تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۴۰۱۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر نفت:
تزریق سه میلیارد دلار اعتبار برای توسعه پالایشگاه آبادان
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام خبر تحقق بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری ایران در آبادان، گفت:به منظور توسعه پالایشگاه آبادان، سه میلیارد دلار سرمایه به این مجتمع تزریق می شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام خبر تحقق بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری ایران در آبادان، گفت:به منظور توسعه پالایشگاه آبادان، سه میلیارد دلار سرمایه به این مجتمع تزریق می شود.

عباس کاظمی شامگاه سه شنبه در آئین بهره برداری از نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان 'موزه بنزین خانه آبادان ' با تشریح قدمت سیاسی و اجتماعی آبادان در وقایع تاریخی کشور، گفت:پالایشگاه آبادان سال 1289 راه اندازی شد و آن زمان نیز، تنها ژاپن یک پالایشگاه داشت و اگر نیمکره شرقی و غربی را در نظر بگیریم در نیمکره شرقی جهان، تنها ایران و ژاپن پالایشگاه داشتند که پالایشگاه آبادان با ساخت واحد 85 در سال 54 به بزرگترین پالایشگاه دنیا تبدیل شد.

وی افزود:سال 1354 از سوی پالایشگاه نفت آبادان 660 هزار بشکه تصفیه نفت خام پالایش شده و آبادان تنها مکانی است که 6 جنگ جهانی و منطقه‌ای از جمله جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، حمله عراق به ایران، حمله عراق به کویت،حمله اول آمریکا به عراق و حمله دوم آمریکا به عراق را شاهد بوده است.

کاظمی توسعه را نیازمند اعتبارات و برنامه ریزی صحیح دانست و گفت:با اقدامات دولت، بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری ایران در آبادان به وقوع پیوست، LC طرح تصویب شده و بزرگترین طرح جذب سرمایه گذاری کشور در فاز 2 پالایشگاه آبادان با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد دلار به نام طرح تثبیت و توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان بهمن ماه امسال اجرایی می شود و سی ام بهمن با حضور معاون وزیر چین اجرایی می شود.

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش با بیان نقش آبادان در تحولات کشور، گفت:آبادان پس از انقلاب صنعتی نقش اساسی در کشور داشت و با وجود اینکه قبل از جنگ جهانی اول تکنولوژی‌هایی وارد کشور شدند اما در حد پالایشگاه آبادان نبودند، فناوری از دروازه‌های این شهر وارد کشور شده و به منشا توسعه کشور تبدیل شد به عبارت دیگر، هرصنعتی که در ایران ساخته شد، ابتدا در آبادان آموزش می‌دیدند به عنوان نمونه همه کارکنان صنعت ذوب آهن اصفهان در آبادان آموزش دیدند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه آبادان از سال 1323 که نهادهای مدنی در راستای ملی شدن صنعت نفت شکل گرفت نقش اساسی در کشور داشت و از تهران جلوتر بود، بیان‌کرد:این شهر در زمینه صنعتی شدن صنعت نفت نقش موثر داشت و پس از آن نیز، در مبارزات انقلاب اسلامی پیشگام سایر شهرها بود و سال 59 که صدام به آبادان حمله کرد 52 درصد انرژی کشور از پالایشگاه آبادان تامین می‌شد.

کاظمی افزود: در تمامی مراحل کشور آبادان نقش اول را داشت و این شهر با وجود اینکه ضعیف‌‌ترین نقطه مرزی کشور بود، به دلیل پایبندی مردم سقوط نکرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص نتایج برجام، گفت:برجام، خاکستری است و در یک معامله نمی‌شود که صددر صد منافع تامین شود، در زمان تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی برخی اجناس را چهار برابر قیمت از کشور چین با کیفیت پایین خریداری می‌کردیم و این عملکرد پولشویی مطلق بود اما اجازه ندادیم که شبکه برق قطع شده یا پمپ بنزینی بدون سوخت بماند.

شرایط و حال هوای 90 سال گذشته در موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور ، به تصویر کشیده شده است.

تجهیزات مورد استفاده سوخت رسانی و گرمایشی ، انواع دستگاه های پمپ بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه ها در کشور، خودروهای قدیمی سوخت رسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری؛ فضای شعبه های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانکرهای سوخت رسان و اسناد و مستندات تاریخی مربوط به توزیع فرآورده های نفتی از بخش های تشکیل دهنده موزه بنزین خانه آبادان است.

اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای از دیگر قابلیت های این موزه است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار