تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۱۴۰۰۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهاجرت پرندگان به تالاب نیشکر ناصری خرمشهر
 این روزها مرغان زیبای مهاجر با آوای دل انگیز خود به تالاب نیشکر معروف به تالاب ناصری خرمشهر جانی دوباره بخشیده اند.

تالاب ناصری، واقع در 17کیلومتری مسیر شمال جاده ترانزیتی خرمشهر - اهواز، چشم اندازی زیبا برای گردشگران و دوستداران محیط زیست است.


این تالاب که با وسعتی افزون بر 29هزار و 400هکتار در شمال خرمشهر و اراضی غرب راه آهن واقع شده حالا پذیرای حدود 85 هزار قطعه پرنده از سیبری است که برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت کرده اند.

انواع مرغابی نظیر 'تنجه، گیلار، فیلوش، سرسبز، خوتکا، نوک پهن، سرحنایی، اردک ارده ای، چنگر و چنگر نوک سرخ و 'پلیکان' را می‌توان در این تالاب مشاهده کرد.

همچنین در فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی، گونه‌هایی نظیر 'فلامینگو، کنگر و کاکایی، کورکور حنایی، باکلان، چوپا، سلیم خرچنگ خوار و اووست' برای زمستان گذرانی به این تالاب می آیند.
گونه فلامینگو، کاکائی، چنگرنوک سرخ، چوپا، اووست، دیدمک و پرستوی دریایی نیز به لحاظ سازگاری با محیط شرایط بومی را پیدا کرده و جوجه آوری کرده‌اند.

به منظور حفظ گونه‌های پرندگان از پایان سال گذشته تا نیمه نخست امسال مجوز صید صادر نمی‌شود و صید پرندگان در این فصل ممنوع است و باتوجه به کاهش دمای هوا در مناطق شمالی و منطقه سیبری هر ساله قسمت هایی از زیستگاههای حیات وحش کشور و منطقه پذیرای پرندگان مهاجر می شود.

رضا جاوید رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرمشهر با بیان خبر افزایش جمعیت پرندگان در تالاب ناصری این شهرستان، گفت:استان خوزستان به دلیل تنوع زیستگاهی و وجود تالاب های متعدد بیشترین تعداد حضور پرندگان مهاجر را در خود دارد که تالاب ناصری یکی از تالاب های مهم میزبان پرندگان مهاجرت است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر با اشاره به اینکه شروع فصل مهاجرت پرندگان از اواخر آبان ماه صورت می گیرد، گفت: مهاجرت زمستانی پرندگان از ابتدای ورود تا برگشت آنها چهار ماه به طول می کشد که در این مدت برای شناسایی گونه های مختلف پرندگان برنامه سرشماری در تمام زیستگاهها به عمل می آید.

جاوید خاطرنشان کرد: اغلب گونه های مهاجری که از سال های قبل تاکنون در منطقه شناسایی شده اند انواع اردک های سرچرˈحناییˈ، کله سبزˈ، ˈنوک پهنˈ، ˈسرسفیدˈ ˈتاجدارˈ، ˈسرسیاهˈ، ˈدم درازˈ ، ˈبلوطیˈ، ارده ای، ˈابروسفیدˈ ،ˈخوتکاˈ ، ˈگیلارˈ و ˈفیلوشˈ است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر افزود: گونه های اردک غاز نما، ˈآنقوتˈ ، ˈتنجهˈ و انواع غازها مانند غاز ˈپیشانی سفیدˈ، غاز خاکستری از دیگر گونه های مهاجر است و تعدادی از این گونه های پرنده وارد زیستگاه های تالاب و زمین های نیشکر، دشت ها و آبگیرهای شهرستان خرمشهر می شوند.

جاوید، از دیگر گونه های مشاهده شده در تالاب ناصری را ˈفلامینگوˈ ، ˈپلیکان سفیدˈ ، ˈلک لک های معمولی و حاجی لک لک، ˈاکراس سیاهˈ ، ˈکفچه نوکˈ ، ˈباکلان گلوسیاهˈ برشمرد و افزود: این پرندگان مهاجر برای گذران زمستان به مناطق آبی حوزه خرمشهر مهاجرت می کنند.

تالاب ناصری، از تالاب های مهم و انسان ساخت در حدود 17 کیلومتری شمال خرمشهر است، که در نتیجه تخلیه زه آب های کشاورزی عمدتا صنعت نیشکر ، در سال 1378 شکل گرفت.

با مطالعات انجام شده در زمینه گونه ها، جمعیت و تراکم پرندگان از سال 1380 تاکنون 32 گونه در این تالاب شناسایی شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار