تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۱۴۰۱۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور معاون وزیر نفت؛
موزه بنزین خانه آبادان بهره برداری شد
نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان «موزه بنزین خانه آبادان » عصر سه شنبه در آیینی با حضور کاظمی معاون وزیر نفت، جمعی از مسئولان کشوری، استانی و محلی در آبادان بهره برداری شد
نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان «موزه بنزین خانه آبادان» عصر سه شنبه در آیینی با حضور کاظمی معاون وزیر نفت، جمعی از مسئولان کشوری، استانی و محلی در آبادان بهره برداری شد.

شرایط و حال هوای 90 سال گذشته در موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور ، به تصویر کشیده شده است.

تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی ، انواع دستگاه های پمپ بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه ها در کشور، خودروهای قدیمی سوخت رسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری؛ فضای شعبه های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانکرهای سوخت رسان و اسناد و مستندات تاریخی مربوط به توزیع فرآورده های نفتی از بخش های تشکیل دهنده موزه بنزین خانه آبادان است.

اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای از دیگر قابلیت های این موزه است.

به گفته مدیر طرح موزه‎های صنعت نفت کشور، در بازسازی و مرمت این بنای تاریخی، شرایط 90 سال پیش به تصویر کشیده شده و تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی به معرض نمایش عمومی گذاشته شده است.

نمایش تمامی اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای و خودروهای قدیمی سوخت رسان از دیگر قابلیت های این موزه است.

پنج میلیارد ریال اعتبار برای احداث موزه پمپ بنزین آبادان هزینه شده است.

منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش و فرآورده های نفتی کشور در این آیین گفت:موزه بنزین خانه آبادان نخستین موزه از پنج موزه صنعت نفت است که تا پایان سال 96 افتتاح می شود.

وی اضافه کرد:از 834 قلم سند تاریخی موجود در کشور 200 مورد به موزه آبادان اختصاص داده شده است.

اکبر نعمت اللهی مدیرکل موزه های صنعت نفت نیز در این آیین با بیان اینکه پس از 108 سال در حوزه صنعت نفت از موزه تخصصی نفت بهره مند شدیم، گفت:تاکنون 200 موزه تخصصی نفت در دنیا وجود داشت و امروز ایران دویست و یکمین موزه را در آبادان افتتاح می کند و موزه تخصصی صنعت نفت به صورت مستقیم زیر نظر وزیر نفت اجرا و اداره می شود.

مدیر کل اداره موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی ـ تاریخی نیز در این آیین گفت:افتتاح موزه بنزین خانه آبادان از طرف وزارت نفت، بهترین راه کسب آگاهی بهتر و بیشتر برای اطلاع از اتفاقات تاثیرگذار، جذاب و تاریخ ساز صنعت نفت کشور است.

محمدرضا کارگر اضافه کرد:این واثعه تاریخی حاکی از تغییر نگاه در کشور و صنعت نفت است و این موزه حاوی پیام مهمی است و آن است که مردم بدانند در نفت چه می گذرد و اگر جامعه، توسعه همه جانبه می خواهد، مردم آن جامعه باید آگاهی داشته باشند.

وی اضافه کرد:برای مردمی که درد تاریخ و دانش دارند، همه اشیاء ارزشمند بوده و باید حفظ شود.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور نیز در این آیین، هرگونه اقدام برای نشان دادن پویایی و رشادت های تاریخی تلاشگران حوزه صنعت نفت از جمله احداث نخستین موزه تخصصی نفت را در آبادان قابل ستایش دانست افزود:پس از جنگ تحمیلی پالایشگاه آبادان به کمک مردم متعهد،دلسوزان انقلاب اسلامی و متخصصان به سرعت بازسازی و ادامه حیات داد و این حس مسئولیت باید همچنان ادامه یابد.

تمبر یادبود 'موزه بنزین خانه آبادان' نیز روز گذشته در آستانه افتتاح نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت ایران انتشار یافت.

بر اساس اسناد وزارت نفت، نخستین پمپ بنزین کشور، سال 1306 شمسی مطابق با 1927 میلادی در آبادان بنا شده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
0
نشانی؟
:
:
:
آخرین اخبار