تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۴۰۴۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درد دل های وزیر بهداشت در 24مین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه 1 بهمن ماه 95 در مجمع عمومی سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، ضمن تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، عنوان کرد: ایشان مجاهدی بزرگ مرد بود که در طول تاریخ ایران تکرار نشدنی است
دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه 1 بهمن ماه 95 در مجمع عمومی سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، ضمن تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، عنوان کرد: ایشان مجاهدی بزرگ مرد بود که در طول تاریخ ایران تکرار نشدنی است.

درد دل های وزیر بهداشت در 24مین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران

وی با بیان وجود فساد سیستماتیک و رودربایستی، ادامه داد: تا این دو مشکل را در کشور داریم، فجایعی چون فاجعه دردناک ساختمان پلاسکو رخ خواهد داد.

هاشمی بیان داشت: در دو سال آخر دولت قبلی به دلیل درگیری رییس دولت و وزیر، تقریبا ما وزیر بهداشت نداشتیم، همچنین ظرف شش ماه در دولت قبلی سیزده دانشکده را مجوز دادند و ما با حدود هشت هزار میلیارد بدهی دولت جدید را شروع کردیم.

وزیر بهداشت خطاب به پزشکان جامعه پزشکی گفت: لازم نیست خودزنی کنید، ما از شما توقع پزشکان سوییس و سوئد را نداریم. ما در پی رفاه و آسایش مردم انقلابی کردیم ولی وضع امروز ما خجالت آور است.

وی اضافه کرد: امروزه ما برای هر هزار نفر، یک و هفت دهم تخت بیمارستانی داریم و فقط وضعمان از سوریه، یمن، عراق و افغانستان بهتر است.

هاشمی با طرح این سوال که بعد از انقلاب چند بیمارستان بالای پانصد تخت در تهران افزوده شده است؟، ادامه داد: وزارت بهداشت درخواست داشته که اجازه دهند از کشورهای خارجی برای ساخت بیمارستان ها به ایران بیایند ولی نشد. کل تخت پی ای سی یو، ای سی یو، ان ای سی یو ما پنج هزار تخت بوده و خوشبختانه توانستیم تعداد دو هزار و پانصد تخت به این آمار اضافه کنیم و قول داده ایم تا پایان دولت 21 هزار تخت بیمارستانی را تحویل دهیم .

وی خاطرنشان کرد: در این مدت سعی کردیم تمام بیمارستان های آموزشی را به بیمارستان های آموزشی و درمانی تبدیل کنیم ولی مشکل اساسی ما نیروهای پرستار بود. در طول سه سال گذشته حداقل سی هزار پرستار بازنشست شده اند ولی نتوانستیم حتی یک نفر جای آنها بگیریم.

درد دل های وزیر بهداشت در 24مین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران

هاشمی با بیان اینکه میزان مرگ و میر نوزادان کشور ما از لبنان و کویت بدتر است، گفت: کشور ایران تا سال 2010 از نظر پرداخت هزینه درمانی به وسیله مردم جزء بدترین کشورها بود تا جایی که هزینه هایی که ما در سال 93 داشتیم هنوز به سال 90 نرسیده است.

وی گفت: اگر امروزه قیمت دلار سه برابر شده، نشانه بی عرضگی است. در زمان صدام در کشور عراق، دولت یک ریال برای سلامت مردم پول نمی داد اما امروزه 75 درصد هزینه درمانی را دولت عراق تامین می کند.

هاشمی با بیان اینکه در کشور ایران 200 دلار هزینه درمانی می شود و در کشور قطر 1800 دلار و در اسرائیل 1700 دلار، بیان داشت: اگر دکتر نوربخش نتوانسته پولش را از دولت بگیرد، ما نباید فشار روی مردم بیاوریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه وزیر فعلی بهداشت ترکیه یازده سال در این پست مشغول فعالیت بوده و تحول عظیمی در سیستم درمان ترکیه ایجاد کرده است، گفت: مهمترین کاری که در طرح تحول نظام سلامت انجام دادیم، دسترسی را تسهیل، زیرساخت ها را افزایش و هزینه پرداختی از جیب مردم را کاهش دادیم.

وی عنوان داشت: در مرز بلوچستان و در سراوان از آذرماه 94 پول پزشک ها را پرداخت نکرده اند، همچنین پول افرادی را که وسایل جراحی از جمله استنت در اختیار ما قرار داده اند را هنوز نداده ایم و الان گوشه زندان هستند.

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر نوزادان در سیستان و بلوچستان به یک سوم کاهش یافته، ادامه داد: ما معتقدیم که طرح فارس و طرح مازندران طرح درستی نیست. مهر زدن برگ ارجاع را دکتر کبیر در مازندران قبول کرده ولی در فارس قبول نکرده و دلیل می آورند که از قبل این روند وجود داشته، ما آمده ایم تا این مشکلات را رفع کنیم.

هاشمی گفت: از تمام کشورهای منطقه تعداد پزشک ما کمتر است. ما باید تعداد پزشک را بالا ببریم و پول پزشک ها را به موقع بدهیم. جاهایی در کشور وجود دارد که آدم جرات نمی کند یک شب در آنجا بخوابد ولی پزشکان متعهد ما با جان  و دل در آنجا کار می کنند.


وی خاطرنشان کرد: از زمان دکتر پزشکیان قرار بود طرح پزشک خانواده اجرایی شود اما کاری صورت نگرفت. خوشبختانه توانستیم در این مدت تخصص پزشک خانواده را اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول کاملا در راستای اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: سال 95 باید هشت هزار میلیارد تومان برای طرح تحول پول می دادند اما چهار هزار میلیارد تومان دادند، اگر طرح هدفمندی را به ما نمی دادند وضع ما بهتر بود، متاسفانه الان از اینجا مانده از آنجا رانده شده ایم!

وی گفت: اقتصادیون از رفاه خوششان نمی آید و می گویند این ها همه هزینه است،کارهایی که این دولت در حوزه بهداشت انجام داده هیچ دولتی انجام نداده است.من از دکتر ظفرقندی گله مندم که چرا زمانی پرستاران گفتند این طرح تحول سلامت نیست، طرح تحول پزشکان است، هیچ واکنشی نشان ندادند.

هاشمی عنوان داشت: ما موافق این هستیم که اعضای هیات علمی همچنان بتوانند مطب خصوصی داشته باشند، کسی باورش نمی شود که به یک متخصص، دو میلیون و سیصد هزار تومان می دهیم. من زمانی که این مطلب را در هیات دولت گفتم، همگی خندیدند و باور نکردند، چه برسد به مردم عادی.

وی گفت: ما به کسی که صد میلیون تومان برای دولت کار درآمدزایی می کند، سی میلیون تومان می دهیم. به عبارتی جامعه پزشکی خودش دارد پول خودش را خیلی کمتر از آنچه برای دولت دستاورد دارد، در می آورد.

هاشمی با بیان اینکه چهار و نیم درصد افزایش تقاضای القایی داشته ایم که این نرمال است، گفت: اگر اصلاح نظام تعرفه درست صورت نگرفته است، کار دکتر کبیر و محسنی بند پی و نوربخش بوده و به وزارت بهداشت ربطی ندارد. نوربخش روز اول به من قول داد یازده هزار میلیارد را به درمان بیاورد ولی نیاورد.

وی گفت: در کشور هشتاد میلیونی ما هشتاد و شش میلیون بیمه شده داریم. چطور پزشک و پرستار تامین اجتماعی حقوق خود را سر وقت می گیرند ولی پزشک ما یک سال است حقوق نگرفته است؟!
:
:
:
آخرین اخبار