تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۴۰۲۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعال میراث فرهنگی خوزستان:
بیش از ۲۵۰ خانه تاریخی در اهواز شناسایی شد
بیش از ۲۵۰ خانه تاریخی در اهواز را شناسایی و لیست آنها را به شهرداری، میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه ارائه کرده ایم
فعال میراث فرهنگی خوزستان گفت: بیش از ۲۵۰ خانه تاریخی در اهواز را شناسایی و لیست آنها را به شهرداری، میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه ارائه کرده ایم.

مجتبی گهستونی ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید استاندار خوزستان از قبرستان ارامنه و آشوریان، مسیحیان و کلدانیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو قبرستان به نام کلیسای آشوری ـ کاتولیک و کلدانی (با داشتن آرامستان سربازان لهستانی) و ارامنه در منطقه میدان بار شهرداری منطقه هفت اهواز واقع شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مدیریت این دو قبرستان مجزا است از تیرماه سال جاری توسط کلیسای آشوری ـ کلدانی به مدیریت ریشارد نوری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته که تا امروز هم ادامه دارد.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: طی این مدت خیابان کشی، باز کردن مسیر دسترسی، بازسازی دیوار، بازسازی اتاق نگهبانی، غسالخانه، بندکشی بخشی از دیوار داخلی، نخاله برداری، صورت برداری از وضعیت آرامگاه ها، پیاده رو و زهکشی با هزینه خود کلیسا انجام شده است.

گهستونی بیان کرد:‌ با برخی از مسئولان شهری به منظور همکاری در بازسازی قبرستان ها مذاکراتی انجام شده که در این بین شهرداری منطقه هفت همکاری بسیار خوبی داشته تا بتوانیم وضعیت قبرستان را پایدار نگه داریم.

وی عنوان کرد:‌ برای ادامه پروژه بازسازی، مرمت، احیا و رسیدن به وضعیت مطلوب در این قبرستان ها از تمامی مسئولان ذیربط تقاضای همکاری و مساعدت را داریم.

لزوم راه اندازی هرچه سریعتر شهرداری بافت تاریخی در اهواز

فعال میراث فرهنگی خوزستان تأکید کرد: در منطقه هفت شهرداری اهواز بسیاری از محلات قدیمی واقع شده که هر نوع کار عمرانی باعث ارتقای رضایتمندان شهروندان به منظور لمس کارهای توسعه ای می شود. رودخانه کارون، علی ابن مهزیار قبرستان های ارامنه و آشوریان، تپه بی سیم از دوره ساسانی، چهارشیر به ثبت ملی رسیده، تنوع قومیتی، بافت صنعتی نیوساید و کارون شرکت نفت، پارک کوهساران با گوردخمه های باستانی، محلاتی مثل عامری و خرم کوشک همه دلایلی بر مهم بودن این منطقه شهرداری است.

گهستونی یادآور شد:‌ از پنج سال قبل به شورای شهر مراجعات مکرر داشته و جلسات بسیاری را با شهرداری برگزار کردیم و همه فقط شنونده بوده و اعلام می کردند با توجه به وجود مشکلات بسیار اولویت های دیگری در شهر اهواز داریم.

وی اضافه کرد: تا امروز با توجه به همت برخی از شهروندان و علاقه آنها به تاریخ توانسته ایم وضعیت قبرستان ها را حدودا با ثبات نگه داریم. اگر این همت نبود مطمئنا بسیاری از مناطق تاریخی و باستانی از بین رفته بودند.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد:‌ با توجه به بازدید لهستانی ها از این دو قبرستان، بارها از شهرداری برای تمیز کردن قبرستان ها تقاضا کردیم که با خواهش های بسیار همکاری داشتند ولی هر بار که لهستانی ها برای تقدیر و تشکر می آیند مسئولان نیز همه حضور پیدا کرده و این موضوع را به عینه مشاهده کرده اند.

گهستونی بیان کرد: ‌روبروی این قبرستان ها زمینی وسیع قرار دارد که مملو از نخاله های ساختمانی و خاک های دپو شده است. متأسفانه حتی زباله های تر (باعث انتقال بیماری های مشترک دام و انسان می شود) نیز در این اراضی تخلیه می شد و خود شهرداری نیز برنامه های مختلفی از جمله بازار مبل، ساختمان پزشکان، مجتمع اداری و زمین فوتبال را برای آینده این اراضی اعلام کرده است.

وی عنوان کرد:‌ تقاضا داریم که به وضعیت اراضی روبروی قبرستان ها رسیدگی و این منطقه از طریق شهرداری منطقه هفت اهواز به عنوان محور فرهنگی، تاریخی و تفریحی تصویب شود.

فعال میراث فرهنگی خوزستان با تأکید بر لزوم راه اندازی هرچه سریعتر شهرداری بافت تاریخی در اهواز گفت:‌ استاندار دستور فعال شدن شهرداری بافت تاریخی را صادر کرده ولی با مراجعه به برخی از اعضای شورای شهر آنها از این موضوع اطلاعی نداشتند.

گهستونی خبر داد:‌ بیش از ۲۵۰ خانه تاریخی در اهواز را شناسایی و لیست آنها را به شهرداری، میراث فرهنگی و مسئولان مربوطه ارائه کردیم.

وی در پایان گفت: محوطه سازی، تعیین خیابان برای دسترسی آسان به قبرستان ها، ساماندهی فاضلاب، انشعاب آب و برق، نگهبان، توسعه فضای سبز، ثبت میراث فرهنگی شدن قبرستان ها با گذشت بیش از یک سال از تشکیل پرونده، جمع آوری نخاله و تأمین امنیت از جمله تقاضاهای ما برای این منطقه است.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: مجتبی گهستونی
:
:
:
آخرین اخبار