تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۹۶۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش صیدغیرمجاز تهدیدی برای ذخایر آبزیان خلیج فارس
مدیرکل شیلات خوزستان، افزایش صیدغیرمجاز را تهدیدی جدی برای ذخایر آبزیان در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس دانست
مدیرکل شیلات خوزستان، افزایش صیدغیرمجاز را تهدیدی جدی برای ذخایر آبزیان در صیدگاههای شمال غرب خلیج فارس دانست.

دکتر نبی الله خون میرزایی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به اینکه فشار ناوگان صیادی خوزستان بر منابع آبزیان خلیج فارس می تواند به نابودی تدریجی بسیاری از گونه ای با ارزش آبزیان منتهی شود ، گفت : به همین دلیل سازمان شیلات موافق گسترش ناوگان صیادی در آبهای خوزستان نیست.

وی مخالفت شدید خود را با صدور پروانه صید به صیادان غیرمجاز استان اعلام کرد و افزود: صدور پروانه صید برای صیادان غیرمجاز می تواند به بیکاری صیادان غیرمجاز و تشدید روند کاهش ذخایر آبزیان استان شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه افزایش صید دریایی در این مقطع زمانی افتخار نیست ، خاطرنشان کرد : ممکن است به علت فشار زیاد به ذخایرآبزیان مقدار ومیزان صید در یک سال افزایش یابد اما سال های آینده میزان صید بشدت کاهش خواهد یافت.

میرزایی با بیان اینکه زمانی صید ماهیان خاویاری در دریای خزر در برخی سالها تا 300هزار تن می رسید، اظهارداشت: به علت فشار بیش از حد به آبزیان با صید غیرمجاز، صید ماهیان خاویاری در خزر به صفر نزدیک شده است.

وی گفت: سازمان شیلات به هیچ وجه مایل نیست اتفاقی که برای ذخایر آبزیان خزر وارد شد در خلیج فارس نیز تکرار شود.

دکتر خون میرزایی پرورش ماهی در قفس و گسترش آبزی پروری در مناطق ساحلی جایگزینی مناسب برای صیانت و حفاظت از ذخایر آبزیان بیان کرد و گفت : به تدریج باید شمار شناورها و قایق های صیادی خوزستان را کاهش داد تا بیش از این به ذخایر آبزیان صدمه ای وارد نشود.

وی با بیان اینکه ذخایر آبزیان خلیج فارس باید برای نسل های آینده حفظ شود، گفت: به همین منظور شیلات با صید غیرمجاز و صید در فصل ممنوعیت ، به شدت برخورد کرده و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کند.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه خواستار نظارت بر صید در خلیج فارس شد و گفت: متاسفانه بسیاری از صیادان عراقی ممنوعیت صید را رعایت نمی کنند و این موضوع نارضایتی و ناخرسندی صیادان خوزستانی را که به قانون پایبند هستند بدنبال داشته است.

معیشت حدود 50هزار خانوار خوزستانی به صید و صیادی و صنایع وابسته به آن تامین می شود.

ناوگان صیادی خوزستان حدود سه هزار فروند شناور و قایق صیادی را در اختیار دارد.

سال گذشته حدود 47هزار تن ماهی و میگو در صید گاههای شمال غرب خلیج فارس صید می شود که این میزان هر ساله رو به کاهش است.
:
:
:
آخرین اخبار