تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۴۰۲۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شاعری مطرح کرد:
یک‌و‌نیم هکتار از مساحت تالاب‌های کشور خشک شده است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن بیان اینکه ۵۰درصد از مساحت تالاب‌های کشور خشک شده است، گفت: کمک بودجه‌ای دولت و احیا تالاب‌ها موجب تحقق توسعه پایدار، مقابله با ریزگردها و احیا تنوع زیستی کشور می‌شود.

علی‌محمد شاعری در خصوص وضعیت تالاب‌های کشور و تاثیر مصوبات برنامه ششم توسعه در حوزه احیا تالاب‌ها و تامین حق‌آبه رودخانه‌های مرزی، گفت: برنامه ششم توسعه نخستین برنامه توسعه ای کشور بود که در حوزه احیا تالاب ها تکلیف جدی را برای دولت مشخص کرد، متاسفانه 50 درصد تالاب‌های کشور خشک شدند یعنی از مساحت 3 میلیون هکتاری تالاب‌ها حدود یک و نیم میلیون هکتار از مساحت آنها خشک شده است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تالاب‌های خشک شده به کانون ریزگردها تبدیل گشته است، تصریح کرد: زیست‌گاه‌های طبیعی نیز با خشک شدن تالاب‌های کشور از بین رفته‌اند، متاسفانه تالاب‌هایی چون هور‌العظیم، میقان، ارومیه، هامون و میان‌کاله یا خشک شدند یا در معرض خشک شدن هستند.

وی با بیان اینکه بهبود وضعیت تالاب‌ها نیازمند حمایت بودجه‌ای دولت است، تصریح کرد: دولت باید با تخصیص منابع، بخش خشک شده تالاب‌ها را احیا کند، از این رو در برنامه ششم توسعه ذیل وظایف مترقی محیط‌زیستی به احیا تالاب‌ها نیز پرداخته شد، این عوامل موجب تحقق توسعه پایدار، پیشگیری و مقابله با ریزگردها و احیا تنوع زیستی کشور خواهد شد.
 
تامین حق‌آبه‌های مرزی برای احیا تالاب‌ها نیازمند دیپلماسی سیاست خارجی

شاعری در ادامه مصوبه تامین حق‌آبه‌های مرزی و تاثیر آن در احیا تالاب‌ها را یادآور شد و گفت: تامین حق‌آبه‌های مرزی نیازمند دیپلماسی قوی در سیاست خارجی است تا حق‌آبه زیست‌گاه‌ها و رودخانه‌های مرزی از کشورهای همسایه گرفته شود، متاسفانه عدم تامین حق‌آبه رودخانه هیرمند از سوی کشور افغانستان موجب خشکی تالاب هامون، افزایش ریزگردها، مهاجرت و خشکسالی در منطقه سیستان و بلوچستان شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دیپلماسی ما در سیاست خارجی باید در جهت احقاق حقوق محیط‌زیست استان‌های مرزی باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر فعالیت خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی یادآور شد: در لایحه بودجه سال 96 منابعی برای احیا تالاب ها و مقابله با ریزگردها به کمیسیون تلفیق بودجه پیشنهاد داده‌ایم تا در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گیرد بنابراین امیدواریم تحقق یابد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، در بند (ب) ماده 48 مصوب برنامه ششم توسعه آمده است؛ جرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالابهای کشور با مشارکت سایر دستگاههای اجرائی و جوامع محلی بویژه در ارتباط با تالابهای ثبت شده در کنوانسیون رامسر به طوری که تا پایان برنامه، حداقل بیست‌درصد(20%) تالابهای بحرانی و در معرض تهدید کشور احیاء شود و ضمن حفظ و تثبیت، در روند بهبود قرار گیرند.
:
:
:
آخرین اخبار