تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۱۴۰۰۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گرایش مردم خوزستان به مصرف برنج محلی
رئیس انجمن برنج خوزستان گفت: گرایش مردم خوزستان به مصرف انواع برنج های محلی تولیدی استان افزایش یافته است.

محمد سواری یکشنبه افزود: بررسی ها نشان می دهد که مصرف برنج تولیدی خوزستان در ماه های اخیر افزایش یافته و این می تواند نگرانی شالی کاران استان را که مدتها در حسرت فروش محصول خود بودند تا حدودی زیادی برطرف کند.

به گفته وی هم اکنون قیمت برنج مرغوب عنبربو در خوزستان هرکیلوگرم 62 تا 65هزار ریال می رسد در حالی که پارسال این رقم بین 40 تا 42هزار ریال در نوسان بود.

رئیس انجمن برنج خوزستان با بیان اینکه ذائقه مردم نسبت به مصرف برنج محلی تغییر کرده و از میزان مصرف برنج هندی کاسته شده افزود: این مساله می تواند نقطه عطفی در بهبود اقتصاد محلی و حمایت از تولید داخلی و تقویت اقتصاد مقاومتی باشد.

وی اظهار کرد:هم اکنون هرکیلوگرم برنج هندی درجه یک بین 43تا 45هزار ریال عرضه می شود ولی در برخی موارد تا زیر 40هزار ریال نیز سقوط کرده است.

سواری گفت:بسیاری از فروشگاه های عرضه مواد غذایی در خوزستان مملو از انواع برنج خارجی با برندهای مختلف است ولی تقاضای کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان تقاضا برای برنج محلی در استان همچنان رو به افزایش است و برای نخستین بار بهای برنح محلی استان از برنج خارجی (هندی) پیشی گرفته افزود:خوشبختانه با اطلاع رسانی درست و آگاهی مصرف کنندگان از زیان های احتمالی برنج خارجی ، مردم به سمت مصرف برنج محلی گرایش پیدا کرده اند.

وی گفت: در سال های گذشته افرادی فرصت طلب و سودجو برنج خارجی بی کیفیت را با برنج خوزستان مخلوط کرده و به بازار عرضه می کنند که این مساله باعث بدنامی برنج تولیدی این استان شده بود.

سواری بیان کرد: هم اکنون جایگاه برنج محلی در خوزستان به گونه ای ارتقا یافته است که شهروندان خوزستانی ترجیح می دهند برای مصارف معمولی خود از برنج محلی و در مواردی نادر به ویژه میهمانی ها از برنج خارجی استفاده کنند و برخی نیز این دو برنج را به صورت مخلوط مصرف می کنند.

وی گفت: برنج خارجی ظاهر خوبی دارد ولی در عوض برنج محلی معطر و با ذائقه ما خوزستانی ها سازگارتر است ضمن آنکه به دلیل نبود افزودنی های خاص در برنج ، هیچ خطری متوجه مصرف کنندگان نیست.

سواری با اشاره به اینکه در سال های اخیر ذائقه مصرف کنندگان به سمت و سوی برنج هندی گرایش پیدا کرد و این به ضرر اقتصاد محلی استان بود افزود: خوشبختانه تقاضا برای مصرف برنج محلی در استان رو به افزایش است و می توان گفت برنج محلی در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی در سطح شهرهای استان به فروش می رسد.

وی برند سازی برنج محلی استان را در راستای بهبود کیفیت این نوع برنج و گرایش بیشتر مردم به مصرف آن موثر بیان کرد.

استان خوزستان امسال با تولید 150هزار تن برنج از انواع محلی چمپا ، عنبر بو، کادوس و شفق سومین تولیدکننده برنج پس از استان های گیلان و مازندران است.

دشت آزادگان ، خرمشهر ، باغملک ، دزفول ، رامهرمز ، شادگان و اهواز مهمترین مناطق کشت برنج در استان خوزستان است.

استان خوزستان با تولید سالانه 14.5میلیون تن محصولات زراعی و باغی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار