تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۳۹۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور در آبادان آماده بهره برداری شد
نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان 'موزه بنزین خانه آبادان ' آماده بهره برداری شد
نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان 'موزه بنزین خانه آبادان ' آماده بهره برداری شد.


مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت شامگاه یکشنبه در سفر به آبادان در جمع رسانه ها با تشریح روند احداث موزه های صنعت نفت، گفت:طرح احداث موزه های صنعت نفت از سال 92 کلید خورد و مشاوران طرح، کار خود را در سال 93 آغاز کرد و مشاور، طرح پیشنهادی خود را در خصوص موزه های نفت مسجد سلیمان در پایان آن سال تحویل داد.

اکبر نعمت اللهی در خصوص طرح موزه های صنعت نفت در آبادان نیز گفت:این شهر، در نقطه نقطه خود یادگاری از صنعت نفت دارد و در ابتدای طرح نیز به عنوان 'شهر - موزه ' مطرح شد.

وی ادامه داد:از سوی مشاور طرح، 20 نقطه شهر آبادان برای اجرای طرح موزه های صنعت نفت پیشنهاد شد که به دلیل محدودیت های مالی، اجرای این طرح در 5 نقطه آبادان برای فاز نخست موزه های صنعت نفت به تصویب رسید و در اولویت قرار گرفت.


نعمت اللهی اضافه کرد:موزه بنزین خانه آبادان، مدرسه فنی و حرفه ای (تکنیکال اسکول)، اسکله پارک موزه صنعت نفت و ساختمان های تشریفات صنعت نفت و نیروگاه شماره 1 و واحد قدیمی پالایشگاه آبادان به عنوان نقاط اولویت دار برای اجرای طرح موزه های صنعت نفت در آبادان تصویب شد.

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت در بخش دیگری از سخنانش در خصوص 'موزه بنزین خانه آبادان' به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور گفت: در بازسازی و مرمت این بنای تاریخی، شرایط 90 سال پیش به تصویر کشیده شده و تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی به معرض نمایش عمومی گذاشته شده است.

وی از نمایش تمامی اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای و خودروهای قدیمی سوخت رسان به عنوان قابلیت های دیگر این موزه یاد کرد.

نعمت اللهی گفت:بر اساس برنامه ریزی، 'موزه بنزین خانه آبادان' سه شنبه 28 دیماه با حضور معاون وزیر نفت، استاندار خوزستان، معاونان سازمان میراث فرهنگی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان محلی بهره برداری می شود.

وی با بیان اینکه 5 میلیارد ریال اعتبار برای احداث موزه پمپ بنزین آبادان هزینه شده است، از موزه به عنوان موجود زنده یاد کرد و گفت:موزه باید اسناد و جذابیت های جدید ارائه کند تا بتواند مخاطبان بیشتری به خود جذب کند.

*موزه مدرسه فنی و حرفه ای آبادان تا پایان سال جاری بهره برداری می شود

مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت در بخش دیگری از سخنانش از آموزشگاه حرفه ای پالایشگاه آبادان واقع در خیابان مرحوم دهداری این شهر به عنوان دیگر طرح این موزه ها یاد کرد و گفت:تمامی تجهیزات و وسایل این مدرسه با کمک پالایشگاه آبادان جمع آوری و مرمت شده و اسناد مربوطه پالایشگاه و صنعت نفت به این موزه منتقل شده است.

نعمت اللهی اضافه کرد:80 درصد طرح تکمیل شده است و امیدواریم که این موزه تا پایان سال جاری بهره برداری شود.

بر اساس اسناد وزارت نفت، نخستین پمپ بنزین کشور، سال 1306 شمسی مطابق با 1927 میلادی در آبادان بنا شده است.

پالایشگاه آبادان به منظور تربیت نیروی فنی، آموزشگاه با عنوان artisan school یا آموزشگاه حرفه ای یا کارخانه ی کارآموزان تاسیس کرد.

همزمان با فعالیت های پالایشگاه آبادان در سال 1312 ، آموزشگاه حرفه ای این شرکت در فضایی به مساحت 11 هزار و 115 متر مربع احداث و راه اندازی شد و از همان زمان، آموزش کارآموزان در رشته های مختلف فنی آغاز شد.

بر اساس اسناد، کارآموزان ابتدا در یک دوره پنج ساله، سپس یک دوره سه ساله و در آخر یک دوره دو ساله را پشت سر می گذاشتند.

از این آموزشگاه به عنوان الگوی اولیه راه اندازی هنرستان های و نظام کاردانش در ساختار آموزش و پرورش ایران یاد شده و از شهید 'نواب صفوی' به عنوان یکی از کارآموزان افتخار آفرین آموزشگاه حرفه ای شرکت پالایش نفت آبادان یاد می شود.

آبادان با بهره گیری از فرودگاه بین المللی، ایستگاه فرستنده رادیو و تلویزیون با برنامه های برون مرزی و دانشکده نفت، سال های پیش از جنگ تحمیلی از مهم ترین، زیباترین و خاطره انگیزترین شهرهای ایران به شمار می رفت.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
1
0
جا دارد از زحمات بسیار جناب اقای مهندس علی حکمت در زمینه اماده سازی این موزه تقدیر کرد.
:
:
:
آخرین اخبار