تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۳۹۰۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد:
هدایت تحصیلی 60 هزار دانش‌آموز برای سال آینده
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه سال آینده باید برای حدود 60 هزار دانش‌آموز در استان هدایت تحصیلی انجام شود، گفت: شاخص‌هایی که سال گذشته در هدایت تحصیلی استفاده شدند شاخص‌های بین‌المللی و درستی هستند اما باید برای سال آینده اطلاع‌رسانی‌ها به دانش‌آموزان و والدین بهتر شود تا شاهد اتفاقات سال گذشته نباشیم.

جمشید کمایی اظهار کرد: تا زمانی که دستورالعمل هدایت تحصیلی مستند و ابلاغ نشود توصیه‌های آموزش و پرورش تنها توصیه‌های عمومی هستند. در بحث هدایت تحصیلی 2 شاخص استعداد و توانمندی تحصیلی فرد و علاقه دانش‌آموز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: استعداد و توانمندی تحصیلی فرد عمدتاً از طریق نمرات یا برگزاری آزمون استعداد تحصیلی، مشخص می‌شود. شاخص دوم نیز مسأله علاقه‌مندی دانش‌آموز است که در تعیین آن از نظرات دانش‌آموز، والدین و دبیران دروس مربوطه استفاده می‌شود. با جمع‌بندی این 2 شاخص نتیجه هدایت تحصیلی فرد مشخص می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان افزود: البته علاوه بر 2 شاخص هدایت تحصیلی که کشوری هستند، 2 هنجار منطقه‌ای نیز وجود دارند که در کنار این شاخص‌ها در نظر گرفته می‌شوند. به طور مثال یکی از این هنجارها امکانات آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی، تجهیزات مدارس، کارگاه‌ها و ... برای رشته مورد نظر و دیگری نیاز بازار کار کشور به رشته انتخابی است؛ پس از احصا و ارزیابی این شاخص‌ها هدایت تحصیلی دانش‌آموز انجام می‌شود.

کمایی با بیان اینکه شاخص‌های در نظر گرفته شده در بحث هدایت تحصیلی شاخص‌های بین‌المللی هستند، تأکید کرد: در اغلب نقاط دنیا هدایت تحصیلی به همین شکل انجام می‌شود. در خصوص شاخص‌ها چندان نیازی به تغییر احساس نمی‌شود، اما آنچه می‌توان برای اجرای هدایت تحصیلی در سال آینده گفت این است که کمیته‌های هدایت تحصیلی باید در تمام مناطق تشکیل شود و برای شناخت رشته‌ها و کاربرد آن‌ها و آشنایی با مشاغل مختلف باید به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر معرفی مشاغل و رشته‌ها در دستور کار مدارس و مدیران قرار گرفته است. مشکل دیگری که در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان وجود دارد، این است که والدین به استعداد و علاقه فرزند خود توجه چندانی نمی‌کنند. امیدواریم با اجرای صحیح هدایت تحصیلی به نتایج درستی برسیم تا در نهایت در سال‌های بعد شاهد تغییر رشته دانش‌آموزان نباشیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در سال آینده باید برای حدود 60 هزار دانش‌آموز هدایت تحصیلی انجام شود، گفت: بخشی از فضایی که سال گذشته به عنوان سال اول اجرای هدایت تحصیلی جدید در مدارس به وجود آمد، ناشی از اطلاع‌رسانی نامناسبی بود که به دانش‌آموزان و والدین صورت گرفت.

کمایی خاطرنشان کرد: البته کمیته‌های هدایت تحصیلی سال گذشته نیز در مدارس وجود داشتند، اما با توجه به فشردگی کار فرصت کمتری برای نظارت بر کار این کمیته‌ها وجود داشت. به همین منظور نیز جلسات مختلفی از تابستان در بحث کمیته‌های هدایت تحصیلی در مدارس برگزار شد تا امسال با چالش کمتری در موضوع هدایت تحصیی مواجه شویم. با این وجود فکر می‌کنم تغییری که باید در هدایت تحصیلی اتفاق بیافتد همان اطلاع‌رسانی مناسب به دانش‌آموزان و والدین است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار