تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۸۷۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون محیط زیست خوزستان:
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشد
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه های خوزستان مشاهده نشده است
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه های خوزستان مشاهده نشده است.

سید عادل مولا دوشنبه افزود: پایش در مناطق حفاظت شده و شکارگاه ها با همکاری تیم های دامپزشکی در حال انجام است و در صورت مشاهده مورد مشکوک، به سرعت، حالت فوق العاده اعلام می شود.

وی گفت: با توجه به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان های کشور، شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی در خوزستان ممنوع اعلام شده است.

مولا درباره دلیل مرگ 2 قطعه غاز وحشی در تالاب میانگران ایذه اظهار کرد: دلیل تلف شدن آنها بیماری آنفلوانزا نبوده و این 2 پرنده زخمی بوده اند که نشان می دهد بر اثر برخورد با یک شیء تلف شده اند که این مورد در آبادان نیز اتفاق افتاد و چند پرنده با سیم برق برخورد کرده بودند.

به گفته وی، سالانه گزارش هایی از تلف شدن پرندگان به دلیل برخورد با اشیا یا سیم های برق دریافت می شود.

وی به شهروندان توصیه کرد که از خرید مرغ زنده و یا پرندگانی که در سطح بازارها به فروش می رسد خودداری کنند و در صورت مشاهده هر مورد مشکوک (حتی به صورت محدود) موضوع را به ادارات محیط زیست و یا دامپزشکی اطلاع دهند.

مولا افزود: امسال مجوز شکار به صورت محدود و فقط در یکی دو ماه از سال صادر شده و در سایر زمان ها ممنوع بوده است.

معاون محیط زیست خوزستان همچنین گفت: در سال های گذشته نیز موردی از پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان مشاهده نشده بود و فقط سه چهار سال پیش یک مورد ابتلا به این بیماری در یک مرغداری در اطراف هویزه مشاهده شد.

وی افزود: پرندگانی که حامل ویروس این بیماری هستند هنگام مهاجرت، قادر به طی مسافت طولانی نیستند و معمولا حداکثر تا مناطق شمالی کشور پرواز می کنند و در همان جا تلف می شوند.

بر اساس این گزارش، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های به شدت واگیردار و کشنده در پرندگان و بین پرندگان و انسان مشترک است. این بیماری در ایران برای نخستین بار در بهمن سال 1384 در قوهای وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد.

به دلیل شدت و سرعت تلفات در پرندگان (اهلی و وحشی) و نیز قابلیت گذشتن از سد بین گونه ای، این بیماری حائز اهمیت است؛ ویروس این بیماری می تواند عفونت حاد تنفسی در انسان بوجود آورد که بسیار حاد و کشنده است و از طرفی همواره احتمال نوترکیبی بین ویروس آنفلوانزای انسانی و این ویروس وجود دارد که در این صورت ویروس جدید بسیار خطرناک خواهد بود زیرا توانایی همه گیری در بین انسان ها را خواهد داشت.

در مورد گونه های در خطر انقراض، کنترل موارد و جلوگیری از انتشار آن دارای اهمیت فوق العاده ای است.

در روزهای اخیر تعداد زیادی از پرندگان مهاجر و آبزی مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد در تالاب میقان اراک و یک واحد مرغداری قزوین و پرندگان بومی در منطقه سراب قنبر و تالاب هشیلان کرمانشاه مشاهده شده است.

خوزستان دارای چهار تالاب دائمی و تعداد زیادی آبگیر فصلی و پنج رودخانه دائمی است و سالانه پذیرای جمعیت زیادی از پرندگان زمستان گذر است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار