تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۱۴۰۲۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«علیرضا زیبا حالت منفرد» کیست؟
پس از دستگیری بابک زنجانی بود که نخستین بار نام علیرضا منفرد جسته و گریخته در جلسات دادگاه زنجانی شنیده شد

پس از دستگیری بابک زنجانی بود که برای اولین بار نام علیرضا منفرد جسته و گریخته در جلسات دادگاه زنجانی شنیده شد. در آن ایام هیچکس اطلاعات دقیقی درباره او نداشت و شاید کسی تصورش را نمی کرد که تاجر خوش نام ایرانی که حالا در مالزی به مقام سلطنتی داتو رسیده است در پرونده بابک زنجانی نقشی داشته باشد. موضوع دخالت منفرد در پرونده نفتی از زمانی در رسانه‌ها جدی گرفته شد که نیروهای امنیتی ایران در مالزی اقدامات قانونی را برای دستگیری و عودت دادن وی سازماندهی کردند و ترس از بازداشت منجر به مهاجرت منفرد از مالزی شد.

علیرضا زیباحالت منفرد متولد 20 آبان ماه سال 1352 در تهران است و در خانواده‌ای 5 نفره با یک خواهر و برادر بزگتر از خود به دنیا آمده است.

منفرد در اوایل جوانی زمانیکه 20 سال داشته است ازدواج کرده و در خانه‌ای استیجاری در جنوب شهر تهران ساکن شد.

*شباهت‌‌های علیرضا و بابک

زندگی منفرد از زوایای بسیاری به زندگی شریک آینده‌اش یعنی بابک زنجانی مشابهت داشته است. آن قدر که حتی شاید بتوان گفت در ایران مسیر درگیر شدن در اتهامات نفتی از شغل رانندگی می گذرد.

مانند بابک زنجانی که به گفته خودش راننده رئیس کل اسبق بانک مرکزی بوده است، شغل منفرد نیز در سال‌های اول ازدواجش رانندگی یکی از مدیران میانی دولت بوده است.

بلندی پروازی‌های منفرد باعث شد در همان سال‌ها بدون داشتن سرمایه اولیه‌ یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های بدنسازی تهران را دایر کند. او سرمایه این کار را به وسیله چک‌های مدت دار تامین کرد و کمتر از یک سال طول نکشید که طلبکاران پول خود را از او طلب کردند و در نتیجه منفرد بابت چک‌های بی محل راهی زندان شد.

 

پس از مدتی منفرد از زندان آزاد شد و این بار به سراغ شغل خرید و فروش اتومبیل رفت و به قدری در این کار موفق بود که تا قبل از 27 سالگی صاحب 2 نمایندگی فروش خودرو، ازخودروسازی‌های مشهور شد.

 

*علیرضا زیبا حالت منفرد در مالزی

منفرد پس از اینکه در ایران به ثروت خوبی دست پیدا کرد به فکر مهاجرت افتاد و در سال 82 در سن سی سالگی به کشور مالزی مهاجرت کرد.

منفرد فعالیت اقتصادی خود را در مالزی با فروش سنگ‌های زینتی و شیشه‌های تزیینی شروع کرد و پس از گذشت چند سال با همکاری سفارت ایران در مالزی اقدام به تاسیس مدرسه‌ای غیر انتفاعی مخصوص ایرانیان ساکن مالزی کرد.

این اقدامات منفرد توجه مقامات حکومتی را در مالزی جلب کرد تا حدی که او به مقام ایالتی «داتو» رسید.

مقام داتو یک مقام ایالتی و سلطنتی است که دارنده آن از مزیت‌های ویژه اجتماعی و اقتصادی در داخل مالزی بهره‌مند می‌شود.

منفرد در تمام سال‌های حضورش در مالزی نیم نگاهی هم به تجارت فراورده‌های نفتی داشته است. او در مقاطعی به واسطه گری در فروش روغن موتور مشغول بوده اما هیچ‌گاه به عنوان یک تاجر نفتی شناخته نمی‌شده است.

 

*نقطه آغاز آشنایی متهمان نفتی

ارتباط بابک زنجانی و علی منفرد از زمانی شکل گرفت که زنجانی از جایگاه منفرد در کشور مالزی با خبر شد و او را بهترین گزینه برای کارسازی امور خود در مالزی ارزیابی کرد.

اولین همکاری این دو مربوط به  معرفی بانک FIIB توسط منفرد به زنجانی بوده است.

نام این بانک در دادگاه هفتم بابک زنجانی هم آورده شده بود. در آن جلسه مرتضی تورگ معاون وقت دادستان تهران درباره شیوه راه اندازی و اهداف ایجاد این بانک از زنجانی سوالاتی را پرسیده و تشکیل این بانک را در جهت اهداف غیر قانونی مطرح کرده بود.

از سوی دیگر شواهدی از دست داشتن منفرد در فرآیند خرید بانک ارزش برای بابک زنجانی وجود دارد، در این باره پاسکال فرزند احمد نجادی رییس بانک Arab_malasyia bank که بر اثر اقدامی تروریستی در مالزی به قتل رسیده است، در گفت‌و گویی با روزنامه شرق در سال 92 مطرح کرده بود: «علیرضا زیباحالت منفرد صاحب امضای مجازی بانک ارزش در تمام معاملات این بانک با بانک معاملات اندونزی بوده است و جهت خرید مجوز فعالیت بانک ارزش سه میلیون و پانصد هزار یورو به بانک معاملات اندونزی پرداخت کرده است.»

بانک ارزش متعلق به بابک زنجانی بوده و علی منفرد مجوز فعالیت این بانک را با گرفتن حق امضا از جانب زنجانی گرفته است.

بنا به اظهارات افراد مطلع این حق امضا موقت بوده و پس از یک ماه به پایان رسیده است.

در عین حال جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز گذشته درباره دستگیری این متهم نفتی با اشاره به این که وی محموله‌های نفت دریافتی توسط بابک زنجانی از وزارت نفت را از طریق یک شخص هندی تبار، به شرکت‌هایی از جمله العقیلی در امارات می فروخته، ابراز امیدواری کرد که با تحقیق از این متهم، سرنخ‌های لازم برای کشف وجوه حاصل از فروش محموله‌های نفتی به بابک زنجانی به دست آید.

 

*منفرد کجای فساد نفتی ایستاده است؟

همکاری منفرد و زنجانی به واسطه گری در امور بانکی ختم نمی‌شود بلکه منفرد در تبادلات نفتی هم ایفای نقش کرده است.

فعالیت منفرد در این موضوع از زمانی شروع شد که زنجانی از فروش نفت ایران، ناتوان می‌ماند و از منفرد می‌خواهد با ارتباطاتی که در شرق آسیا داشته است مقدمات انبار نفت و یا فروش آنها را در کشور چین ایجاد کند.

منفرد پس از درک این موضوع که فروش نفت ایران و حتی انبار آن به صورت قانونی ممکن نیست، نفت را به صورت موقت در انبارهای غیر قانونی چین نگهداری کرد.

پس از طولانی شدن زمان نگهداری نفت و با توجه به هزینه‌های زیاد انبار داری، تمام این نفت‌ها به ایران استرداد داده شد.

گفته می‌شود سود منفرد در این اقدامات حق دلالی بوده است که از طرفین چینی و ایرانی دریافت کرده است، درباره مبلغ دریافتی منفرد گمانه زنی‌های بسیاری وجود دارد و مبالغی از 5 الی 20 میلیون دلار توسط منابع آگاه بیان شده است.

 

*متهم به دومینیکا گریخت

پس از اطلاع دستگاه‌ قضایی ایران از نقش داشتن منفرد در پرونده فساد نفتی، گروهی از نیروهای امنیتی و قضایی ایران جهت دستگیری و استرداد وی با سازوکارهای قانونی به مالزی فرستاده شدند اما با اعمال نفوذ و کارشکنی‌های بعضی جریانات قدرتمند مالزی موفق به استرداد متهم به ایران نشدند.

در فرصت ایجاد شده منفرد که فضای مالزی را نا‌امن می‌دید با نقد کردن اموالش به دومنیکا گریخت.

اما شرایط منفرد در دومنیکا به هیچ وجه مساعد نبوده است. اغلب رسانه‌های این کشور کوچک حوزه کارئیب فراهم شدن زمینه حضور او را به واسطه پرداخت رشوه‌ به نخست وزیر می‌دانستند و فشارهای سنگینی به دولت و حزب حاکم برای اخراج او وارد می‌کردند.

در نهایت فشارهای سیاسی رسانه‌های دومنیکایی در کنار اقدامات پلیس بین‌الملل باعث شد دولت دومنیکا منفرد را تحویل پلیس بین‌الملل دهد.

درباره فعالیت اقتصادی منفرد در دومنیکا اطلاعات زیادی وجود ندارد اما طبق مستندات رسانه‌های دومینیکایی فعالیت منفرد در این کشور حول محور جذب سرمایه گذاری و ثبت شرکت جذب سرمایه گذاری «دومنیکای من» بوده است که البته او در این کار به توفیقی نرسیده است.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار