تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۳۹۸۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وعده معاون رئیس جمهور برای بررسی پرونده ثبت ملی رودخانه کارون
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرونده ثبت ملی رودخانه کارون به عنوان میراث طبیعی را نیازمند بررسی مجدد دانست و وعده کرد این پرونده را که گفته شده بیش از 2 سال پیش به سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شده دوباره به جریان بیندازد
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مجوز تشکیل هیات امنا در پایگاه های میراث جهانی در برنامه ششم توسعه کشور به تصویب رسید.

زهرا احمدی پور شامگاه پنجشنبه در نشست با تشکل های مردم نهاد و انجمن های صنفی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه کشور مجوز تشکیل هیات امنا برای پایگاه های میراث جهانی را صادر کرده است.

وی اداره پایگاه های میراث جهانی توسط هیات امنا را تحولی در حوزه میراث فرهنگی دانست و افزود: جذب منابع خارج از بودجه دولتی، برنامه ریزی مالی و مدیریتی و مدیریت توسعه در پایگاه های جهانی، با تشکیل هیات امنا محقق می شود و در این صورت سازمان میراث فرهنگی فقط به عنوان ناظر عمل خواهد کرد.

معاون رئیس جمهوری خواستار ارائه حرفه ای مباحث از سوی تشکل های مردم نهاد شد و اضافه کرد: برخی مسائل در حوزه میراث فرهنگی باید به صورت ریشه ای مرتفع شود و تنها از طریق شورای عالی میراث، دولت و یا مجلس می توان آنها را حل کرد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم تشکل های مردم نهاد و دوستداران میراث فرهنگی در نقش 'میراث بان' با سازمان میراث فرهنگی همکاری کنند، گفت: با توجه به تخصصی که تشکل ها در حوزه کاری خود دارند، می توانند با همفکری و ارائه پیشنهاد، بسیار نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
احمدی پور افزود: ما سمن ها را برای دستیابی به بلوغ مدنی شکل دادیم و باید از آنها مراقبت کنیم و نقد سازنده را از تخریب و مسائل شخصی جدا کنیم.

به گفته وی در صورتی که کار سمن ها از نقد به تخریب برسد، در مقابل سازمان ها قرار می گیرند، این در حالیست که فلسفه تشکیل سمن ها، ایجاد پل ارتباطی و واسطه بین دولت و مردم است تا بتوانند با جهت بندی و دسته بندی مطالبات مردمی آنها را محقق کنند.

احمدی پور از نمایندگان سمن ها خواست که ظرفیت های برون سپاری و امور قابل واگذاری در حوزه کاری خود را شناسایی و به سازمان میراث فرهنگی ارائه دهند تا بتوان آنها را بررسی و بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

وی تاکید کرد: فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید دغدغه های خود را به راه حل هایی تبدیل کنند که در نهایت به اهداف آنها منتهی شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر 21 اثر تاریخی فرهنگی کشور به ثبت میراث جهانی رسیده است که سه اثر تاریخی در خوزستان قرار دارند.

*'کارون' دوباره به جریان می افتد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در حاشیه این نشست پرونده ثبت ملی رودخانه کارون به عنوان میراث طبیعی را نیازمند بررسی مجدد دانست و وعده کرد این پرونده را که گفته شده بیش از 2 سال پیش به سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شده دوباره به جریان بیندازد.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت های گردشگری خوزستان غیرقابل انکار است، افزود: همه انواع گردشگری، به طور کامل به علاوه گردشگری دفاع مقدس در خوزستان وجود دارد.

احمدی پور تاکید کرد: گردشگری خوزستان می تواند همپای صنعت نفت، منبع تولید ثروت برای این استان باشد و جایگاه آن را تداوم ببخشد.

وی در ادامه درباره موضع منفعلانه نسبت به تخریب بافت های تاریخی شهرها گفت: واگذاری بافت های تاریخی بر اساس دستورالعمل صندوق احیا انجام می شود، از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر آثاری که در بافت های تاریخی وجود دارند در مالکیت اشخاص حقیقی هستند که عدم همکاری این افراد در حفاظت از آثار، منجر به تخریب آنها می شود.

*تدوین پرونده ثبت جهانی ایذه

علی درویشی دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش نیز در این نشست گفت: با وجود 2 محوطه تاریخی در این شهرستان، مدیران شهری بر توسعه و تخریب فضاهای تاریخی اصرار می کنند و میراث فرهنگی را سد راه توسعه عنوان می کنند که این مساله نیاز به آموزش دارد.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه نیز در این نشست خواستار تشکیل کارگروه ثبت جهانی ایذه و طرح پرونده ثبت جهانی آن شد.

فرامرز خوشاب با اشاره به تنوع اقلیمی در خوزستان گفت: سند چشم انداز گردشگری این استان باید با همکاری سازمان های مردم نهاد تهیه و تدوین شود.

وی توسعه فضای موزه ای در استان را ضروری دانست و افزود: یکی از خواسته های مهم دوستداران میراث فرهنگی و دوستداران محیط زیست، اقدام برای ثبت جهانی رودخانه کارون به عنوان مهم ترین رودخانه تمدن ساز کشور است.

*مهمانسراهای دولتی تعطیل شود

عضو هیات مدیره اتحادیه هتل داران خوزستان نیز در ادامه این جلسه، خواستار تعطیل شدن مهمانسراهای دولتی در استان شد.

عبدالحمید حرمتی با بیان اینکه در دنیا چیزی به نام مهمانسرای دولتی وجود ندارد افزود: این مهمانسراها با هتل ها رقابت کرده و باعث ورشکستگی آنها شده اند.

وی اضافه کرد: با وجود قطع بودجه دولتی مهمانسراها، به مامورسرا تغییر نام داده و همچنان از بودجه های دولتی استفاده می کنند.

نماینده شبکه سمن های میراث فرهنگی خوزستان نیز در ادامه خواستار برون سپاری امور به سازمان های مردم نهاد و تشکیل کمیته های نجات بخشی میراث فرهنگی شد.

مجید کیوانی عملکرد میراث فرهنگی خوزستان را ضعیف توصیف کرد و افزود: در حوزه گردشگری عشایر، گردشگری سلامت، راهیان نور به خوبی عمل نشده است.

بر اساس این گزارش، محدود بودن زمان این نشست برای ارائه مسائل و مشکلات تشکل ها و انجمن های صنفی اعتراض برخی از آنها را به دنبال داشت.

برخی نیز به تشکیل نشدن جلسات مشترک با مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان انتقاد داشتند. این مسائل باعث بحث و جدل برخی از حاضران در جلسه شد که در نهایت با واکنش احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور روبه رو شد.

وی با بیان اینکه مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان نماینده عالی سازمان میراث فرهنگی در این استان است، تصریح کرد: توهین نمایندگان تشکل های مردمی به ایشان جایز و زیبنده نیست و انتظار داریم نمایندگان سمن ها به جای طرح مسائل شخصی مسائل و پیشنهادات حوزه کاری خود را مطرح کنند.

زهرا احمدی پور از چهارشنبه شب به خوزستان سفر کرده است و در بدو ورود به گلزار شهدای اهواز رفت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

بازدید از سه اثر تاریخی جهانی در شوش و شوشتر و دیدار با تشکل های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از برنامه احمدی پور بود و سفر به آبادان و خرمشهر نیز آخرین برنامه حضور وی در خوزستان بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار