تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۰۱۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش ورودی آب سدهای کرخه دز و مارون در خوزستان
ورودی آب سدهای کرخه، دز و مارون از آغاز سال آبی جاری تاکنون در همسنجی با پارسال به ترتیب 66، 43 و 37 درصد کاهش داشته است
معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: ورودی آب سدهای کرخه، دز و مارون از آغاز سال آبی جاری تاکنون در همسنجی با پارسال به ترتیب 66، 43 و 37 درصد کاهش داشته است.

«رحیم میدانی» در نشست خبری در محل وزارت نیرو با اشاره به آخرین وضعیت بارش های کشور از آغاز سال آبی 96- 1395 (اول مهر) تا 26 دی، افزود: بارش ها تاکنون در کشور خوب و راضی کننده نبوده و مجموع میانگین بارش های کشور 53 میلیمتر بوده که در همسنجی با پارسال (127 میلیمتر) بیش از 58 درصد کاهش و در مقایسه با میانگین بلندمدت 42 درصد افت نشان می دهد.

به گفته وی، پیش بینی سازمان هواشناسی حاکی از وضعیت نرمال بارش ها در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت پیش روست؛ هر چند در این ماه ها دمای هوا بین یک تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت.

میدانی ادامه داد: در این مدت در حوزه خلیج فارس و دریای عمان شاهد کاهش 51 درصدی بارش ها در مقایسه با بلندمدت داشتیم.

وی یادآور شد: در استان فارس 78 درصد کاهش، کرمانشاه و خوزستان 54 درصد کاهش، ایلام 48 درصد کاهش، خراسان رضوی 65 درصد کاهش، کهگیلویه و بویراحمد 49 درصد کاهش، کردستان 36 درصد کاهش و هرمزگان 93 درصد کاهش بارش ها به ثبت رسیده است.

** ورودی آب سدهای کشور

به گفته وی، از آغاز سال آبی جاری تا 22 دی ماه گذشته، در مجموع ورودی آب به سدهای کشور با حجم هفت میلیارد مترمکعب، 37 درصد در همسنجی با سال آبی گذشته (11 میلیارد مترمکعب) کاهش داشته، و تنها سد زاینده رود در این مدت با افزایش 23 درصدی ورودی آب روبه رو بوده که دلیل آن، بارش سنگین برف در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری و پس از آن گرم شدن هوا و آب شدن برف ها بوده که در پشت سد جمع شده است.

وی گفت: سال گذشته آب ذخیره شده پشت این سد در این زمان از سال 166 میلیون مترمکعب بوده که امسال به 203 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار