

وی ادامه داد: امروزه در دنیای معاصر و جدید، در حوزه های مختلف از جمله حوزه پژوهش و عرصه تولید علم و دانش، تحولات چشمگیری اتفاق افتاده است.

عادلی نژاد افزود: شاید در گذشته نه چندان دور مهمترین فاکتور و شاخصه برای کشوری که می خواست در عرصه بین المللی به عنوان یک کشور قدرتمند، خودش را صاحب قدرت بداند، برخورداری بیشتر از تسلیحات، ادوات، قدرت نظامی و توانمندی های لجستیک نسبت به سایر کشورها بود اما در دنیای امروز ملت، کشور، دولت و حاکمیتی قدرتمند است که نه تنها سرمایه و توان خود را در حوزه نظامی صرف، هزینه بکند بلکه قدرت نرم، عظمت، اقتدار و مجد دولت ها و قدرت ها در گرو سهم آنها در تولید دانش، علم و پژوهش است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا کشوری که سهمش در تولید علم، دانش و پژوهش بیشتر باشد، قدرت و میزان تاثیرگذاری اش در مناسبات بین المللی نیز بیشتر خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تصریح کرد: اگر چه در چند دهه قبل فرزندان این ملت برای دفاع از استقلال، هویت و تمامیت ارضی، جان خود را به دست گرفته و به مرزهای این کشور رفتند اما امروزه پژوهشگری که در دانشگاه در حال پژوهش، ارتقاء، رشد و تعالی دانشگاه و کشور می باشد نیز نوع دیگری از دفاع را انجام می دهد و به گونه ای صدای مجد، عظمت و استقلال دولت را از دانشگاه به گوش جهانیان می رساند.

وی گفت: در حوزه پژوهش دچار آسیب هایی هستیم که یکی از آن موارد پژوهش ها، مقالات و پایان نامه هایی هستند که صرفا برای هدایت دانشجو به سمت فارغ التحصیلی نوشته شده اند و در مورد اینکه چقدر ارزش خروجی و ثمره علمی دارند و یا می توانند در محیط تاثیرگذار باشند باید فکر و چاره ای اندیشید.

حجت الاسلام والمسلمین عادلی نژاد افزود: پژوهش و پژوهشگر برای اینکه مجهولی را به معلوم تبدیل کند بایستی از دانش و داشته ی خود استفاده کرده تا یک فرآیند را در محیط علمی و اجتماعی طراحی و نهایتا آن را کاربردی نماید.

وی ادامه داد: یکی از نقاط آسیب این است که شاید آنچه که ارائه می شود کاربرد خارجی ندارد، لذا سیاست گذاران و متولیان حوزه پژوهش باید پتانسیل ها و ظرفیت های بخش پژوهش را هدایت، جهت و اولویت گذاری کنند و ناظر به نیازهای اجتماعی باشند.

عادلی نژاد بیان داشت: امروزه کشوری می تواند در دنیا علم استقلال خواهی، بزرگی، قدرت و توانمندی را که مبتنی بر تنازع بقا و داروینیسم اجتماعی شکل گرفته است بلند کند و ندای استقلال خواهی و آزادی خواهی را به سر تا سر جهان بفرستد که در حوزه تولید دانش های روز و فناوری های جدید پیشگام باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم که این روز نمادین و این هفته ای که به نام پژوهش نامگذاری شده است برای همه پژوهشگران فرخنده و خجسته باشد و انگیزه های دانشجویان و نوآموزان را به روزرسانی کند.

:
:
:
آخرین اخبار