تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۴۰۱۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روغن های زیتون با برند سانسا و اروخ غیراستاندارد هستند
روغن زیتون با عنوان پومیس که با برندهای سانسا و یا اروخ در بازار به فروش می رسد غیر استاندارد است و قابلیت استفاده خوراکی ندارد
مدیرکل استاندارد استان خوزستان گفت: روغن زیتون با عنوان پومیس که با برندهای سانسا و یا اروخ در بازار به فروش می رسد غیر استاندارد است و قابلیت استفاده خوراکی ندارد.

رضا دهدشتی زاده بیان کرد: روغن زیتون به شکل فرا بکر، بکر و تصفیه شده برای مصارف خوراکی عرضه می‌شود ،این نوع روغن، یکی از بدترین انواع روغن‌ها در فرآیند تهیه روغن زیتون بوده و طرز تهیه آن نیز به این صورت است که باقیمانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به فروش می‌رسانند که باید تنها مصرف صنعتی داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی برای واردات این نوع روغن برای مصارف خوراکی صادر نکرده، روغن های موجود در بازار قاچاق و غیر مجاز هستند و عرضه، خرید، فروش و انبار این محصول با هر نامی ممنوع است و بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران مشغول جمع‌آوری این فرآورده غیرمجاز از سطح بازار هستند.

وی گفت: این نوع روغن زیتون با برندهای مختلف از قبیل سانسا (Sansa) یا اروخ (Oruj) از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و یونان به صورت قاچاق وارد کشور شده و در بازار به فروش می رسد؛ روغن استخراج شده از تفاله زیتون با عنوان پومیس (pomace) است که ‏برای مصارف خوراکی با 10 درصد زیر قیمت روغن‌های دیگر به فروش می‌رسد.

بازرسان اداره کل استاندارد استان خوزستان در 9 ماه نخست امسال اقدام به توقیف یک هزار و 993بطری معادل دو هزار و 726 لیتر روغن تفاله زیتون کرده اند.

دهدشتی زاده با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان ملی استاندارد این روغن غیرقابل مصرف خوراکی است و از مبادی غیرمجاز وارد کشور می‌شود، افزود: مصرف‌کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فرآورده آگاه باشند و در هر بسته‌بندی که به یکی از نام های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب، و موضوع را به سامانه 1517 اطلاع دهند.
:
:
:
آخرین اخبار