تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۴۰۰۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاپی زاده عضو مجمع نمایندگان خوزستان:
خوزستان همچنان درگیر ریزگردها / آلودگی رتبه نخست سرطان را به خوزستان داده است
عضو مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از آلودگی های نفتی و گازی پیوسته و ریزگردها در شهرهای این استان، گفت: این مشکلات سبب شده تا خوزستان رتبه نخست سرطان در کشور را به خود اختصاص دهد
عباس پاپی زاده در توضیح وضعیت آب و هوای شهرهای استان خوزستان، گفت: مردم استان خوزستان همچنان درگیر ریزگردها و آلاینده‌های نفتی و گازی هستند، متاسفانه تعداد افرادی که طی دو هفته اخیر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند افزایش یافته، به ویژه در فصل پاییز و زمستان آلرژی‌های جدید در این استان بروز پیدا کرده که هنوز علت دقیق آن شناسایی نشده است.

خوزستان همچنان درگیر ریزگردها و آلاینده‌های‌ نفتی‌وگازی/ آلودگی رتبه نخست سرطان را به خوزستان داده است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیست هزار نفر در یک روز به بیمارستان‌ها به دلیل مشکلات تنفسی مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: ریزگردها، آلاینده‌های نفتی و گازی و وجود گیاهان کنوکارپوس از جمله عوامل مطرح شده است اما در این شرایط تعطیلی مدارس و ادارات تنها راهکاری است که بدان بسنده می‌شود.

دولت باید به شکل عملیاتی به آلودگی خوزستان ورود پیدا کند

وی با تاکید بر اینکه دولت به صورت عملیاتی باید به موضوع آلودگی هوای خوزستان ورود پیدا کند، افزود: نیازی به مباحث پیچیده تحقیقاتی نیست متاسفانه هم‌اکنون لوله‌های نفتی و گازی در سطح شهر اهواز رها شده، به صورتی که برای شهر و اطراف آن تا کیلومترها آلودگی ایجاد می‌کند، گاز طبیعی به راحتی با آلاینده‌هایی چون گوگرد ‌سوزانده و وارد ریه‌های مردم می‌شود در صورتی که دولت باید از این منبع استفاده کرده و با تصفیه، آن را در اختیار مردم قرار دهد.

پاپی‌زاده معتقد است: پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور سیستمی فرسوده دارد، پتروشیمی‌های فعال در استان خوزستان نیز موجب رسوب فلزات در بدن جانداران و انسان شده است، متاسفانه صید ماهی هم در برخی از نقاط این استان امکان‌پذیر نیست زیرا به دلیل آب آلوده و رسوب فلزات سنگین صید را ممنوع کرده‌اند.

خوزستان رتبه نخست نرخ سرطان در کشور

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست نرخ سرطان را در کشور دارا است، گفت: اکثر افرادی که در مدت اخیر با تشدید آلودگی هوا در بیمارستان‌های خوزستان فوت کردند دچار بیماری‌های سرطانی یا قلبی بوده‌اند، آلاینده‌ها سرنوشت بدی را برای مردم این استان رقم زده‌اند.

پاپی‌زاده با یادآوری فعالیت نفتی در استان خوزستان از صد سال گذشته، گفت: مسئولان طی دوره‌های گذشته حاضر به پرداخت خسارت زیست‌محیطی نشده اند، متاسفانه حفر چاه‌های نفت منجر به نشت نفت در سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

انتقاد از نقش سازمان محیطزیست در کشت و رویش گیاه کنوکارپوس در اهواز

وی در ادامه در واکنش به سخنان معصومه ابتکار مبنی بر تاثیر گیاه کنوکارپوس در بروز بیماری‌های تنفسی و آلرژی مردم خوزستان به خصوص اهواز، گفت: جای سوال است که چرا سازمان حفاظت محیط‌زیست که مدعی این موضوع است اجازه کشت این گیاه بدون تحقیقات را در خوزستان داده است؟ کنوکارپوس درختی تراریخته است که دست‌کاری ژنتیک شده و بدون هیچ مطالعه‌ای در خوزستان توسعه داده‌اند.

پاپی‌زاده افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفظ نباتات در این زمینه مسئول هستند زیرا اثرات زیست‌محیطی این گیاه بررسی نشده است، در صورتی هم که تحقیقات کرده‌ باشند باز جای سوال است که چرا مانع کشت آن در این استان نشده‌‌اند؟ در واقع مدیران شهری و شهرداری بنا به دستور استاندار نسبت به هرس اقدام کرده‌اند. متاسفانه ریشه این درخت به نوعی است که به تمام تاسیسات سطح زیر زمین و سنگفرش پیاده‌روها آسیب می‌زند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با یادآوری لایحه هوای پاک، گفت: خوشبختانه کمبود قوانین در این حوزه وجود ندارد، بیش از 80 درصد مشکلات را هم با قوانین موجود می‌توان مرتفع ساخت اما  برای رفع بهانه‌گیری‌ها و خلا‌ءهای موجود لایحه هوای پاک تهیه شده که پس از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت.
:
:
:
آخرین اخبار