تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۴۰۱۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان:
در آشپزخانه بیمارستان‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای وجود دارد
مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نسبت به خطر حذف بخش‌های بهداشتی و پشتیبانی بیمارستان‌ها به دنبال درمان‌محوری هشدار داد
مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نسبت به خطر حذف بخش‌های بهداشتی و پشتیبانی بیمارستان‌ها به دنبال درمان‌محوری هشدار داد.

فرهاد صفدری در مراسم افتتاحیه کارگاه منطقه‌ای بهداشت محیط بیمارستان‌ها که امروز (28 دی ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: طبق پنل مدیریتی تعریف شده، متوسط کشوری شاخص تعداد  بیمارستان‌های با مدیریت فاضلاب مطلوب 75 درصد بود و همچنین این شاخص در مجموعه بیمارستان‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال گذشته 72.5 درصد بود. شاخص مذکور در بیمارستا‌ن‌های حوزه دانشگاه در سال 94  نسبت به سال 93 کاهش داشته و از شاخص کشوری نیز پایین‌تر بوده است.

وی افزود:‌ البته در شش ماهه نخست سال جاری این شاخص در بیمارستان‌های دانشگاه‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز 86.49 بوده که نشانگر وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته است. متاسفانه وضعیت مدیریت فاضلاب بیمارستان ایذه، نسبت به شاخص کشوری پایین‌تر است و باید در این شهرستان بر مدیریت فاضلاب بیمارستانی تمرکز شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: ‌در بیمارستان‌ها همکارانی داریم که در حال تلاش برای برقراری ارتباط دوجانبه با آنها هستیم تا مایحتاج ستادی ما توسط این همکاران تامین شود. معمولا کارشناسان محیط بیمارستان‌ها افراد محبوبی نیستند زیرا دیدگاه‌ها و نظرات این کارشناسان ممکن است در دست و پای روند اقدامات روسا و مدیران بیمارستان‌ها باشد اما تلاش ما این است که حمایت‌های ستادی و دانشگاهی را داشته باشیم.

صفدری بیان کرد: ‌میانگین کشوری شاخص مدیریت مطلوب پسماند بیمارستان‌ها در سال 93، 80 درصد و این شاخص در سال 94 در مجموعه بیمارستان‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  نیز 90 درصد بوده که از متوسط  کشوری بالاتر بود. این شاخص در شش ماهه نخست امسال در بیمارستان‌های حوزه این دانشگاه به  94.59 درصد افزایش یافت و علت ارتقا این شاخص، نصب دستگاه‌های غیرسوز پسماند در بیمارستان ماهشهر است.

وی با تاکید بر اهمیت تمرکز جدی بر آشپزخانه بیمارستان‌ها بیان کرد:‌ وضعیت نگران‌کننده‌ای را در آشپزخانه بیمارستان‌ها می‌بینیم؛ البته در 39 بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور این وضعیت کنترل شده است اما باید کارشناسان بهداشت محیط بیمارستان‌ها با جدیت نظارت‌های خود را در آشپزخانه بیمارستان‌ها اعمال کنند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد:‌ ‌میانگین کشوری شاخص آشپزخانه و غذاخوری مطلوب در بیمارستان‌ها در سال 93، 78 درصد و این شاخص در بیمارستان‌های حوزه این دانشگاه در سال گذشته 72.5 درصد بود. همچنین در شش ماهه نخست سال جاری این شاخص در مجموع بیمارستان‌های حوزه دانشگاه به 71.97 کاهش یافته است.

صفدری بیان کرد:‌ میانگین کشوری شاخص بخش‌های دارای وضعیت مطلوب در بیمارستان‌‌ها در سال 93، 84 درصد و این شاخص در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 94، 92.5 درصدبوده و خوشبختانه در شش ‌ماهه نخست امسال این شاخص در بیمارستان‌های تابعه این دانشگاه به  97،3 درصد ارتقاس یافت.

وی نسبت به خطر حذف و کم رنگ شدن بخش‌های بهداشتی و پشتیبانی در بیمارستان ها هشدار داد و اظهار کرد: مکاتبات جدی با حوزه درمان داشتیم و پیگیری‌های زیادی در این زمینه انجام دادیم تا نگاه درمان‌محور در بیمارستان‌ها باعث نشود تا حتی‌الامکان ظرفیت‌های بیمارستانی به بخش‌های درمان اختصاص داده شود و بخش‌های پشتیبانی و بهداشتی حذف شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار