تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۳۸۸۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
لزوم پیوند مباحث علمی و دینی در مسئله اهداء عضو
از آن جایی که طبق فرهنگ و ارزش دینی ما جسم افراد از حرمت خاصی برخوردار است و از لحاظ فرهنگی یک سری مقاومت ها در مقابل اهداء عضو افراد مرگ مغزی وجود دارد، بنابراین در این زمینه نیاز به همکاری و حمایت تمام مسئولین و افراد تاثیرگذار در کشور و به تبع آن در استان خوزستان داریم
خوزنیوز: نشست هم اندیشی در خصوص راهکارهایی ارتقاء فرهنگ سازی اهداء عضو با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر ایدنی هدف از تشکیل این نشست را نیاز به حمایت های فرابخشی در بحث فرهنگ سازی اهداء عضو برشمرد و بیان داشت: هر ساله با توجه به گسترش بیماری های غیرواگیر، متاسفانه تعداد بیمارانی که دچار نارسایی اعضاء مانند قلب، کلیه و کبد و ریه می شوند، رو به افزایش است، این افراد اغلب دچار از کار افتادگی شده و در مسیر زندگی دچار مشکل می شوند.

وی ادامه داد: تنها راه ادامه زندگی این افراد و برگشت به زندگی عادی، پیوند عضو می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با توجه به وجود اخلاقیات و باورهای دینی و اسلامی در کشور تصریح کرد: متاسفانه در چند ماه اخیر تبلیغات سوئی علیه کشور ما در جهان در بحث پیوند اعضا از افراد زنده و خرید و فروش اعضا مطرح شده است که اصلا زیبنده نیست.

ایدنی اضافه کرد: از سویی دیگر متاسفانه کشور ایران یک کشور حادثه خیر بوده و تصادفات در کشور جزء عوامل اصلی مرگ و میر محسوب می شود. چنانچه میانگین مرگ و میر افراد بین 34 تا 36 سال که در تصادفات دچار مرگ مغزی می شوند به صورت قابل توجهی بالا می باشد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: از آن جایی که طبق فرهنگ و ارزش دینی ما جسم افراد از حرمت خاصی برخوردار است و از لحاظ فرهنگی یک سری مقاومت ها در مقابل اهداء عضو افراد مرگ مغزی وجود دارد، بنابراین در این زمینه نیاز به همکاری و حمایت تمام مسئولین و افراد تاثیر گذار در کشور و به تبع آن در استان خوزستان داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه برای تبدیل به قطب و برند در مسئله اهداء عضو، لازم است مباحث علمی و دینی در این زمینه پیوند زده و شائبه ها در این زمینه برطرف شود، گفت: با توجه به فتوای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و امام خمینی(ره) در این زمینه، می طلبد تا علمای دینی در بحث اهداء عضو حضور فعال داشته باشند و به لحاظ شرعی حمایت خود را از این اقدام خداپسندانه اعلام دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه فرهنگ سازی اهداء عضو اقدامات خوبی توسط اداره فراهم آوری پیوند اعضاء وزارت بهداشت و به خصوص دکتر کتایون نجفی زاده صورت گرفته و آمار اهداء عضو در چند سال اخیر در کشور رو به افزایش رفته است ولی باز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و لازم است فرهنگ سازی خوبی در این زمینه صورت گیرد.

ایدنی با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی اهداء عضو، دو جنبه مطرح است، گفت: جنبه اول مربوط به ساختار بهداشت و درمان جهت تعامل با خانواده های اهداء کننده و گرفتن رضایت از این داغدیدگان می باشد و جنبه بعدی مربوط به فرهنگ عمومی جامعه است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اذعان داشت: جهت افزایش فرهنگ اهداء عضو در استان به یاری و حمایت متولیان رسانه های اجتماعی، متولیان دینی، مسئولین اجتماعی و افراد تاثیر گذار نیاز داریم و حمایت های فرابخشی در این زمینه می تواند چشم انداز روشنی را به وجود آورده و خانواده افراد دچار مرگ مغزی با دید روشن در شرایط سخت و حساس بتوانند تصمیم گیری خوبی داشته باشند.

وی در پایان عنوان داشت: بنا به هم اندیشی هایی که در این جلسه با مقامات استانی داشتیم، مقرر شد مقوله اهداء عضو در شورای فرهنگی عمومی استان مطرح شود تا بدین وسیله بتوان گام های موثری در این زمینه برداشته شود. همچنین یک مرکز پیوند اعضاء به صورت ویژه در استان و در کنار یکی از بیمارستان های بزرگ احداث شود تا بتوان اقدامات ویژه پیوند در این مرکز بصورت متمرکز انجام گیرد.
:
:
:
آخرین اخبار