تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۱۳۹۵۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برزیل ایران در اختیار سرگرد بازنشسته؛
کارنامه پرنوسان فیروز کریمی در لیگ برتر +جدول
سرمربی طناز فوتبال ایران که رکورددار حضور در تیمهای مختلف فوتبال ایران است، پس از یک فصل دوری از لیگ برتر به برزیل ایران رفته تا شاید با این تیم روزهای خوش سرمربیگری خود را به نمایش بگذارد
کادر مدیریتی صنعت نفت آبادان تصمیم گرفت با برکناری نادر دست نشان، فیروز کریمی را جایگزین این مربی جوان نماید.

نفت آبادان با کسب 4 پیروزی و 4 تساوی 16 امتیازی است تا بالاتر از تیم های سرشناسی چون سایپا و صبا روی پله یازده لیگ برتر قرار داشته باشد. با تمام این اوصاف متولیان این تیم قصد دارند تا به جای ادامه همکاری با نادر دست نشان که موفق به کسب مجوز حضور در لیگ برتر شد با فیروز کریمی به میدان بیایند. اما آیا کریمی می تواند کارنامه مد نظر آبادانی ها را بر جای بگذارد؟
 
 
 
فیروز کریمی که بازنشسته نیروی انتظامی است، کارنامه ای پر و پیمان از خود در دوران مربیگری به ثبت رسانده است. کارنامه ای با فراز و نشیب های فراوان. این مربی که زمانی با پاس قهرمان فوتبال باشگاهی آسیا شد در فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال ایران به عنوان سرمربی و مدیر فنی روی نیمکت اکسین البرز نشسته بود که ناگاه جای خود را به یحیی گل محمدی داد و بعد سر از آبادان و تیم نفت این شهر در آورد.

اول قهرمان آسیا شد بعد نایب قهرمان لیگ برتر
فیروز کریمی که سابقه بازی در پاس تهران را دارد، در تیم‌های زیادی از قبیل پاس تهران٬ سپاهان اصفهان٬ بهمن کرج٬ پلی‌اکریل اصفهان٬ تراکتور سازی تبریز٬ استقلال اهواز٬ ابومسلم مشهد٬ شهاب زنجان٬ راه آهن شهرری٬ استقلال تهران٬ صبای قم٬ داماش گیلان٬ گسترش فولاد٬ شاهین بوشهر٬ سنگ آهن بافق٬ پیکان تهران٬ ذوب‌آهن اصفهان و ملوان بندر انزلی مربیگری کرده است.

آخرین افتخار باشگاهی ایران در آسیا به نام این سرمربی 60 ساله است؛ وی با پاس در سال 92 قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد، ضمن این که 2 قهرمانی پیاپی با پاس در لیگ آزادگان در سالهای 70 و 71 و قهرمانی با بهمن در جام حذفی سال 73 نشان دهنده اینست که این سرمربی در اوایل سرمربیگری خود بسیار موفق تر از سالهای اخیر بوده است.

کریمی در لیگ برتر یک فصل کم‌نظیر را با استقلال اهواز پشت سر گذاشت اما در بقیه فصول (به جز فصل قبل) به نتایجی که باید دست نیافت. کریمی 7 فصل در لیگ برتر مربیگری کرد اما تنها در فصول ششم و هشتم، تمام بازی‌ها را سرمربی استقلال اهواز و صبا بود. فیروزخان در سایر فصول معمولا یک آلترناتیو بود برای سایر مربیانی که به بن‌بست رسیده بودند.

به واقع فصل رویایی فیروز کریمی همراهی‌اش با استقلال اهواز در لیگ ششم بود، تیمی که پس از سایپا و بالاتر از پرسپولیس و استقلال که 53 و 52 امتیاز گرفته بودند با 54 امتیاز نایب‌قهرمان شد.

ثبت 16 برد و 6 مساوی برای جنوبی‌ها یک نتیجه خارق‌العاده بود. هرچند که اگر نتایج هفته پایانی طور دیگری رقم می‌خوردند، قهرمانی هم دور از دسترس تیم کریمی نبود!
 
 

نحسی 13 حاجی فیروز را گرفت!
فیروز کریمی در ادوار لیگ برتر روزهای بد هم کم نداشت. شاید تحویل گرفتن استقلال پر از مشکل در لیگ هفتم یکی از اشتباهات این مربی بود. کریمی از ایستگاه پانزدهم لیگ هفتم جای ناصر حجازی و صادق ورمزیار (2 بازی روی نیمکت بود) را گرفت اما هرگز تیم آبی‌ها از مشکلات رهایی پیدا نکرد. ثبت رتبه سیزدهم لیگ از نتایجی بود که هنوز هم خاطره‌اش آبی‌ها را آزار می‌دهد.

 از سقوط شاهین تا روغن سوزی پیکان
به گزارش مشرق، کریمی یک فصل بعد در صبا بد نتیجه نگرفت هرچند که تیمش در رقابت‌های آسیایی آنچنان که باید عمل نکرد. با این اوصاف دو فصل ابری در شاهین بوشهر و پیکان (لیگ‌های دهم و دوازدهم) داشت.

در لیگ دهم و از هفته دهم مسابقات جای حمید درخشان را گرفت تا بلکه اوضاع شاهین بوشهر را سرو سامان بخشد اما تا ایستگاه 24 لیگ، این اتفاق نیفتاد. ثبت تنها 3 پیروزی و 5 مساوی طی 15 بازی سبب شد تا متولیان شاهین تصمیم به قطع همکاری با این مربی بگیرند. شاهین هم در نهایت سقوط کرد تا این مربی هم در ناکامی شاهین بوشهر نقش داشته باشد.

فرار از سقوط با ذوب آهن
فیروز کریمی در سه بازی انتهایی لیگ سیزدهم با نظر مدیریت باشگاه ذوب آهن روی نیمکت این تیم در حال سقوط نشست. نایب قهرمان سابق لیگ قهرمانان آسیا در حال سقوط به دسته اول فوتبال ایران بود و باید چاره ای اندیشیده می شد.

در نهایت ذوب آهن در هفته بیست و هشتم رقابتها با فیروز کریمی در قم 1-2 مغلوب صبا شد اما در دو دیدار پایانی 2-1 و 1-0 داماش گیلان و راه آهن را شکست داد تا میلی متری در لیگ ماندنی شود. آن هم در شرایطی که مثل فجر سپاسی 29 امتیازی بود.
 
  

نجات ملوان
فیروز کریمی سرمربی جدید صنعت نفت آبادان برای آخرین بار در لیگ چهاردهم روی نیمکت یک تیم لیگ برتری نشست.

این بار کشتی ملوانان در حال غرق شدن بود که فیروز خان از راه رسید. ملوانان فصل را با نصرت ایراندوست با تجربه آغاز کرده بودند اما در نهایت تصمیم گرفتند برای بهتر شدن شرایط تیمشان استوان مویسیلوویچ مونته نگرویی را روی نیمکت تیمشان بنشانند. هر چند که این مربی هم در ایستگاه شانزدهم پس از تساوی 2-2 با پدیده راهی خانه اش شد.

 به این ترتیب ناجی ذوب آهن در انتهای لیگ سیزدهم این مرتبه برای شوک دادن به قوی گرفتار در انتهای لیگ چهاردهم برای 14 بازی روی نیمکت ملوان نشست.

نتیجه در ابتدا فوق العاده بود. ملوان بعد از تساوی برابر صبا موفق شد در چهار دیدار پی در پی از سد پرسپولیس، راه آهن، استقلال خوزستان و سپاهان بگذرد. ملوان کریمی در نهایت هم موفق شد بازی پایانی فصل برابر نفت مسجد سلیمان را با گل دقیقه 91 فرزاد حاتمی ببرد و در لیگ ماندنی شود.
 
حال باید دید فیروز کریمی که از تیم لیگ یکی اکسین البرز کنار گذاشته شده و به یک تیم لیگ برتری آمده است، می تواند انتظارات مدیران صنعت نفت را که هوادارانش عاشق واقعی فوتبال هستند، برآورده کند یا خیر؟

جدول عملکرد فیروز کریمی روی نیمکت تیم های لیگ برتری

لیگ

تیم

مربیگری

/هفته

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

میانگین

امتیاز

امتیاز

رتبه نهایی تیم

پنجم

راه آهن

۱-۲۳

۶

۶

۱۱

۱۸

۳۱

۱۳-

۱.۰۴

۲۴

-

ششم

استقلال اهواز

۳۰

۱۶

۶

۸

۲۳

۲۸

۵+

۱.۸

۵۴

نایب

قهرمان

هفتم

استقلال

۱۵-۳۴

۶

۵

۹

۲۴

۲۴

-

۱.۲

۲۴

سیزدهم

هشتم

صبا

۳۴

۱۲

۱۷

۵

۴۹

۳۶

۱۳+

۱.۵۵

۵۳

ششم

دهم

شاهین

بوشهر

۱۰-۲۴

۳

۵

۷

۱۱

۲۱

۱۰-

۰.۹۳

۱۴

سقوط

دوازدهم

پیکان

۲۴-۳۴

۱

۲

۸

۸

۲۰

۱۲-

۰.۴۵

۵

سقوط

سیزدهم

ذوب آهن

۲۸-۳۰

۲

-

۱

۴

۳

۱+

۲

۶

جلوگیری از سقوط

چهاردهم

ملوان

۱۷-۳۰

۵

۵

۴

۱۴

۱۲

۲+

۱.۴۲

۲۰

جلوگیری از سقوط

:
:
:
آخرین اخبار