تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۱۴۰۴۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هشدار داد:
وضعیت نگران‌کننده افزایش آلودگی فلرهای نفتی در خوزستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش آلودگی فلرهای نفتی در یک سال اخیر گفت: در حال حاضر 770 میلیون فوت مکعب گاز در استان خوزستان سوزانده می‌شود که این وضعیت نگران‌کننده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به افزایش آلودگی فلرهای نفتی در یک سال اخیر گفت: در حال حاضر 770 میلیون فوت مکعب گاز در استان خوزستان سوزانده می‌شود که این وضعیت نگران‌کننده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در همایش هوای پاک که امروز (3 بهمن‌ماه) در مسجدسلیمان برگزار شد، با اشاره به حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اظهار کرد: این حادثه دقیقا مثالی از وضعیت فرو ریختن منابع طبیعی و محیط زیست کشور است. در این ساختمان حدود 600 واحد تولیدی و تجاری فعالیت داشتند. شاید تنها یکی از این واحدها مسائل ایمنی را رعایت نکرد و موجب آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و در نهایت فرو ریختن ساختمان مذکور شد.

وی خوزستان را نماد توسعه ناپایدار کشور ایران دانست و تصریح کرد: هر دانشجو یا پژوهشگری که قصد تحقیق در زمینه توسعه ناپایدار را دارد به خوزستان مراجعه کند تا ببیند اقدامات توسعه‌ای در خوزستان و سرمایه صدها هزار میلیاردی که در این استان صرف شد چگونه خوزستان را به یک مثال خیلی خوب توسعه ناپایدار تبدیل کرده است. در خوزستان شاهد این وضعیت هستیم که پروژه‌ای اجرا می‌شود که خشکی کامل یک تالاب را به دنبال دارد. سد سازی‌هایی که در این استان انجام می‌شود نیز نمونه دیگری از توسعه ناپایدار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان سدسازی را نمونه‌ای دیگر از توسعه نایایداری در این استان برشمرد و عنوان کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند مشکلات و مصیبت‌های سد گتوند را حل کند و کماکان باید در این سد نمک انباشته شود و مشکلاتی را ایجاد کند. یک صنعتی به اسم توسعه کشت و صنعت نیشکر به اسم توسعه نیشکر ده‌ها مشکل و تبعات اساسی را برای خوزستان ایجاد کرد در صورتی که می‌توان با این صنعت به تولید شکر پرداخت اما چنین تبعات و مشکلاتی یا ایجاد نشوند و یا به حداقل برسند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر تفکر توسعه پایدار و حفظ محیط زیست در تمام مجموعه‌ها شکل گرفته است، گفت: یکی از بهترین برنامه‌های زیست‌محیطی از انقلاب سلامی تاکنون در برنامه ششم توسعه تدوین شد و انشاءالله با اجرایی شدن این برنامه‌ها، بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود. شعار امسال روز ملی هوای پاک که "با هم به سوی هوای پاک" است، شعاری بسیاری هوشمندانه به نظر می‌رسد و باید این شعار همواره و همیشه پابرجا باشد.

وی اظهار کرد: در اغلب مطالبه‌گری‌ها همیشه سازمان حفاظت محیط زیست مورد هدف‌گیری قرار می‌گیرد اما برای تحقق شعار امسال روز ملی هوای پاک، باید دستگاه‌ها و ارگان‌های بسیاری کنار هم قرار بگیرند. وقتی فاز اول متروی اهواز پس از 10 تا 15 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده چگونه می‌توان انتظار داشت در دمای 50 درجه سانتی‌گراد و نبود حمل و نقل عمومی، از خودروی شخصی استفاده نکنند؟ هنوز در کلانشهر اهواز مردم از مترو محروم هستند و با گذشت سالها نه تنها مترو راه‌اندازی نشده، بلکه ترافیک و گردوغباری که به دنبال این پروژه در سطح شهر ایجاد شده مشکلات و آلودگی‌های شهر را تشدید کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه حدود 18 وزارتخانه و سازمان در زمینه کاهش آلاینده‌های هوا دارای وظایف و مسئولیت‌هایی هستند، گفت: تحقق شعار امسال همکاری تمام این وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را می‌طلبد و باید این شعار استمرار داشته باشد تا همه وارد میدان شوند؛ بنابراین از رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌خواهیم در زمینه محیط زیست وظایف تک‌تک این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را مطالبه کنند تا انشاءالله شاهد تحقق این شعار و پاکی هوا باشیم.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: بیشترین آلودگی ناشی از فعالیت شرکت‌های نفتی در استان را فلرهای نفتی ایجاد می‌کند. با افزایش فعالیت‌های نفتی در یک سال اخیر میزان آلودگی فلرهای نفتی افزایش بسیار زیادی داشته و این وضعیت موجب نگرانی شده است. در حال حاضر بیش از 770 میلیون فوت مکعب گاز در استان سوزانده می‌شود و ممکن است این رقم افزایش یابد.

وی ادامه داد: وزارت نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پروژه‌های خوبی را جهت جمع‌آوری گازهای همراه آغاز کرده است اما انتظار می‌رود وزارت نفت برنامه ویژه‌ای را برای جمع‌آوری این گازها داشته باشد و بنابراین از وزارت نفت خواسته شد با اولویت جمع‌آوری گازهای همراه، طرح جامع کاهش آلودگی هوا را ارائه دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر 60 درصد از آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی در استان فقط به علت سوزاندن فلرها ایجاد می‌شود. اگر قادر به جمع‌آوری فلرها شویم بخش عمده‌ای از مشکل آلودگی هوای خوزستان برطرف خواهد شد و تعداد روزهای با هوای پاک و سالم افزایش چشمگیری خواهد یافت. وزارت نفت قرادادهایی را در زمینه جمع‌آوری گازها و فلرها امضاء کرده که اجرای این قرادادها تحولات خوبی ایجاد خواهد کرد.

لاهیجان‌زاده افزود: از وزارت نفت می‌خواهیم وقت و برنامه ویژه‌ای را در جهت رفع مشکل آلودگی فلرهای نفتی در خوزستان اختصاص دهد.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۴
0
0
وضعیت محیط زیست در خوزستان فاجعه بار است و وجود صنایع آلاینده مانند پتروشیمی ها و ... بجز بیماری چیزی برای مردم خوزستان نداشته است.
:
:
:
آخرین اخبار