تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۹۲۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد:
دعوت از پژوهشگران برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تفاهم‌نامه میان این دانشگاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از اقدامات انجام‌شده برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ در این دانشگاه با دعوت از پژوهشگران خبر داد
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به تفاهم‌نامه میان این دانشگاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از اقدامات انجام‌شده برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ در این دانشگاه با دعوت از پژوهشگران خبر داد و گفت: به دنبال برگزاری یادواره شهدای دانشگاه در دوران جنگ تحمیلی تا اواخر امسال هستیم.

دکتر فرهاد حمزه‌لوئی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه و حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌منظور گردآوری، نشر و معرفی فعالیت‌های دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان در زمان جنگ تحمیلی، بیمارستان‌های صحرایی در زمان جنگ، اعزام‌ها و نحوه اعزام و مسائل کلی مرتبط با بهداشت و درمان در دوران دفاع مقدس منعقد شده است، اظهار کرد: در راستای هماهنگ‌کردن این فعالیت‌ها دبیرخانه‌ای تشکیل و در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مستقر شده است؛ همچنین تاکنون فعالیت‌های مختلفی در راستای اجرایی کردن این تفاهم‌نامه انجام شده است.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده، تصریح کرد: آموزش واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌ها برای اسکن و جمع‌آوری مدارک موجود به‌عنوان تاریخ شفاهی جنگ، برگزاری دوره‌های روایتگری جنگ با حضور مدرسان نظامی از سپاه پاسداران برای 30 نفر از دانشجویان، بازدید از بیمارستان‌های صحرایی مستقر در جبهه‌های جنگ تحمیلی، راه‌اندازی سایت معرفی شهدای دانشگاه علوم پزشکی و ... ازجمله اقدامات انجام‌شده است؛ با برگزاری دوره‌های روایتگری نیز درصدد انتقال واقعیت‌ها و تجربیات جنگ به نسل‌های آینده هستیم.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری یک یادواره شهدای دانشگاه در دوران جنگ تحمیلی تا پایان امسال خبر داد و گفت: کانون دانشجویی 23 مهاجر به نام 23 شهید دانشجوی دانشگاه نیز تشکیل شده است که برنامه‌های مختلفی مانند دیدار با خانواده شهدا، برگزاری یادواره‌ها و مراسم‌های مختلف برای آشنایی و معرفت‌افزایی دانشجویان با فرهنگ ایثار و شهادت را طراحی و اجرا می‌کند.

حمزه‌لوئی با بیان اینکه بخشی از نشریه جندی‌شاپور نیز به معرفی و نشر آثار شهدای دانشجو اختصاص یافته است، یکی دیگر از اقدامات را فعال کردن اعزام کاروان‌های راهیان نور دانشجویی به جبهه‌های جنگ عنوان کرد و افزود: دانشجویان با حضور در مناطق دفاع مقدس اعجاز رزمندگان را در جبهه‌های جنگ شاهد خواهند بود که چگونه این رزمندگان با توکل بر خدای متعال با آنکه 22 کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در حال جنگ با ما بودند، ذره‌ای از خاک این سرزمین را به دشمن ندادند و این موضوع در تاریخ جنگ‌های کشور بی‌سابقه است.

وی تصریح کرد: 159 عنوان کتاب شاخص در حوزه دفاع مقدس نیز برای استفاده دانشجویان در جهت انجام کارهای پژوهشی یا پایان‌نامه‌های آن‌ها در حیطه جنگ تحمیلی برای کتابخانه مرکزی دانشگاه خریداری شده است. تدوین و ارائه 2 واحد درسی بهداشت طب رزم به دانشجویان در دانشکده بهداشت از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای این تفاهم‌نامه است.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: قرار است در آینده نیز طی انعقاد قرارداد با پژوهشگران از تجارب آن‌ها در تهیه تاریخ شفاهی جنگ در دانشگاه استفاده کنیم. جلسات متعددی نیز با رؤسای بیمارستان‌ها برگزار و یک رابط در هر بیمارستان برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ برای همکاری با معاونت فرهنگی مشخص شده است. همچنین فراخوانی برای انجام کارهای پژوهشی اعم از پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی در این حیطه منتشر و اعتبار لازم برای اجرای این تحقیقات تأمین شده است.
:
:
:
آخرین اخبار