تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۴۰۱۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی سلامت محیط کار در اهواز:
فاضلاب‌های بیمارستان‌ها ساماندهی می‌شود
رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی، ایمنی، پرتوها و مدیریت پسماند مرکز سلامت محیط کار گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌هایمان به سیستم‌های غیرسوز مجهز شده‌اند و پسماندهای تولیدی را طبق قانون در محل بی‌خطر می‌کنند
رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی، ایمنی، پرتوها و مدیریت پسماند مرکز سلامت محیط کار گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌هایمان به سیستم‌های غیرسوز مجهز شده‌اند و پسماندهای تولیدی را طبق قانون در محل بی‌خطر می‌کنند.

فریبا ملک‌احمدی امروز در حاشیه کارگاه منطقه‌ای بهداشت محیط بیمارستانی در جمع خبرنگاران درباره اهمیت و شاخص‌های بهداشت محیط بیمارستان‌ها اظهار داشت: بهداشت محیط در بیمارستان می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد امروزه عفونت‌های بیمارستانی یکی از مشکلاتی است که در بیمارستان‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی دو عامل مهم دارد، افزود: نخست عوامل انسانی(کادری که در بیمارستان فعالیت می‌کنند) و عامل بعد نیز عوامل محیطی است.

رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی، ایمنی، پرتوها و مدیریت پسماند مرکز سلامت محیط کار بیان کرد: عوامل محیطی شامل بهداشت آب، مدیریت پسماند و فاضلاب، بحث سیستم تهویه در بیمارستان، بهداشت موادغذایی و آشپزخانه بیمارستان می‌شود که همه این موارد می‌توانند در صورت عدم مدیریت صحیح به صورت مستقیم و غیر مستقیم در انتشار و انتقال عفونت‌های بیمارستانی نقش مهمی داشته باشند.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم این عوامل را در بیمارستان‌ها کنترل کنیم علاوه بر پایش‌های ستادی توسط وزارت‌خانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی، کارشناسان بهداشت محیط در بیمارستان‌ها مقیم هستند.

ملک‌احمدی درباره کارشناسان بهداشت محیط مقیم در بیمارستان عنوان کرد: این کارشناسان موظف هستند که به طور روزانه همه بخش‌های بیمارستان را ارزیابی کنند و همه موارد حتی بهداشت فردی پرسنل بیمارستان را رصد و پیگیری کند.

وی با بیان اینکه کارشناس نواقص را به اطلاع مسئولان بیمارستان می‌رساند، افزود: علاوه بر برگزاری این کارگاه برای برقراری ارتباطات بیشتر با کارشناسان بهداشت محیط بیمارستان‌ها 5 کارگاه دیگر نیز پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی، ایمنی، پرتوها و مدیریت پسماند مرکز سلامت محیط کار با اشاره به وجود 900 بیمارستان تصریح کرد: استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان‌ها در نسل سوم تغییراتی داشته که در کارگاه‌ها این استانداردها برای کارشناسان توجیه می‌شود.

بیمارستان از نظر قانونی ملزم به پیاده سازی مدیریت پسماند است

وی درباره مدیریت پسماند در بیمارستان‌ها گفت: بیمارستان از نظر قانونی ملزم به پیاده سازی این مسئله است و سازمان‌های ناظر نیز بر این مسئله حساس هستند؛ کارشناسان بهداشت محیط در طی این سال‌ها توانسته‌اند نقش بسیار موثری در ارتقاء این شاخص داشته باشند.

ملک‌احمدی عنوان کرد: در حال حاظر بیش از 90 درصد بیمارستان‌هایمان به سیستم‌های غیرسوز مجهز شده‌اند و پسماندهای تولیدی را در محل بی‌خطر می‌کنند.

وی افزود: اطلاعات مرتبط با شاخص‌های دیگری از جمله بهداشت مواد غذایی، بهداشت محیط بخش‌ها و  مدیریت فاضلاب هر 6 ماه یکبار از کل بیمارستان‌های کشور جمع‌آوری می‌شود و وضعیت بهداشت محیط بیمارستان‌ها بر اساس اطلاعات سنجیده می‌شود.

رئیس اداره بهداشت مراکز درمانی مرکز سلامت محیط کار درباره آن دسته از بیمارستان‌هایی که فاضلاب بیمارستان را به رودخانه‌ها منتقل می‌کنند، گفت: این موضوع یکی از برنامه‌های مهم در حال پیگیری وزارت خانه است و برای بیمارستان‌های دولتی در این باره یک ردیف اعتباری تخصیص داده شده همچنین سازمان‌های ناظر مثل سازمان محیط زیست در حال پیگیری این موضوع  هستند.

وی یادآور شد: از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز خواسته شده که یکی از برنامه‌های اصلی عملیاتی سالیانه را مبحث ساماندهی فاضلاب بیمارستان‌ها قرار دهند. این موضوع به طور جدی در حال پیگیری است.

ملک‌احمدی درباره واکنش‌ها نسبت به بیمارستان‌هایی که این مسئله را جدی نمی‌گیرند، تصریح کرد: محیط زیست به عنوان ناظر عالی در این قضیه برخورد می‌کند و وزارت بهداشت نیز به بیمارستان‌هایی که در این زمینه تخلفی دارند اخطارهای لازم را می‌دهد.

وی افزود: در برنامه 5ساله ششم بحث ارتقاء وضعیت پسماند و فاضلاب بیمارستان‌ها به طور جدی دیده شده و به عنوان یکی از اولویت‌ها در حال پیگیری است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار