تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۳۹۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دامپزشکی خوزستان بر توقف عرضه غیرمجاز طیور تاکید کرد
با توجه به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور و مصوبه نشست استانداری برای مقابله با این بیماری، طیور صنعتی غیر مجاز باید از سطح کوچه ها و معابر جمع آوری شوند
مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور و مصوبه نشست استانداری برای مقابله با این بیماری، طیور صنعتی غیر مجاز باید از سطح کوچه ها و معابر جمع آوری شوند.

مصطفی کنار کوهی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ خطری استان را تهدید نمی کند اما بهتر است مردم نیازهای روزانه را از طریق کشتارگاه های روز دارای تاریخ تولید و انقضا و همچنین مرغ های منجمد تامین کنند.

وی افزود: در حال حاضر ممنوعیت شکار وجود دارد و عرضه پرنده های شکاری مرده و یا زنده در بازارچه های غیر قانونی یا بازارهای قانونی غیر مجاز است و به هیچ عنوان مردم و جامعه صنعتی خریداری نکنند.

کنار کوهی ادامه داد: با همکاری دامپزشکی و محیط زیست، تالابها به صورت مستمر پایش و نمونه برداری از طیور صنعتی و بومی انجام می شود اما خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: در صورت مشاهده تا شعاع یک کیلومتری کانون، تمام طیور آن منطقه منهدم و تا شعاع سه کیلومتری دوباره پایش می شوند و از جوجه ریزی جلوگیری و تحت قرنطینه قرار می گیرند و تا شعاع 10 کیلومتری کانون نیز جوجه ریزی انجام نمی شود.

وی بیان کرد: متاسفانه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشکلی جهانی و کشوری شده و علت اصلی آن مهاجرت پرندگان مهاجر برای زمستان از سیبری به نقاط گرمتر دنیا است که ایران هم جزء آنهاست.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.

از اوایل دهه 60 میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به خصوص پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک ،غاز وقو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.

در ایران بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تاثیر تیپ H5N1 برای اولین بار در بهمن ماه سال 1384 در قوهای وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار