تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۳۹۲۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
هدف اصلی رابطان سلامت، ارائه مراقبتهای نوین سلامت به شکل فعال در حاشیه شهرها است
داوطلبان سلامت، حلقه محکمی بین مسئولان بهداشتی کشور، دانشگاه و استان با خانواده ها هستند که این ارتباط در ارتقای شاخص های سلامت موثر است
خوزنیوز: همایش روز داوطلب و تجلیل از داوطلبان و خیرین سلامت واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور آیت الله حیدری امام جمعه موقت اهواز و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه، روسای مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز و جمعی از داوطلبان و خیرین سلامت در سالن شهدای دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر شکراله سلمان زاده در این مراسم اظهار داشت: داوطلبان سلامت، حلقه محکمی بین مسئولان بهداشتی کشور، دانشگاه و استان با خانواده ها هستند که این ارتباط در ارتقای شاخص های سلامت موثر است.

سلمان زاده ادامه داد: 20 تا 25 درصد ارتقای شاخص های سلامت از جمله کاهش مرگ کودکان زیر یک سال، نوزادان و مادران باردار به دلیل فعالیت های داوطلبان بوده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه برنامه داوطلبان سلامت از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت در ارتقای سطح سلامت جامعه است، اظهار داشت: برنامه داوطلبان سلامت، نگرش مردم را نسبت به جامعه تغییر داده و زمینه مشارکت فعالانه افراد جامعه در توسعه را فراهم می کند.

وی گفت: داوطلبان سلامت در کاهش معضلات اجتماعی مردم نقش دارند و زمینه مشارکت مردم را در توسعه هم جانبه اقتصادی و اجتماعی فراهم می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت وظیفه داوطلبان سلامت سنگین تر شده و از برنامه های مهم این طرح، ارائه مراقبت های نوین سلامت به شکل فعال در حاشیه شهرهاست که هدف اصلی رابطان سلامت است.

وی اضافه کرد: روز جهانی داوطلب، فرصتی برای گسترش فعالیت های داوطلبان سلامت با توجه به تغییر سیمای بیماری ها و شیوع بالای بیماری های غیر واگیر است.

رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: هم اکنون 80 درصد بیماری های کشور ما و حتی کشورهای دیگر، غیر واگیر است پس باید برنامه های مناسب با آنها طراحی شود.

سلمان زاده با اشاره به اینکه برنامه کنترل بیماری های غیر واگیر ماموریت جدید داوطلبان است ادامه داد: شعار امسال داوطلبان سلامت، توسعه مشارکت های آنها در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر به دلیل تغییر سیمای بیماری ها است.

معاون بهداشت دانشگاه گفت: سلامتی محور توسعه است و رسیدن به سطح قابل قبول سلامت تضمین کننده توسعه است و تک تک افراد جامعه باید در توسعه پایدار مشارکت کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان در پایان گفت: هم اکنون در سراسر کشور بیش از 100هزار داوطلب سلامت فعالیت میکنند که 2هزار نفر در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز فعال هستند.

در ادامه مهندس مهرداد شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ، با بیان اینکه وزارت بهداشت ، متولی سلامت در کشور است و تامین کننده نیست، افزود: در ایده آل ترین حالت، وزارت بهداشت تنها 20تا25 درصد در سلامت جامعه نقش دارد و  و 75 درصد آن، ماحصل همکاری بین بخشی است. شریفی همکاری بین بخشی را دو بخش شامل : همکاری های دولتی و غیر دولتی عنوان کرد و افزود: داوطلبان سلامت، به عنوان مشارکت کنندگان مردمی  و غیر دولتی، پرچمدار سلامت در نقاط محروم و حاشیه شهر بوده و هستند و خدمات آنان با هیچ تقدیری قابل جبران و بیان نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: داوطلبان سلامت در قالب برنامه تحول نظام سلامت نیز در خلق محیط های حمایتی و افزایش سواد سلامت عمومی، مشارکتی فعال و گسترده داشته باشند.

پریوش نریمیسا مدیر گروه توسعه شبکه و آموزش بهورزی نیز به بیان مطالبی در مورد اهمیت برنامه داوطلبان سلامت در ارتقای سلامت جامعه، پرداخت.

تجلیل از 34 داوطلب سلامت و مربی آموزش داوطلب سلامت،  اجرای برنامه توسط گروه سرود ناشنوایان، ارائه  دکلمه و مقاله از دیگر بخشهای همایش تجلیل از داوطلبان سلامت بود.

در حاشیه این مراسم نیز با مشارکت مربیان داوطلبان سلامت،  جشنواره غذا با تنوع بیش از 120 غذای بومی، محلی، ملی و بین المللی برگزار شد.

لازم به ذکر است در این آئین 34 داوطلب سلامت و مربی آموزش داوطلب سلامت تجلیل بعمل آمد.
:
:
:
آخرین اخبار