تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۳۹۹۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه هشتمین کنگره سالانه تصویربرداری بیماری‌های زنان تشریح شد؛
رشد 30 برابری امکانات و تجهیزات تصویربرداری در خوزستان
محورهای مورد بررسی در روزهای برگزاری کنگره شامل حاملگی دو و چندقلویی، تومورهای تخمدان، بیماری‌های پستان و رادیولوژی مداخله‌ای است و از تمام متخصصان زنان، پزشکان عمومی و ماماها برای حضور در کنگره دعوت می‌شود

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی جزئیات برگزاری این کنگره چهار روزه از 29 دی تا دوم بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی اهواز را تشریح کرد و گفت: محورهای مورد بررسی در روزهای برگزاری کنگره شامل حاملگی دو و چندقلویی، تومورهای تخمدان، بیماری‌های پستان و رادیولوژی مداخله‌ای است و از تمام متخصصان زنان، پزشکان عمومی و ماماها برای حضور در کنگره دعوت می‌شود.

دکتر احمد سلطانی شیرازی در نشست خبری هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی که روز یک‌شنبه 26 دی‌ماه در سالن جلسات معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امسال هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی از 29 دی‌ماه تا دوم بهمن‌ماه در تالار شهدای دانشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: مطابق روال همیشگی، این برنامه آموزشی به‌صورت کشوری است و بیشتر در ارتباط با تخصص تصویربرداری بیماری‌ها شامل رادیولوژی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، MRI و بیماری‌های مختلف حیطه زنان که متخصصان زنان به‌طور روزمره با آن درگیر هستند و در ارتباط با سایر رشته‌ها مانند جراحی عمومی، رادیوتراپی، پاتولوژی و آزمایشگاه خواهد بود.

برگزاری 4 کارگاه آموزشی و برپایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی یکی از برنامه‌های این کنگره را ارائه سخنرانی‌های علمی عنوان کرد و گفت: همچنین مانند سال‌های گذشته، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شوند که شیوه آموزش‌ در این کارگاه‌ها به‌طور مستقیم خواهد بود و با حضور بیمار و ایجاد مهارت در فراگیران به‌صورت فرد به فرد انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال چهار کارگاه آموزشی طی برگزاری کنگره در نظر گرفته‌شده است؛ همچنین امسال نمایشگاهی از تجهیزات پزشکی روز شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی که در ایران نمایندگی دارند، برپا می‌شود و این شرکت‌ها تجهیزات و دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند و آخرین اطلاعات را در این حوزه ارائه می‌دهند.

رشد 30 برابری امکانات و تجهیزات تصویربرداری در خوزستان

سلطانی‌شیرازی با بیان اینکه این کنگره موجب می‌شود که شرکت‌کنندگان با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شوند و از آخرین اطلاعات در دسترس آگاهی حاصل کنند، اظهار کرد: این مسأله خود نوعی ارتقای کیفیت در سطح استان محسوب می‌شود. در بخش تصویربرداری امکانات و تجهیزات استان طی 30 سال گذشته چه از نظر تعداد دستگاه‌ها در مراکز تصویربرداری و تکنولوژی تجهیزات بیش از 30 برابر رشد کرده است.

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با اشاره به فعالیت حدود 50 مرکز رادیولوژی در اهواز، خاطرنشان کرد: البته ممکن است که همه این مراکز به یک اندازه فعال نباشد، اما در بخش‌های مختلف در حال سرویس‌دهی به مراجعه‌کنندگان هستند.

وی تصریح کرد: به چند دلیل این کنگره به بیماری‌های زنان و مامایی اختصاص پیدا کرده است. یکی آن است که ما فکر می‌کنیم باید قدر زنان را بیشتر بدانیم و باید بیشتر به آن‌ها توجه شود. به‌خصوص یک خانم باردار، خود به لحاظ فیزیولوژیک دچار استرس زیادی است، ما باید دغدغه‌های روحی و روانی او را کم کنیم و هم بستری را فراهم کنیم که در نهایت یک فرزند سالم تحویل جامعه داده شود. آینده همه ما به این فرزندان بستگی دارد.

هر نوزاد ناقص 500 میلیون تومان هزینه به جامعه تحمیل می‌کند

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی ادامه داد: هر نوزاد ناقصی که وارد این دنیا می‌شود، می‌تواند برای جامعه ما حداقل 500 میلیون تومان هزینه داشته باشد؛ به عبارت دیگر پیش‌بینی کردن می‌تواند به ازای هر فرد حداقل 500 میلیون تومان به نفع جامعه باشد.

سلطانی‌شیرازی گفت: در این کنگره درباره 30 موضوع سخنرانی خواهیم داشت و چهار پانل نیز برگزار می‌شود. به طوری‌که یک نفر به‌عنوان مدیر پانل، یک موضوع یا یک بیماری را با دیگر اعضای شرکت‌کننده پانل مطرح می‌کند، نظرات دیگران را می‌شنود و درباره موضوع به تفصیل بحث و تبادل‌نظر می‌کنند.

خطر 10 برابری حاملگی دو یا چندقلویی برای جنین و مادر

وی عنوان کرد: امسال در بخش بیماری‌های دوران بارداری موضوع دوقلویی یا چندقلویی نوزادان مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌طور معمول از هر 80 حاملگی، یک حاملگی ممکن است دوقلو یا چندقلو باشد، اما در حاملگی چندقلویی و دوقلویی میزان خطراتی که برای جنین و مادر وجود دارد، تقریباً 10 برابر یک حاملگی تک‌قلویی است.

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی توضیح داد: میزان شیوع خطر شامل یک سری اختلالات در جنین یا بیماری‌های ناشی از بارداری مانند فشار خون، مسمومیت حاملگی‌ها، خونریزی‌های پس از زایمان و ... است. در نهایت تلاش ما آن است که توجه ویژه‌ای به این نوع بارداری داشته باشیم و موضوع چندقلویی را از همه ابعاد مورد مطالعه قرار دهیم تا بتوانیم خطر این حالت فیزیولوژیک را در جنین کاهش دهیم.

سلطانی‌شیرازی گفت: به نظر می‌رسد امروزه شیوع بارداری‌های چندقلویی افزایش یافته است و دلیل آن نیز استفاده از روش‌هایی مانند IVF برای بارداری یا استفاده از داروهایی است که به‌عنوان تحریک‌کننده تخمدان استفاده می‌شود؛ در واقع ما می‌خواهیم این مسأله در استان به بهترین شکل مدیریت شود.

فاصله بسیار زیاد مرگ‌ومیر زنان باردار استان نسبت به استاندارد جهانی

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم در بررسی وضعیت سلامت و بهداشت هر کشور میزان مرگ‌ومیر زنان باردار است، گفت: در استان خوزستان به دلیل آنکه رشد جمعیت و میزان شیوع حاملگی بالا است، آمار مرگ‌ومیر زنان باردار هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و از هر یک‌هزار زن باردار، 28 نفر فوت می‌کنند که لازم است برای کاهش آن به نکات مختلفی توجه کنیم.

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی افزود: موضوع دیگری که جزو مباحث مامایی است و امسال به آن توجه جدی شده، بررسی بیماری‌های مادرزادی جنین است. یکی از دغدغه‌های هر مادر از زمان تولد فرزندش آن است که نوزاد دچار مشکل نباشد. با توجه به آنکه ما در یک مقطع زمانی خاصی می‌توانیم با این بیماری‌ها به طور صحیح برخورد کنیم و ختم حاملگی (سقط جنین) را انجام دهیم تا تصمیم درستی گرفته شود، استفاده از زمان دقیق و یک جدول زمانی درست، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

تصمیم‌گیری برای جنین پس از هفته نوزدهم بسیار سخت می‌شود

سلطانی شیرازی تصریح کرد: همچنین لازم است که بتوانیم مهارت‌های رادیولوژیست‌ها را در تشخیص این بیماری‌ها در هفته‌های اول بالا ببریم؛ هدف این است که تا پیش از هفته نوزدهم، بتوانیم اکثر بیماری‌ها را بشناسیم و آن‌ها را بررسی کنیم. در هر حال با محدودیت‌های قانونی و شرعی که وجود دارد، تصمیم‌گیری برای جنینی که دچار بیماری مادرزادی (آنومالی) است، پس از 19 هفته بسیار سخت می‌شود.

وی ادامه داد: از لحاظ قانونی اگر مشخص شود که جنین دچار یک اختلال دستگاهی یا ضایعه‌ای است که با حیات منافات دارد و تشخیص آن پیش از 19 هفته انجام شود، فرد می‌تواند به‌طور قانونی به حاملگی پایان دهد و با این کار می‌توان از عوارض‌ بیماری کم کرد. تشخیص این بیماری‌ها پیش از 19 هفتگی جنین، نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد. ما باید بتوانیم این مهارت را در تمام همکاران ایجاد کنیم تا بتوانیم با اطمینان به مادر بگوییم که چنین شما سالم است یا خیر.

سرطان پستان و ریه؛ 2 سرطان شایع در زنان

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی در خصوص مهم‌ترین بیماری‌های زنان، گفت: اگر بخواهیم بیماری‌های غیر از دوره حاملگی را در نظر بگیریم، یکی از مهم‌ترین بیماری‌ها سرطان پستان به‌عنوان یک سرطان شایع است؛ دومین بیماری نیز سرطان ریه به‌عنوان دومین سرطان شایع در خانم‌ها است.

سلطانی‌شیرازی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که سن سرطان در کشور پایین آمده است. در استان خوزستان نیز شیوع این بیماری بیش از مناطق دیگر به نظر می‌رسد. یکی از دلایل آن هم شاید وجود امکانات تشخیصی و توجه مردم است، به‌عبارتی امکانات تشخیصی در دسترس مردم قرار دارد و این موجب می‌شود که آمار بسیار بالا برود.

وی افزود: در گذشته شاید افراد کمی برای پیشگیری به مراکز مراجعه می‌کردند، اما امروزه تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان را کسانی تشکیل می‌دهند که برای پیشگیری آمده‌اند. به همین دلیل آمار روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و موجب می‌شود که این بیماری‌ها زودتر تشخیص داده و درمان شوند.

دعوت از پزشکان عمومی و ماماها برای حضور در کنگره

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی گفت: از همه همکاران، متخصصان زنان، کسانی که خارج از اهواز یا در شهرهای کوچک و روستاها هستند، پزشکان عمومی و ماماها دعوت می‌کنیم که از این فرصت برای شرکت در هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان شرکت کنند. بسیاری از اوقات پزشکان عمومی یا ماماها خط مقدم ارتباط مردم با واحدهای بهداشتی هستند و این افراد هرچه با امکانات رادیولوژی یا تشخیصی آشناتر باشند، بسیار زودتر می‌توانند به بیماران خود کمک کنند.

سلطانی‌شیرازی تأکید کرد: در واقع هدف نهایی آن است که خدمات بهداشتی و درمانی ما در حد استانداردهای جهانی باشند و بتوانیم این آرامش را به بیمار بدهیم تا یقین داشته باشد کاری که برای او انجام می‌شود، بهترین کار است. با این رویکرد در نهایت اگر در خدماتی مسأله‌ای پیش آید، فرد می‌پذیرد و می‌داند کسی در این زمینه کوتاهی نکرده است.

وی افزود: با ارتقاء سطح مهارت‌ها و آموزش‌ها موجب می‌شویم کسانی که این تکنیک‌ها را بلد نیستند، از حیطه ارائه سرویس‌ها حذف شوند. ما معتقد هستیم که این خدمات باید توسط کسانی ارائه شود که هم مهارت و هم جایگاه علمی و قانونی آن را دارند. کسانی که به‌صورت غیرقانونی این سرویس‌ها را به مردم ارائه می‌دهند باید بدانند که اشتباه می‌کنند. به مردم نیز توصیه می‌کنیم به مراکزی مراجعه کنند که این خدمات را به‌صورت قانونی ارائه می‌دهند.

محورهای مورد بررسی در روزهای اول تا چهارم کنگره

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی تصریح کرد: در روز اول کنگره توجه ما بیشتر به امور مامایی است که قسمت اول در محور حاملگی چندقلویی و دوقلویی و شامل مشکلاتی است که در بارداری دوقلویی به وجود می‌آید، مانند دوقلوهای به‌هم چسبیده. در قسمت دوم نیز آنومالی‌های جنین مورد توجه قرار می‌گیرد و تمام ارگان‌ها به‌طور مثال سیستم عصبی جنین، مغز، نخاع، اندام‌ها، ریه، سیستم کلیه، مثانه و ... هرکدام به‌طور جداگانه بررسی می‌شوند.

سلطانی‌شیرازی ادامه داد: در روز دوم، محور مباحث تومورهای تخمدان یعنی ضایعات تخمدانی است که می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در خانم‌ها شود. خونریزی‌های رحمی، علت‌های آن‌ها و شیوع این علل در دهه‌های مختلف زندگی یک خانم در پیش از دوران بارداری، دوران بارداری و یائسگی بررسی می‌شوند.

وی اظهار کرد: در روز سوم نیز در قسمت بیماری‌های پستان، بیماری‌های عفونی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در روز سوم و چهارم، یک بخش درباره رادیولوژی مداخله‌ای (Interventional Radiology) وجود دارد که می‌تواند نقش درمان را ایفا کرده و در بسیاری از موارد از انجام یک عمل وسیع جلوگیری کند. یک روز از کنگره به این بحث اختصاص پیدا کرده و از صاحب‌نظران این حوزه دعوت شده است.

هیچ روش تصویربرداری وجود ندارد که در خوزستان قابل انجام نباشد

دبیر علمی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی در خصوص انجام رادیولوژی سه‌بُعدی در استان، گفت: در سونوگرافی چندین روش قابل استفاده است. یکی از روش‌ها سونوگرافی معمولی است که دوبُعدی و مرسوم است. سونوگرافی یک روش تصویربرداری متحرک است که تصویر نمایش داده‌شده می‌تواند سه‌بُعدی یا چهاربُعدی باشد.

سلطانی‌شیرازی افزود: امکان انجام تمام این سونوگرافی‌ها در استان وجود دارد. حتی در دیگر روش‌های تصویربرداری در کشور، خوزستان وضعیت مناسبی دارد. تعداد مراکز MRI و سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی و سونوگرافی در استان تقریباً کافی است و تجهیزات همه مراکز به‌روز است. هیچ روش تصویربرداری وجود ندارد که در استان قابل انجام نباشد.

امکان انجام رادیولوژی به وسیله جراحان زنان؟

وی درباره انجام رادیولوژی به وسیله جراحان زنان، تأکید کرد: بر اساس قانون وزارت بهداشت متخصصان زنان می‌توانند از سونوگرافی به‌عنوان یک ابزار کمک‌تشخیصی استفاده کنند، اما حق دریافت هزینه و پذیرفتن بیمار از خارج را ندارند؛ البته این متخصص باید مهارت کافی داشته و دوره‌های لازم را گذرانده باشد. ما نیز با این مسأله مخالفتی نداریم، اما واقعیت این است که این کار مربوط به متخصصان رادیولوژی و مسئولیت آن‌ها است. رادیولوژیست‌ها در این زمینه صاحب‌نظرتر هستند. ما نیز تابع قانون وزارتخانه هستیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار