تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۳۸۶۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشکی رودخانه زهره هندیجان کشاورزان را به مقابل فرمانداری کشاند/تصاویر
به سبب خشکی رودخانه زهره هندیجان کشاورزان این شهر مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار رهاسازی آب در بستر رودخانه شدند
جمعی از کشاورزان هندیجانی مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار رهاسازی آب در بستر رودخانه شدند.

ابراهیم خلیلی مقدم یکی از کشاورزان هندیجان اظهار داشت: در حدود یک ماه است که رودخانه زهره هندیجان کاملاً خشک‌شده و تاکنون نتوانسته‌ایم زمین‌های خود را آبیاری کنیم و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کشاورزی ما نابود می‌شود.

وی افزود: متأسفانه به سبب نبود مدیریت صحیح در بالادست هندیجان آب بی‌رویه مصرف‌شده و برای هندیجان هیچ‌گونه آبی در نظر نمی‌گیرند و آب‌های رودخانه زهره را محبوس کرده‌اند.

این کشاورز بیان کرد: امروز در فرمانداری هندیجان جلسه شورای آب برگزار شد که متأسفانه همانند دیگر جلسات هیچ نتیجه‌ای نداشت و افراد حاضر در جلسه توانایی تصمیم گیری نداشتند.

وی گفت: متاسفانه احداث سدهای کانال شهید رجایی باعث نابودی کشاورزی هندیجان شده و زمین‌های دیم و لم‌یزرع امیدیه را غرق آب کرده است.

حسن ممویی یکی دیگر از کشاورزان اظهار داشت: چرا باید زمین‌های آبی و مرغوب هندیجان از بین برود ولی زمین‌های دیم و سنگلاخی امیدیه و حومه آن با آبیاری بی‌رویه از رودخانه زهره آباد گردد،مگر مردم هندیجان از آب این رودخانه سهم ندارند.

وی افزود: زمین‌های کشاورزی هندیجان سابقه هزاران ساله دارد و از همین رودخانه تأمین آب می‌شدند، همچنین این زمین‌ها دارای سند رسمی با تأمین حق آبِ است لذا مسئولان سازمان آب و برق خوزستان باید آب موردنیاز آن‌ها را تأمین کنند.

این کشاورز هندیجانی بیان کرد: رودخانه زهره هندیجان متعلق به مردم این خطه است و اولویت کشاورزی بخصوص آبیاری با هندیجان بوده و دولت مکلف است پایین‌دست رودخانه را تأمین و در آخر زمین‌های دیم را آبیاری کند اما متأسفانه اکنون برعکس عمل می‌شود.

فرهاد قنواتی یکی دیگر از کشاورزان هندیجانی اظهار داشت: آقایان مسئول، این سزاوار نیست جاهایی غرق آب باشند اما زمین‌های مرغوب و حاصلخیز هندیجان نابود شوند کجای دنیا این‌گونه با مردم محروم و مظلوم برخورد می‌شود؟

وی افزود: چرا باید زمین‌ها ، دام‌ها و حق ما پایمال گردد اما در امیدیه بالادست رودخانه هرچقدر که مایل باشند آب رودخانه زهره را حیف‌ومیل کنند. کجای قانون اساسی نوشته‌شده این‌گونه باید حق مردم هندیجان پایمال گردد.

فتح‌الله الهیاری رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان اظهار داشت: متأسفانه به علت برداشت‌های غیره قانونی و بی‌رویه از آب رودخانه زهره هندیجان در بالادست نگرانی کشاورزان هندیجانی را برانگیخته است.

وی افزود: اگر سهمیه عادلانه آب بین همه کشاورزان توزیع شود ما این مشکلات را نخواهیم داشت لذا مسئولان باید مدیریت صحیح آب را مدنظر قرار دهند تا حقوق کشاورزان هندیجان تضییع نشود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد ساری اصل امام‌جمعه هندیجان گفت: متأسفانه در بالادست رودخانه زهره هندیجان آب بی‌رویه برداشت می‌شود اما در پایین‌دست هیچ‌گونه آبی وجود ندارد لازم است مسئولان پیگیری کنند.

وی افزود: در خصوص مشکلات آب رودخانه زهره باید کمیته‌ای ویژه متشکل از مسئولان شهرستان‌های بهبهان، امیدیه و هندیجان با حضور مسئولان استانداری خوزستان تشکیل‌شده و موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: چرا باید کشاورزی هندیجان که سابقه هزاران ساله دارد نابود شود و در مکان‌های دیگر آب بی‌رویه مصرف شود. پس حقوق مردم هندیجان چه می‌شود.

کامبیز محسنی مدیر جهاد کشاورزی هندیجان اظهار داشت: جای تأسف است که هرساله کشاورزان و دامداران با این مشکلات مواجه می‌شوند و می‌توان گفت کشاورزان با رهاسازی زمین‌های کشاورزی به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: کشاورزان هندیجانی از بی‌آبی رنج می‌برند و مسئولان سازمان آب و برق خوزستان باید چاره‌ای اساسی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بیندیشند در غیر این صورت در هندیجان کشاورزی تعطیل می‌شود. هندیجان در چند سال اخیر با خشک‌سالی روبرو شده و این را با چشم می‌توان دید.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار