تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۳۹۴۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح منطقه‌ای شدن حداقل دستمزد
بررسی منطقه ای شدن حداقل دستمزد یکی از موضوعات دستور جلسه دیروز شورای عالی کار بود. در این جلسه، معاون اقتصادی وزارت کار، ضمن تاکید بر این که نمی توان برای تمامی مناطق یک نسخه واحد در نظر گرفت درباره ملاحظات منطقه ای شدن حداقل مزد توضیح داد و در نهایت مقرر شد بررسی های بیشتری در این زمینه انجام شود.
 
به گزارش روزنامه خراسان، آن گونه که تسنیم گزارش کرده، جلسه شورای عالی کار با دستور جلسه بررسی تعیین حداقل مزد به صورت منطقه ای و موضوع مقاوله نامه شماره 144 سازمان بین المللی کار برگزار شد. در این جلسه حجت میرزایی معاون اقتصادی کار، درباره سیاست های پیشنهادی در تعیین حداقل مزد منطقه ای سخن گفت.
 
وی در این باره گفت: تعیین حداقل مزد منطقه ای دارای معیارهای مختلفی همچون محیط زیست، موقعیت جغرافیایی ، تفاوت های فرهنگی – اجتماعی و ... است که در حوزه روابط کار نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. در این جلسه مقرر شد که درباره تعیین حداقل دستمزد منطقه ای، بررسی بیشتری به ویژه به صورت میدانی  انجام شود  و در صورت لزوم در جلسات آینده مطرح و بررسی شود.

منطقه ای شدن دستمزد به چه معناست و چه فوایدی دارد؟
 
اگرچه تعیین دستمزد برای کارگران ماهر از طریق چانه زنی انجام می شود اما در بسیاری از کشورها برای حمایت از کارگران در برابر کارفرمایان یک نرخ حداقل دستمزد تعیین می شود که کارفرما حق ندارد هیچ کارگری را با کمتر از این نرخ استخدام کند. این نرخ در برخی کشورهای  ملی است و در برخی ،منطقه ای. گاهی نیز حداقل مزد به صورت صنفی یا در هر حوزه شغلی تعیین می شود.فایده اصلی منطقه ای شدن دستمزد، انعطاف پذیری و کمک به اشتغال است. مثلا فرض کنید در برخی مناطق کشور یا روستاها به دلیل هزینه های پایین تر زندگی یا داشتن درآمد جانبی (مثل اجاره خانه یا سود بانکی)، کسی حاضر باشد با ماهانه 700 هزار تومان کار کند. با قانون فعلی (حداقل دستمزد 812 هزار تومان به صورت سراسری) هیچ کارفرمایی مجاز نیست این فرد را با این دستمزد استخدام کند.اما اگر در منطقه ای که هزینه های زندگی پایین تر از شهرهای بزرگ است حداقل دستمزد پایین باشد به دلیل پایین تر بودن دستمزد تولید کنندگان به جای سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ در این مناطق محروم سرمایه گذاری می کنند. لذا از این طریق هم اشتغال ایجاد می شود، هم قیمت تمام شده کالا پایین می آید و کالاهای تولیدی قابل رقابت با کالاهای خارجی خواهند شد. البته این کار ملاحظات و سختی هایی هم دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
:
:
:
آخرین اخبار