تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۳۹۹۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دبیر اجرایی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان عنوان کرد:
خوزستان در رتبه سوم رادیولوژی مداخله‌ای
دبیر اجرایی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با بیان اینکه سال گذشته 250 نفر در هفتمین کنگره شرکت کردند، از پیش‌بینی افزایش این آمار در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ کار تشخیصی وجود ندارد که نتوانیم آن را در استان انجام دهیم
خوزستان در رتبه سوم رادیولوژی مداخله‌ایدبیر اجرایی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با بیان اینکه سال گذشته 250 نفر در هفتمین کنگره شرکت کردند، از پیش‌بینی افزایش این آمار در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ کار تشخیصی وجود ندارد که نتوانیم آن را در استان انجام دهیم.

 دکتر مرتضی طهماسبی در نشست خبری هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی که روز یک‌شنبه 26 دی‌ماه در سالن جلسات معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در کنگره امسال سه بخش بیماری‌های مرتبط با بیماری‌های زنان، بیماری‌های مرتبط با حاملگی و بیماری‌های مرتبط با پستان، هر‌کدام در یک روز بررسی می‌شوند که برای هر کدام از حوزه‌ها سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: قالب کنگره به این صورت است که مروری بر تمام مسائل شایع موجود درباره بیماری‌های زنان، حاملگی و پستان صورت می‌گیرد. نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نیز به همکاران ارائه می‌شود. همچنین در حاشیه کنگره نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای تجهیزات تصویربرداری دنیا معرفی و برپا می‌شود تا در این زمینه بتوانیم آخرین سرویس‌های روز دنیا را جذب کنیم و آن سرویس‌ها را ارائه دهیم. در این خصوص تاکنون پیشرفت مناسبی داشته‌ایم.

دبیر اجرایی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی با اشاره به شرکت 250 نفر در هفتمین کنگره بیماری‌های زنان، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که امسال تعداد شرکت‌کنندگان افزایش یابد؛ گروه‌های هدف کنگره تنها رادیولوژیست‌ها نیستند بلکه متخصصان زنان، جراحان، ماماها، پرستاران و پزشکان عمومی در این کار با ما همکاری دارند و بسیاری از رشته‌های پزشکی با بیماری‌های زنان مرتبط هستند.

طهماسبی تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص سرطان پستان و دهانه رحم قابل پیشگیری هستند. در حال حاضر روش‌هایی برای پیشگیری از این بیماری‌ها وجود دارد و اطلاع‌رسانی در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از بحث‌های هشت سال گذشته ما آن بود که هم به پزشک‌ها آموزش‌های بیشتری ارائه دهیم و اطلاع‌رسانی کنیم و هم آگاهی مردم را بالا ببریم تا برای جلوگیری از این سرطان‌ها پیش از آنکه به مراحل انتهایی خود برسند، افراد برای تشخیص مراجعه کنند.

وی در خصوص جایگاه استان در تصویربرداری پزشکی، گفت: در حال حاضر هیچ کار تشخیصی وجود ندارد که نتوانیم آن را در استان انجام دهیم. دستگاه‌های رادیولوژی تقریباً در اکثر مناطق دیجیتال هستند. دستگاه‌های سونوگرافی هم داپلر دارند و هم تصویربرداری سه‌بُعدی و چهاربُعدی انجام می‌دهند. دستگاه‌های موجود در سطح شهر و سی‌تی‌اسکن‌ها نیز جزو بهترین و آخرین دستگاه‌های حال حاضر دنیا هستند. ما در بحث رادیولوژی مداخله‌ای نیز از وضعیت خوبی برخوردار هستیم و در این زمینه شاید رتبه دوم یا سوم کشور را داشته باشیم.

دبیر اجرایی هشتمین کنگره تصویربرداری بیماری‌های زنان و مامایی همچنین درباره استفاده متخصصان زنان از دستگاه‌های تصویربرداری، گفت: یک متخصص زنان می‌تواند برای بیمار خود سونوگرافی انجام دهد، اما گزارش‌نویسی در حیطه کار رادیولوژی است و یکی از دلایل آنکه می‌گوییم یک متخصص زنان نمی‌تواند کار گزارش‌نویسی را انجام دهد، آن است که ممکن است پزشک یک تشخیص غلط بدهد و بر اساس آن نیز عمل کند.

طهماسبی ادامه داد: اگر متخصص می‌خواهد دست به عملی بزند، کسی که تخصص رادیولوژی دارد باید آن را برای او تأیید کند چراکه این حیطه تخصصی متخصصان زنان نیست و ممکن است موجب خطایی شود و کسی نیز متوجه خطای رخ‌داده نشود؛ بنابراین اینکه یک متخصص زنان، خود بیماری را تشخیص دهد و آن را درمان کند، از نظر نظام پزشکی ما قابل قبول نیست.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار