تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۳۸۵۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طی یک‌سال گذشته انجام شد؛
اجرای 56 طرح تحقیقاتی در مرکز بیماری‌های عفونی و گرمسیری اهواز
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تعریف 56 طرح تحقیقاتی در این مرکز طی یک سال گذشته، گفت: 50 درصد این طرح‌ها در قالب مقاله در مجلات معتبر به چاپ رسیده است
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تعریف 56  طرح تحقیقاتی در این مرکز طی یک سال گذشته، گفت: 50 درصد این طرح‌ها در قالب مقاله در مجلات معتبر به چاپ رسیده است.

دکتر سید محمد علوی بابیان اینکه سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از‌جمله سل، ایدز، بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیماری‌های گوارشی و همچنین عفونت‌های بیمارستانی در مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد، اظهار کرد: در زمینه بیماری سل پروژه‌های مختلفی از‌جمله در حیطه شیوع عفونت در زندان، عفونت معتادهای تزریقی و انتقال عفونت در تماس‌های خانوادگی تعریف و اجرا شد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه مقاومت میکروبی یا MDR-TB))، تحقیقاتی در این مرکز انجام شد اما امروزه بیماران مبتلا به سل (MDR-TB) با یک مشکل مواجه شده‌اند و به 2 داروی مهم ايزونيازيد و ريفامپين که داروهای ضد سل هستند، مقاومت نشان می‌دهند که به آن‌‌ها (MDR-TB) می‌گوییم و از روش ‌PCR‌ درمان این بیماران را کنترل می‌کنیم.

علوی ادامه داد:  این بیماری مشکل عمده‌ای در سطح استان و کشور است؛ بنابراین مرکز تحقیقات در این زمینه پژوهش‌های گسترده‌ای را انجام داده و توانسته‌ است با استفاده از روش PCR این مقاومت را به‌موقع شناسایی کند؛ همچنین توانستیم با این روش طی مدت‌زمان کمتر از 2 ساعت با قرار دادن تحت درمان‌های مناسب، روند درمان بیماران را تغییر دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز یکی از تحقیقات این مرکز را در زمینه بیماری‌های عفونی در زندان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با اقداماتی که از سوی اداره امور زندان‌ها انجام شد، کنترل مناسبی روی بیماران مبتلا به سل صورت می‌گیرد و انتقال این بیماری در زندان‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین از سوی دیگر در زندان‌ها، بیماران به علت شرایط موجود و تماس نزدیک که با یکدیگر دارند، انتقال این بیماری اتفاق می‌افتد و در دنیا نیز 25 درصد کل بیماری سل مربوط به زندانیان است که نتایج تحقیقات این مرکز هم این موضوع را تأیید کرده است.

علوی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز در زمینه هپاتیت‌ها است، توضیح داد: امروزه با توجه به اینکه در کشور از سال 72 واکسیناسیون "هپاتیت B" انجام می‌شود، از آن زمان تاکنون این بیماری به‌شدت رو به کاهش است اما برعکس آن، هپاتیت C که به‌خصوص در معتادهای تزریقی شیوع دارد، روند رو به افزایش داشته است. اکثر مطالعات این مرکز در خصوص هپاتیت C است که تمرکز زیادی روی آن داشته‌ایم و تحقیقات بسیاری انجام و چاپ شده است.

وی خاطرنشان کرد: عفونت‌های بیمارستانی یکی دیگر از مشکلاتی است که امروزه در دنیا وجود دارد؛ بیمارانی که به هر دلیل در بیمارستان بستری می‌شوند، پس از اقامت در بیمارستان در بدن آن‌ها عفونت‌هایی به‌وجود می‌آید که دسته‌بندی بزرگی از بیماری‌های عفونی هستند و در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده‌اند. یکی از علل این مشکلات نیز مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و داروها است که در مرکز، مطالعات بسیاری در زمینه عفونت‌های بیمارستانی، عفونت‌های بعد از عمل، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت‌های فرصت‌طلب، عفونت‌های قارچی، عفونت‌های انگلی، عفونت‌های ویروسی فعالیت انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: 56 طرح تحقیقاتی در یک سال گذشته داشته‌ایم که 50 درصد آن‌ها در قالب مقاله در مجلات معتبر به چاپ رسیده‌اند. برای اجرای این طرح‌ها 75 میلیون تومان اعتبار صرف شده است. سقف بودجه برای هر طرح 30 میلیون تومان است که 70 درصد آن به‌صورت پیش‌پرداخت و مابقی پس از اتمام کار و چاپ مقاله پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولاً در حوزه پژوهش توقعات بالاتر است و همیشه آینده را می‌بینیم، گفت: انتظار داریم که کارهای پژوهشی در کشوری مانند ایران و استانی مثل خوزستان که زمینه‌های فعالیت زیاد است، بیش از این انجام شود، اما برای این کار به همکاری بسیاری از سازمان‌ها نیاز است. اگر با صنعت ارتباط داشته باشیم، می‌توانیم کارهای بنیادی‌تری انجام دهیم و حوزه‌های فعالیت مشترک تعریف کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار