تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۴۰۱۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت صنعت: 40 شرکت مجوز واردات خودرو گرفتند
مساله ثبت سفارش برای نمایندگی خاصی محدود نشده و برابر مقررات اقدام می شود
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون 40 شرکت مجوز نمایندگی رسمی واردات خودرو را اخذ کرده اند.

یدالله صادقی در جمع خبرنگاران افزود: اکنون امکان ثبت سفارش خودرو برای نمایندگی های واجد شرایط و دارای مجوز فراهم شده است و به هر تعداد نیاز باشد، می توانند بدون ممنوعیت و محدودیت واردات انجام دهند.

وی افزود: وزارت صنعت مانند سایر بخش های کشور در زمینه خودرو بر اصل سیاست حمایت از تولید داخل تاکید دارد و شرکت هایی که از نمایندگی های خودروساز اروپایی و آسیایی مجوز دارند، باید خدمات پس از فروش را به مدت 10 سال تضمین کنند.

این مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس سیاست های تنظیم بازار در عرصه خودرو ثبات لازم حاکم است و التهابی در بازار وجود ندارد.

صادقی با بیان اینکه وزارت صنعت از شرکت یا نشان خاص خارجی یا سرمایه گذاری مشترک یک شرکت پشتیبانی نمی کند، افزود: مساله ثبت سفارش برای نمایندگی خاصی محدود نشده و برابر مقررات اقدام می شود.

به گفته این مقام مسوول، شرایط تحریم وضعیت خاص خود را داشت و برخی واردکنندگان خودرو از طریق شرکت های واسطه ای در کشورهای منطقه اقدام می کردند اما اکنون هر شرکت واردکننده خودرو، دارای مجوز مستقیم و بدون واسطه از تولیدکننده اصلی واردات است.

وی یادآور شد: شرکت هایی که در گذشته از طریق واسطه به اخذ نمایندگی یک خودروساز اقدام کرده اند، 6 ماه مهلت داشتند، نسبت به تغییر شرایط اقدام کنند؛ البته این مدت برای یک دوره سه ماهه تمدید شده است و باید طبق دستورالعمل لازم اقدام کنند.

آخرین وضعیت ثبت سفارش  برندهای "هیوندای" و "کیا"

صادقی با اشاره به دستورالعمل دولت که در تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری صادر شده است، بیان کرد: طبق این دستورالعمل ثبت سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به برندهایی که دارای نمایندگی در کشور هستند محدود می‌شود و این موضوع بنابر خواسته دولت در بند شش دستورالعمل مربوطه تکلیفی را در مورد ثبت سفارش برعهده ما نهاده است. در مورد دو برند کره‌ای "هیوندای" و "کیا" نیز ثبت سفارش و تامین کالا کاملا و به صورت مستمر ادامه دارد اما آنها باید برای تمدید گواهی اقدام کنند و در این زمینه مراجعه کردند. شرکت‌های مربوطه باید به دولت تضمین دهند که خدمات پس از فروش را به مدت ۱۰ سال تعیین و تایید می‌کنند اما هنوز تضمین‌نامه داده نشده است؛ بنابراین در سایت ثبت سفارش امکان ثبت ندارند، اما روند ثبت سفارش‌های قبلی در سامانه سازمان توسعه تجارت در حال انجام است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با شرکت‌های اصلی مخاطرات اصلی را انجام داده تا از طریق نمایندگی اصلی در بازار ایران فعالیت کنند و دیگر از طریق واسطه کار خود را انجام ندهند، چرا که این مسائل مربوط به دوران تحریم بوده و با قرارگرفتن در فضای پسابرجام شرایط تغییر کرده است و وضعیت قبلی وجود ندارد؛ بنابراین هر کس بتواند قرارداد مستقیم از شرکت‌های خودروساز دنیا ارائه کند هیچ‌ گونه محدودیتی برای فعالیت آن وجود ندارد و به هیچ وجه انحصاری در کار نخواهد بود.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
GERMANY
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
0
وزارت صنایع مانع واردات متفرقه ها میشه. ولی از اونطرف مثلا به نمایندگی به اصطلاح بی ام و اجازه واردات میره که نمایندگی خودشو از یه شرکت لبنانی که اصلا وجود خارجی نداره گرفته. واقعا که قانون برای همه یکسانه.
:
:
:
آخرین اخبار