تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۱۴۰۰۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرسودگی ادوات، چالش پیش روی کشت مکانیزه در بهبهان
دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی بهبهان گفت: فرسوده بودن ادوات مکانیزاسیون کشت‌ مکانیزه بهبهان را با چالش روبه رو کرده است
 دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی بهبهان گفت: فرسوده بودن ادوات مکانیزاسیون کشت‌ مکانیزه بهبهان را با چالش روبه رو کرده است.

مسعود ثریا اظهارداشت: کاهش 30 درصدی آب نسبت به سال‌های گذشته در مناطق شمال زیر حوزه آب‌ریز رودخانه مارون از عمده‌ترین مشکلات نظام صنفی بهبهان است.

وی افزود: کاهش نزولات آسمانی، سیاست‌گذاری نامطلوب و مدیریت وزارت نیرو که بدون در نظر گرفتن قانون بهره‌وری فقط به دلایل سیاسی در طی چند سال اخیر با رهاسازی بیش از 70 متر مکعب آب رودخانه  مارون به تالاب شادگان مشکلات زیادی را برای بهره‌وران بهبهان به همراه داشته است.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی بهبهان با اشاره به رهاسازی آب به تالاب شادگان گفت: با توجه به اینکه آب‌وهوای مناسب سبب حاصلخیزی  دشت 50 هزار هکتاری بهبهان شده است و قانون بهره‌وری بخش کشاورزی را با تولید 5 الی 7 تن گندم توجیه می‌کند اما عدم مدیریت صحیح سبب شد کشت‌های تابستانه در سال زراعی 94 و 95 در سطح شهرستان بهبهان انجام نشود.

وی درباره کشت‌های مکانیزه بیان کرد: مکانیزاسیون بخش کشاورزی به دلیل فرسوده بودن ناوگان مکانیزاسیون اغلب کشت‌های مکانیزه بهبهان با چالش روبه رو است. تامین تراکتور نیاز به مشارکت دولت در اعطای تسهیلات بلندمدت کم‌بهره است؛ به دلیل نبود ادوات مناسب حدود 10 الی 20 درصد محصول کشاورزان ضایع می‌گردد.

ثریا عنوان کرد: بهبهان با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیلی مانند رودخانه پرآب مارون و خیرآباد  می‌تواند با اعطای تسهیلات آبیاری تحت فشار در منطقه یکی از قطب‌های برتر استفاده از کشت‌های مکانیزه با استفاده از روش‌های آبیاری نوین باشد که این امر فقط با مدیریت و اعطای تسهیلات محقق می‌شود.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی بهبهان گفت: بهبهان با بیش از 200 هکتار مزرعه گل نرگس و بیش از 100 میلیون شاخه گل بریده شده سبب اشتغال‌زایی 200 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم گردیده است. با توجه به توجیه اقتصادی و مقاومت ماندگاری گل نرگس بازارهای داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فروش گل نرگس افزود: فروش به استان‌های تبریز، تهران، مشهد، حوزه خلیج فارس و کشورهای استقلال یافته آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و اخیرا کشورهای اروپایی روبه گسترش است.

ثریا درباره خرید محصولات کشاورزان تصریح کرد: به دلیل عدم رعایت الگوی کشت مناسب توسط وزارت جهاد کشاورزی و ساماندهی بخش صیفی‌جات و سبزی‌جات در بهبهان با چالش‌های فراوانی روبه رو است که متاسفانه به دلیل بازار مناسب در سطح کشور و عدم صادرات گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات باغی شاهد ضررهای قابل توجهی در این بخش هستیم.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار