تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۳۹۷۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان استان ممنوعه برای افغان ها
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان گفت: خوزستان به دلیل مرزی بودن و داشتن موقعیت های شغلی و امنیتی مناسب از استان هایی است که اتباع خارجی برای داشتن موقعیت زندگی بهتر به این استان سفر می کنند.

حمید سیلاوی با توضیح قانونی پناهنده بیان کرد: پناهنده شخص یا اشخاصی هستند که به دلیل موقعیت نامناسب کشور خود و به دلیل ورود صدمات مالی و یا جانی به کشورهای دیگر پناه می برند.

وی افزود: همچنین مهاجر به افرادی گفته می شود که به لحاظ معیشتی و یا به لحاظ مالی امکان ادامه زندگی در کشور خود را ندارد و مجبور به انتقال و یا مهاجرت به کشور دیگر برای طلب موقعیت بهتر است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان خوزستان گفت: اتباع خارجی و یا به جهانگرد گفته می شود که با ویزای 'A ' وارد کشور می شوند که حق گردشگری در سطح کشور را دارند.

وی ادامه داد: همچنین گروه دیگری از اتباع خارجی وجود دارد که ورود با ویزای کار دارند که بیشتر در واحدهای تولیدی و تجاری مشغول به کار می شوند.

سیلاوی بیان کرد: در شرایطی که دیپلمات ها و سیاسیون و هیات های سیاسی که به طور موقت وارد استان و کشور می شوند این گروه ها گاهی مقیم هستند و گاهی در طی سفری به استان وارد می شوند.

خوزستان استان ممنوعه برای پناهندگان افغان

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان به دلایلی که عنوان نکرد خوزستان را استان ممنوعه برای حضور پناهنگان افغان اعلام کرد و افزود: با وجود ممنوع بودن این استان برای پناهندگان افغان، اما مهمانشهری در گتوند با امکانات کامل وجود دارد با این وجود تقاضا داریم که پناهندگان افغان برای زندگی استان دیگری را انتخاب کنند.

سیلاوی اضافه کرد: پناهندگان موجود در خوزستان پناهندگان مجاز از دو کشور عمده عراق و افغانستان هستند.

وی گفت: جنگ های داخلی و خارجی در کشورهای همسایه به ویژه درعراق و افغانستان در سه دهه اخیر و ناآرامی های اقتصادی و سیاسی، سبب شد تا جمعیت بی دفاع این کشورها برای ادامه حیات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خود مجبور شدند به کشورهای همسایه سرازیر شوند.

سیلاوی افزود:کشورهایی که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی از ثبات بیشتری برخوردارند جمعیت بیشتری را از این افراد به خود جذب کردند که در این میان کشور ایران و استان خوزستان از مقصدهای مورد هدف پناهندگان و مهاجران بوده است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان اظهارکرد: از این رو بسیاری از اتباع این کشورها برای داشتن یک زندگی بی دغدغه و برآورد نیازهای حیاتی خود در سه دهه اخیر به ایران سفر کرده اند و بیشتر استان های کشور از جمله خوزستان به یکی سکونتگاه های دائمی آنها تبدیل شده است.

وی گفت: پیش از جنگ اول و دوم خلیج فارس، 22 هزار تبعه افغان و 120 هزار تبعه عراقی در خوزستان سکونت داشتند.

سیلاوی بیان کرد: پس از پایان جنگ اول و دوم خلیج فارس ' جنگ آمریکا و متحدان آن علیه کشور عراق' تعداد زیادی از اتباع عراقی داوطلبانه به کشور خود بازگشتند.

وی با بیان اینکه مقرر شد که در مدت سه ماه این تعداد اتباع افغان و عراقی در خوزستان ساماندهی شوند افزود: نخستین قدم ایجاد مهمانشهرها به صورت شهرک با تمام امکانات بود که 6مهمانشهر در خوزستان راه اندازی شد که هم اکنون 2 مهمانشهر فعال است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان گفت: پس از فروکش کردن مسائل سیاسی و امنیتی در عراق و تشکیل حکومت مردمی اتباع عراقی به صورت داوطلبانه به کشور خود برگشتند به همین منظور از 6 مهمانشهر 2 مورد فعال است.

وی ادامه داد: هم اکنون این مهمانشهرها در اختیار این اداره کل است که در موارد ضروری برای اسکان آوارگان و پناهندگان به کار گرفته می شوند.

سیلاوی گفت: این دو مهمانشهر در گتوند و اندیمشک هستند که اتباع عراقی و افغانی در آنها زندگی می کنند.

وجود12 هزار اتباع خارجی غیرمجاز درخوزستان

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان با اشاره به اینکه اتباع خارجی غیر مجاز به صورت غیر قانونی و به صورت شناور وارد خوزستان می شوند افزود: با وجود دستگیری مکرر، حدود 12 هزار نفر تبعه خارجی در خوزستان وجود دارد که بعضی از مواقع سال افزایش و بعضی کاهش می یابند بیشتر این اتباع از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند.

وی گفت: هم اکنون اتباع افغان مجاز موجود در خوزستان دو هزارو 500 نفر هستند که دارای کارت آمایش و اتباع عراقی مجاز که دارای کارت هویت هستند هفت هزار و 600 نفر هستند.

سیلاوی افزود: همچنین 11مهاجر بنگلادشی، یک تبعه عربستانی که با یک زن ایرانی ازدواج کرده و 22 تبعه پاکستانی که دارای کارت هویت هستند در خوزستان زندگی می کنند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان اظهارکرد:تلاش بر این است که از راه امور بشر دوستانه وکنوانسون 1951 سازمان ملل متحد که عضوی از آن هستیم با آنها برخورد شایسته شود.

وی گفت: اتباع عراقی با توجه به موقعیت خود به جز چهار شهرستان آبادان،خرمشهر، ایذه و دشت آزادگان می توانند مقیم شوند و اتباع غیرمجاز و یا غیر قانونی با توجه به هشدارهایی که داده بودیم باید هر چه زودتر خوزستان را ترک کنند در غیر این صورت برخلاف میل باطنی خود این افراد را شناسایی، دستگیر و به کشور خود منتقل کنیم.

وی عنوان کرد: در هنگام شناسایی و دستگیری و طرد این افراد تمامی اصول انسانی و بشردوستانه را رعایت می کنیم و برخلاف برخی کشورها که اتباع خارجی غیر مجاز را دستگیر و آنان را زندانی و یا حتی در اردوگاه هایی با شرایط نامناسب نگه می دارند جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعهدی که به بشریت دارد تلاش می شود افرادی که به صورت غیر مجاز وارد شده اند بدون هیچ زحمتی به مرزهای کشورخود هدایت شوند.

تبعات منفی وجود اتباع غیرمجاز درخوزستان

سیلاوی گفت: اگر تبعه خارجی به صورت قانونی و مجاز با اخذ ویزا وارد خوزستان شود می تواند از فرصت های موجود در استان مانند اشتغال و آموزش و سایر امکانات استفاده کنند و با توجه به حرفه و تخصص تبعه خارجی می توان از موقعیت موجود استفاده کند.

وی افزود: از دیگر امتیازهای داشتن مجوز استفاده از کلاس های نهضت سواد آموزی و یا آموزش فنی و حرفه ای است برای اینکه سربار جامعه نباشند و برای خود و جامعه امرار معاش کنندو حرفه لازم را در جهت ادامه زندگی در کشور خود را نیز داشته باشند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان با اشاره به تبعات منفی حضور اتباع غیر مجاز در استان اظهار کرد: این افراد می توانند مسائل امنیتی استان را به خطر انداخته و فرصت های شغلی را از اتباع ایرانی می گیرند لذا قادر به ارائه خدمات به این افراد نیستیم.

وی گفت: متاسفانه افرادی که دنبال کسب درآمد برای خود هستند از افراد اتباع غیرمجاز به صورت غیر قانونی ،قاچاق انسان ،اشتغال غیر قانونی و سکونت غیرقانونی استفاده می کنند.

سیلاوی عنوان کرد: درصورت بروز هرگونه مشکلی برای اتباع خارجی غیرمجاز این اداره کل توان حمایت از آنها را ندارد این در حالی است که اتباع خارجی مجاز قابل حمایت هستند و در بروز مشکل وکیل در اختیار این افراد قرار داده می شود.

وی افزود: به لحاظ امنیتی، کنترل لازم بر اتباع مجاز و غیر مجاز انجام گرفته و برهمین اساس سه هزار و 400 نفر اتباع غیر مجاز در خوزستان شناسایی و دستگیر و از استان خارج شدند.

سیلاوی اظهارکرد: بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب،تمام فرزندان اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز می توانند در مدارس کشور آموزش ببینند.

وی گفت: دو مهمانشهر شهید بنی نجار گتوند و شهید انصار اندیمشک از تمامی امکانات از جمله 6مدرسه در مقاطع مختلف، آب بهداشتی، برق و درمانگاه شبانه روزی و ایجاد زمینه های اشتغال برخوردار هستند.

بروزمشکلات برای ایرانی ها با ازدواج بدون مجوزبا اتباع خارجی

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان خوزستان بیان کرد: برای ازدواج اتباع خارجی با زن و یا مرد ایرانی باید طبق ماده یک هزار و 60 قانون مدنی اجازه دولت را بگیرند و بارها سفارش کردیم که منعی در ازدواج اتباع خارجی و ایرانی نیست ولی لازمه وقوع امر ازدواج اخذ اجازه دولت است.

سیلاوی گفت: به ویژه برای بانوان ایرانی که قصد ازدواج با مردان خارجی را دارند چون بحث احقاق حقوق خانواده وجود دارد و باید آینده فرزندان آنها تضمین شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه اتفاق افتاده زن ایرانی بدون اخذ مجوز با فرد خارجی ازدواج کرده و به دلیل نداشتن هیچ تعهدی زن را رها کرده و زن در بلاتکلیفی است و وضعیت فرزند نامشخص می ماند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان گفت: در شرایط عادی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی همانند فرزندان ایرانی حق تحصیل دارند اینها تا رسیدن به سن 18 سال دارای کارت هویت و آمایش هستند و پس از رسیدن به 18 سال و تا مدت یک سال با تشکیل پرونده برای آنها شناسامه ایرانی صادر می شود.

وی افزود: پیش از صدور شناسنامه باید وقوع ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی ثبت شود.

سیلاوی عنوان کرد: خیلی از این ازدواج ها که بدون اجازه دولت رخ داده و حاصل آن فرزندان بی هویت است؛ هم اکنون تعداد فرزندان بی هویت در خوزستان حدود دو هزار نفر است.

وی ادامه داد:تلاش داریم که آنها را از طریق قانونی هویت دار کنیم البته جمعیت آنها سه هزار و 700 نفر بود که به مرور زمان یک هزار و700 نفر آنها هویت دار شدند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی خوزستان با اشاره به اینکه طبق یک برنامه پنج ساله قصد داریم تمامی افراد بی هویت را هویت دار کنیم افزود: از این تعداد نیز اتباع ایرانی بازگشتی از کشور عراق را داریم که با تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی یک هزار و 440 نفر شناسنامه ایرانی گرفتند.

وی گفت: تلاش داریم که با اطلاع رسانی به مردم تا حد امکان ازدواج افراد ایرانی با اتباع خارجی به دلیل مشکلات فرهنگی و امنیتی و اجتماعی صورت نگیرد.

سیلاوی بیان کرد: تاکنون بیش از 630 ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی در خوزستان انجام گرفته و 520 مورد ازدواج مرد خارجی با زن ایرانی نیز در خوزستان صورت گرفته و همچنین 400 مورد ازدواج زن خارجی دارای گذرنامه با مردان ایرانی نیز ثبت شده است.

تحصیل سه هزار و 600 تبعه خارجی مجاز در خوزستان

وی گفت: هم اکنون سه هزار و 600 نفر از اتباع خارجی در مقاطع مختلف در مدارس خوزستان تحصیل می کنند.

وی افزود: دانشجویانی نیز از کشورهای مختلفی داریم که 400 نفر از اتباع خارجی مجاز در دانشگاه های خوزستان تحصیل می کنند.

سیلاوی ادامه داد:علاوه بر اتباع خارجی پناهنده در خوزستان، از بیش از 54 کشور جهان هم اتباع خارجی در شرکت های تولیدی و صنعتی خوزستان مشغول به کار با روادید کار هستند.

وی افزود: با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران و اثبات حقانیت پس از برجام تعداد زیادی از کشورهای خارجی به منظور سرمایه گذاری و اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی هم سرمایه گذاری کرده و یا مشغول به کار شدند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ایرانی آزاد
|
UNITED KINGDOM
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
0
افغانها ایرانی هستن ، زبانشون فارسی ما باید تاجیکها و افغان ها رو کمک کنیم ، آنها هم مسلمان و برادر دینی ما هستن ،
:
:
:
آخرین اخبار