تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۳۹۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دفع غیربهداشتی‌زباله سلامت شهروندان گتوند را تهدیدمیکند
دفع غیراصولی زباله‌های شهر گتوند به یک معضل جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده تا جائیکه آلودگی ناشی از این عمل غیر بهداشتی واحد تولید مرغ گوشتی و کارگاه شستشو و بسته بندی سبزیجات را نیز تهدید می کند
دفع غیر بهداشتی زباله سلامت شهروندان گتوندی را تهدید می کنددفع غیراصولی زباله‌های شهر گتوند به یک معضل جدی برای سلامت شهروندان تبدیل شده تا جائیکه آلودگی ناشی از این عمل غیر بهداشتی واحد تولید مرغ گوشتی و کارگاه شستشو و بسته بندی سبزیجات را نیز تهدید می کند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که در فضای فیزیکی یک شهر یا یک منطقه در جهت حفظ سلامت آن مورد توجه ویژه قرار می گیرد مدیریت پسماند و زباله های شهری و روستایی است که بی توجهی، کم کاری و سهل انگاری در این مورد می تواند سلامت افراد جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

براساس شواهد و همچنین گزارش های مردمی، زباله های شهر گتوند از سه سال پیش به شکل غیر اصولی در نزدیکی این شهر تخلیه می شوند که علاوه بر چشم اندازی زشت ، آلودگی خاک و آبهای زیر زمینی را نیز در پی دارد.

محل نامناسب دفع زباله در اطراف شهر گتوند به دلیل همجواری به معضلی جدی برای مردم این شهرخصوصا کشاورزان اطراف تبدیل شده است و کشاورزان منطقه نیز نسبت به تخلیه و بوی متعفن و نامطبوع زباله های شهری اعتراض داشته و خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل شدند.

در پی اعتراض مردم خصوصا کشاورزان نسبت به این معضل غیر بهداشتی ، شهرداری گتوند با بی توجهی نسبت به این موضوع روزانه زباله های شهر را در این منطقه تخلیه کرده و این بی تدبیری در حل این مشکل، نمای حاشیه شهر گتوند را بسیار زشت کرده است.

**آلودگی 2 واحد تولیدی گتوند را در آستانه تعطیلی قرار داده است

مدیر مرغداری 20هزار قطعه ای گوشتی با بیان اینکه متاسفانه دود ناشی از آتش زدن زباله ها باعث به تاخیر انداختن جوجه ریزی در این واحد تولیدی شده است افزود: تا زمانی که زباله ها به طور کامل خاموش نشده اند نمی توانیم جوجه ریزی کنیم.

فرشید عسکرزاده با بیان اینکه در مرحله جوجه ریزی آتش گرفتن این زباله برای این واحد تولیدی بسیار مشکل ساز شده است افزود: در طول جوجه ریزی به دلیل دود آتش زباله ها روزانه بین 300 تا 350مورد تلفات داریم.

وی با بیان اینکه هرمرغداری گوشتی در طول سال می تواند پنج بار جوجه ریزی کند اضافه کرد: به دلیل نزدیکی محل تخلیه و دفع زباله ها در این مرغداری 2 تا 3 بار بیشتر نمی توانیم جوجه ریزی کنیم که تاکنون خسارت ها و ضرر های مالی زیادی دیده ایم.

مدیریت مرغداری 20هزار قطعه ای گوشتی با اشاره به اینکه 5 نفر دراین مرغداری بصورت مستقیم اشتغالزایی شده است افزود:پارسال علاوه بر پیگیری های مکرر برعلیه شهرداری گتوند که متولی ساماندهی این جایگاه است شکایت کرده ایم اما تاکنون نتیجه ای نگرفته ایم.

عسکرزاده تصریح کرد: در صورتی که این موضوع ادامه داشته باشد ناچار به تعطیلی این مرغداری خواهیم شد.

مدیر کارگاه تبدیلی شستشو و بسته بندی صیفی جات و سبزیجات گتوند نیز گفت: روزانه زباله ها و فاضلاب های شهری و پسماند های کشتارگاه توسط شهرداری گتوند دراین محل تخلیه می شود.

اکبر شعبانی با بیان اینکه به دلیل جلوگیری از انباشته شدن زباله ها، روزانه این زباله ها را آتش می زنند افزود: دود برخاسته از این زباله ها باعث آلودگی بسیار زیادی در این منطقه شده است و مشکلات زیادی برای این کارگاه تبدیلی بوجود آورده است، بطوری که دربرخی از روزها باعث تعطیلی این کارگاه نیز شده است.

مدیر کارگاه تبدیلی شستشو و بسته بندی صیفی جات و سبزیجات گتوند ادامه داد:این واحد تبدیلی بهمن ماه 93 درگتوند افتتاح شد و 50 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارگاه مشغول به کار هستند.

شعبانی افزود : این کارگاه استعداد شستشوی هویچ ، شلغم ، سیب زمینی ، ترب سیاه و قابلیت شستشوی 50 تن صیفی جات و سبزیجات را در روز دارد .

**جایگاه دفع و دفن زباله ها فاقد مجوز زیست محیطی می باشد

در حال حاضر روزانه بیش از 70 تن انواع زباله خانگی در گتوند تولید و توسط ماموران شهرداری گتوند به صورت تفکیک نشده، جمع آوری و بدون هیچ گونه عملیاتی به صورت کاملا غیر بهداشتی دفع می شود.

نبود حصار و زمین جهت دفن بهداشتی پسماندها باعث پخش زباله ها در اطراف و آلودگی محیط اطراف و آبهای زیر زمینی در زمان بارشها ، با جریان شیرابه پسماندها می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تخلیه غیر اصولی زباله ها باعث تولید سموم و باکتری، ویروس و میکروب می شوند.

عبدالحسین کریمی ادامه داد: این زباله ها علاوه بر آلودگی آب های زیر زمینی و جاری باعث تولید گازهایی می شود که این گاز ها موجب آلودگی هوا خواهد شد.

وی دستکاری اکوسیستم را یکی دیگر از معضلات این زباله ها عنوان کرد و گفت: دستکاری اکوسیستم باعث ایجاد شرایط زیستی برای گونه های جانوری از جمله سگ های ولگرد خواهد شد که شرایط زیستی را تحت شعاع خود قرار می دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند ایجاد تراشه ، سکو برای تخلیه زباله، عایق کاری لایه های پایینی وکانال های جمع آوری شیر آبه زباله را از جمله اقدامات مهم برای مدیریت جایگاه بیان کرد که متاسفانه هیچ کدام از این اصول در این محل رعایت نشده است.

**ایجاد بیماری مشترک بین انسان و دام ناشی از دفع غیر بهداشتی زباله

رئیس شبکه بهداشت و درمان گتوند نیز در این خصوص گفت: تخلیه غیر اصولی و مکان این جایگاه زباله باعث بوجود آمدن بیماری های مشترک بین انسان و دام خواهد شد که اکثر این بیماری ها انگلی،قارچی و عفونی هستند.

یوسف بهداروندی ادامه داد: آلودگی این زباله ها به دلیل هم جواری با کانال بزرگ کشاورزی پس از ارتباط با جوندگان وارد رودخانه خواهد شد.

وی گفت: این زباله ها به نوعی حاوی مواد شیمیایی هستند وآلودگی های سربی و پلیور های غیر قابل کنترل بوجود می آورند که بسیار خطر ساز هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گتوند همچنین افزود: پس از آتش زدن این زباله ها دود بسیار خطرناکی بر روی این شهر سایه می اندازد که می تواند بیماری های زیادی را بوجود آورد.

منطقه کوه طبل خانه و دشت اطراف آن که یکی از زیباترین و بهترین نقاط گردشگری شهرستان گتوند محسوب می شود به دلیل تخلیه زباله و بوی تعفن ناشی از زباله در این سالها آسیب دیده است.

محسن شکری زاده شهردار گتوند در این رابطه گفت:برای حل این مشکل از سوی شهرداری پیگیری شده است.

جایگاه تخلیه زباله گتوند با بیش از چهار هکتار مساحت در شمال شرق این شهر قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار