تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۱۳۹۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس پلیس راهور خوزستان خبر داد:
فعال بودن 47 دوربین کنترل سرعت در اهواز / فعالیت پارکبان‌ها در اهواز غیرمجاز است
فعال بودن 47 دوربین کنترل سرعت در اهواز / فعالیت پارکبان‌ها در اهواز غیرمجاز استرئیس پلیس راهور خوزستان با اشاره به فعالیت دوربین های کنترل سرعتی که اخیرا در اهواز نصب شده اند گفت: در آبان ‌ماه امسال 210 هزار و 675 فقره تخلف توسط دوربین‌های کنترل سرعت اهواز ثبت شد.

سرهنگ قدرتی در نشست خبری که روز چهارشنبه (15 دی ماه) با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات استان برگزار شد، با اشاره به نقش دوربین های کنترل سرعت در ارتقا انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات اظهار کرد: ‌اخیرا دوربین‌های کنترل سرعتی در اهواز نصب و فعال شده اند و نشست امروز پیرامون همین موضوع برگزار شده است.

وی افزود: کاهش تصادفات در راه های درون شهری استان در 9 ماه گذشته نشان می دهد که 22 درصد از تصادفات منجر به فوت متاثر از سرعت غیر مجاز و تخطی از سرعت مطمئنه بوده است. بر همین اساس از سال گذشته با شهرداری اهواز صحبت‌هایی انجام شد و نصب دوربین های کنترل سرعت در اولویت اقدامات جهت التزام بخشی به ترافیک و کاهش تصادفات قرار گرفت.

رئیس پلیس راهور خوزستان تصریح کرد:‌اگر در گذشته به‌کارگیری نیروی انسانی به عنوان ‌یک اصل، در دستور کارهای پلیس راهور محسوب می شد، امروز به علت وسعت محورها و راه های ارتباطی، افزایش جمعیت و افزایش خودروها دیگر کنترل ترافیک به شکل سنتی و با استفاده از نیروی انسانی جوابگو نیست؛ بنابراین استفاده از ابزار آلات کنترل کننده و سیستم هوشمند کنترل ترافیک در حال حاضر تنها یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است که باید تمام نگاه‌ها به همین ضرورت مهم سوق یابد.

در حال حاضر 47 دوربین کنترل سرعت در اهواز فعال هستند

قدرتی با اشاره به نصب دوربین‌های کنترل سرعت در اهواز عنوان کرد: در حال حاضر 47 دستگاه دوربین کنترل سرعت در سطح شهر فعال هستند. این دوربین‌ها در هنگام مشاهده تخلف ، سرعت راننده متخلف را ثبت و سوابق را به اجرائیات راهنمایی و رانندگی ناجا منعکس می کنند تا جریمه و نمره منفی برای راننده متخلف تعیین و لحاظ شود.

وی بیان کرد: از سال 89 که قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصویب و ابلاغ شد، به علت اعمال قوانین سخت گیرانه در برخورد با رانندگان متخلف؛ تصادفات کاهش یافته است. به صورتی که آمار کشته شدگان سوانح و تصادفات از بیش از 28 هزار کشته در سال 84 امروز به زیر 17 هزار نفر رسیده است. البته همچنان این رقم کشته شدگان تصادفات  همچنان در شان ملت ایران نیست و باید کاهش یابد.

رییس پلیس راهور خوزستان با تاکید بر اینکه وقوع تصادفات جاده‌ای فقط ناشی از کوتاهی و قصور یک دستگاه یا ارگان خاص نیست، گفت: ‌دستگاه‌های زیادی در پیشگیری و التزام بخشی به ترافیک دخیل هستند ‌که ناجا یکی از این دستگاه ها است. طبق سخنان رهبر انقلاب، باید تمام دستگاه ها با همکاری و احساس مسئولیت میزان تصادفات را به حداقل برسانند.

قدرتی در خصوص قابلیت‌های دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلف سرعت اهواز اظهار کرد:‌سرعت خودروهایی که تا 30 کیلومتر از سرعت مجاز تعیین شده بیشتر هستند توسط این دوربین‌ها ثبت می شود و دوربین‌های مذکور 60 هزار تومان جریمه نقدی برای رانندگان این خودروها در نظر می گیرند.

وی ادامه داد: ‌این دوربین ها قادر به برآورد سرعت میانگین هستند؛ بدین ترتیب که اگر یک راننده در حد فاصل بین دو دوربین کنترل سرعت زودتر از مدتی که با سرعت مجاز متناظر است این حد فاصل را طی کند. حتی اگر در معرض دید دومین دوربین سرعت خود را کاهش دهد، ‌باز هم جریمه قرار می‌شود.

رییس پلیس راهور خوزستان گفت: ‌اگر میزان تخطی از سرعت مجاز تعیین‌شده بیش از 30 کیلومتر باشد، برای راننده متخلف 200 هزار تومان جریمه نقدی و 5 نمره منفی برای خودروهای شخصی و 10 نمره منفی برای خودروهای عمومی در نظر گرفته می شود. طبق ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی دو مرتبه ارتکاب این تخلف می تواند گواهینامه راننده را به مدت سه ماه توقیف کند.

قدرتی بیان کرد: ‌اگر راننده ای با سرعتی 30 تا 50 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز رانندگی کنند مشمول پرداخت 200 هزار تومان جریمه نقدی قرار خواهد گرفت و برای خودروهای شخصی 10 نمره منفی و برای خودروهای عمومی 15 نمره منفی در نظر گرفته می شود. برای عبور از چراغ قرمز جریمه 200 هزار تومان در نظر گرفته می شود.

وی اظهار کرد: ‌فعالیت دوربین‌های کنترل و ثبت تخلف سرعت جدید در اهواز از یکم آبان ماه سال جاری آغاز شد. این دوربین‌ها در یکماهه اول فعالیت خود یعنی از یکم تا سی ام آبان ماه 210 هزار و 675 فقره تخلف ثبت کردند. در آذرماه که برخی از مردم از نصب و فعالیت این دوربین ها مطلع شدند تعداد تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌ها به 140 هزار و 143 فقره در ماه آذر کاهش یافت و در مدت فعالیت این دوربین‌ها تعداد تصادفات در اهواز به میزان قابل ملاحظه ای و حدود 35 درصد کاهش یافته است.

رییس پلیس راهور خوزستان گفت: از یکم دی ماه تا 15 دی ماه امسال، 37 هزار و 225 فقره تخلف توسط این دوربین‌ها ثبت شد که معادل یک سوم تعداد تخلفات ثبت شده در مدت مشابه در آذرماه سال جاری است، بنابراین به سمت و سویی رفته ایم که مردم بدانند در هنگام رانندگی به صورت کامل تحت نظارت و کنترل دوربین ها هستند و در صورت ارتکاب تخلف‌، این دوربین ها به سرعت می تواند نسبت به اعمال قوانین اقدام کنند.

وی تصریح کرد:‌با توجه به ساختار بزرگراه‌های اهواز حداکثر سرعت مجاز در این شهرستان 90 کیلومتر تعیین شده است. در محورها و جاده هایی که دوربین‌های کنترل سرعت فعال هستند. تابلوهای تعیین سرعت مجاز نصب شده است تا رانندگان براساس این تابلوها سرعت خود را تنظیم کنند.

وی در خصوص نقش سرعت در وقوع تصادفات رانندگی عنوان کرد: در سرعت های فراتر از سرعت مجاز، زمان عکس العمل در هنگام مواجه با خطر به حداقل می رسد و به عبارتی راننده در هنگام مشاهده خطر زمان کمتری برای انجام واکنش منساب جهت پیشگیری از وقوع حادثه در اختیار دارد. شدت تصادفات رانندگان با سرعتی بیش از حد مجاز نسبت به رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت کرده اند. بیشتر است.

رئیس پلیس راهور خوزستان با بیان اینکه نقش سرعت در رانندگی بسیار مهم و اساسی است تصریح کرد:‌باید کنترل و مهار سرعت به عنوان مهمترین راهکار کاهش تصادفات در دستور کار قرار بگیرد. جمعیت رانندگان اهواز بسیار بیشتر از تعداد تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌های کنترل سرعت است تقریبا 8 درصد کل رانندگان اهواز مرتکب این تخلفات شده اند. و برخی از این رانندگان بر اثر ناآگاهی مرتکب تخلف شده اندو قطعا در ماه‌های آینده رانندگان متخلف اهواز به کمتر از 2 درصد کل رانندگان اهواز کاهش می یابند.

قدرتی به نقش تلفن همراه در وقوع تصادفات و سوانح رانندگی اشاره و عنوان کرد: ‌25 درصد از تصادفات 9 ماه گذشته در محورهای درون شهری استان در اثر استفاده ازتلفن همراه توسط راننده رخ داده اند استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی موجب عدم توجه به جلوی شود. رانندگان باید در هنگام رانندگی از خواندن پیامک‌ها تلفن همراه اجتناب کنند. چون در محورهای درون شهری هر لحظه امکان عبور عابر یا دوچرخه سوار یا برخورد با موانع احتمالی وجود دارد و بنابراین بی توجهی به جلو توسط رانندگان ممکن است هر لحظه حادثه ای را رقم بزند.

وی افزود: با توجه به تحلیل‌های کارشناسی و صحبت‌های انجام شده با رانندگان که تصادف کرده اند،‌عمدتا نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه نقش اساسی در وقوع تصادف را داشته است. بنابراین به رانندگان توصیه می شود که به موضوع عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی توجه کافی داشته باشند و در صورتی که ضرورت دارد. که به تماس‌های تلفن همراه خود پاسخ بدهند ابتدا در محلی امن توقف کنند.

رییس پلیس راهور خوزستان اظهار کرد: هزینه خرید دوربین‌های کنترل سرعتی که اخیرا در اهواز نصب شده از محل اعتبارات ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تامین شده است. طبق ماده 23 قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی درصدی از عایدات جرائم نقدی هر استان می تواند جهت تجهیز معابر به امکانات کنترل کننده ترافیک، به آن استان تعلق بگیرد.

رئیس پلیس راهور خوزستان بیان کرد:‌در حال حاضر 47 دوربین کنترل سرعت، ‌68 دوربین نظارتی، یک دوربین جهت ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و 5 دوربین پلاک‌خوان ویژه محدوه‌های دارای محدودیت و ممنوعیت تردد مانند

ضلع شرقی و ضلع غربی خیابان سلمان فارسی در حال حاضر در اهواز فعال هستند.

قدرتی گفت:‌اهواز به شهر شب معروف است و به علت هوای گرم آن مردم تا پاسی از شب بیرون از منازل خود هستند بنابراین نمی‌توان اهواز را با شهری خنک مقایسه کرد که مردم آن نهایتا ساعت 7 و 8 شب به منازل خود باز می گردد و در شهر اهواز در برخی شب‌ها مردم تا نیمه شب و ساعت یک بامداد در سطح خیابان ها هستند بنابراین براساس میزان تردد مردم طرح های کنترل ترافیک در اهواز اجرا می شود.

وی اظهار کرد:‌ شهرداری مکلف شده است در چندین نقطه از شهر و نسبت به فعالیت‌ دوربین‌ها کنترل سرعت و ثبت تخلف سرعت اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد. همچنین کارشناسان پلیس راهور در ادارات و مدارس در زمینه فعالیت این دوربین ها صحبت‌هایی داشته اند. قطعا اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه همواره به پلیس راهور در دستیابی به هدف یاری رسانده است. شاید بتوان گفت که اطلاع‌رسانی نسبت به نصب و فعال شدن این دوربین ها کافی نبوده اما  در حد توان انجام شده است.

رئیس پلیس راهور خوزستان بیان کرد: در حال حاضر در تمام دنیا در هسته مرکزی شهر با توجه به محدودیت عرض معابر آن و تقاضای زیاد جهت تردد در آن ،محدودیت هایی مانند عدم اجازه تردد به خودروهای نقلیه شخصی در هسته مرکزی شهرها اعمال می شود.

اگر این محدودیت ها برداشت شود. قطعا آن خیابان ها ظرفیت پذیرش آن حجم از تردد ها را نخواهند داشت بر همین اساس ، اولویت دادن به تردد وسایل نقلیه عمومی در خیابان هایی از اهواز مانند خیابان سلمان فارسی مدنظر قرار گرفته است.

قدرتی افزود: انشالله با بهره برداری از قطار شهری،‌تردد مردم به هسته مرکزی شهر تسهیل می شود. اگر اجازه تردد خودروهای شخصی در خیابان سلمان فارسی داده شود با توجه به خیل تردد عابران پیاده در این خیابان قطعا تمام مردم دچار مشکل خواهند شد.

 فعالیت پارکبان‌ها در اهواز غیرمجاز است

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر چگونگی فعالیت پارکبان‌هها علی رغم عدم صدور هیچ مجوزی برای فعالیت آن ها تصریح کرد:‌برای این گونه افراد ما از عبارت پارکبان استفاده نمی کنیم. این افراد در واقع نگهبانان محله هستند که در راستای پیشگیری از سرقت و حفظ امنیت اموال مردم در نقاطی که دارای سابقه سرقت و ناامنی هستند، حضور دارند. بنابراین ارتباطی با مقوله پارکبان ندارند.

رئیس پلیس راهور خوزستان عنوان کرد: خیابان امام غربی محدوده ای است که در حال حاضر هیچ پیش‌بینی ای برای تردد خودروها در آن صورت نگرفته است و در واقع تحت کنترل شهرداری است و درب ورود وخروج آن را نیز شهرداری کنترل می کند. اگر خودرویی وارد این محدوده شود شهرداری باید پاسخ دهد.

قدرتی گفت: از آغاز سال جاری با آموزش و پرورش و صنف تاکسیرانی و سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز جلسات مشترکی برگزار شد و موضوع پیشگیری از ورود تاکسی‌های زرد رنگ را به سرویس های مدارس پیشنهاد و ابلاغ کردیم. با اقدامات صورت گرفته امسال تغییر محسوس در حمل و نقل دانش آموزان شاهد بودیم و خوشبختانه هیچ تصادف منجر به فوت با جرحی حداقل در اهواز در بحث سرویس مدارس رخ نداد.

فضای پارکینگ های مرکز شهر جوابگوی نیاز مردم نیست

وی با اشاره به کمبود پارکینگ در هسته مرکز شهر اهواز عنوان کرد:‌ فضای پارکینگ های مرکز شهر جوابگوی نیاز مردم نیست. در تمام کشور تقاضای تردد به هسته مرکزی شهرها پیش از ظرفیت تردد آن ها است کمبود پارکینگ هم در بیشتر کلانشهری اهواز وجود دارد اما در اهواز بیشتر خود را نشان دهد. این موضوع در شورای ترافیک مطرح شد و اقداماتی جهت رفع کمبود و فضای پارکینگ در برنامه است اما در حال حاضر و زمان رفع مشکل، استفاده از وسایل نقلیه عمومی می تواند برای مردم یک راه حل و اولویت و ضرورت جهت تردد به هسته مرکزی شهر باشد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
3
پارکبانهای جلوی بیمارستان مهر از کجا اومدن؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
0
2
تبریک بابت تمام خیابانهای پهن و خوبتون ، ممنون بایت آسفالت خوبتون ، ممنون بابت ماشینهای عالی که شماره گذاری میکنید ، ممنون بابت جادهای مرگ خوزستان ، ممنون الانم 47تا دوربین برای چپاول مردم خوزستان ، نفت و گاز و .....کم بود 2ریال درآمد کار با ماشینم بدزدید
خدا ازتون نگزه
:
:
:
آخرین اخبار